Villa til ejerlejlighedsopdeling - Hvem?

Hejsa! 

Jeg har fået nogle rigtig gode svar herinde, så vi prøver lige igen  

Jeg har købt et hus jeg overtager nu her d. 01-12 

Huset er i to etager. Huset er bygget i 1960, og overetagen er bygget ovenpå i 1975. 

Grunden er 866, bebyggelsprocenten for området er 30% dvs. grunden må bebygges med ca. 260m2, Pt. er huset 160m2, 

Jeg kunne godt tænke mig at dele huset op i to, samt tilbygge de 100m2, så der i alt bliver 3 lejligheder. 

Er der nogen der ved hvem det er man skal have fat i for at få at vide hvad der kræves?

Jeg ved kommunen skal selvfølgelig involveres, mit bud er en landinspektør? hvad jeg kan læse mig frem til. 

Ser frem til gode svar. 

Mvh Thomas Ørts 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige teknisk forvaltning i din kommune er første stop, de kan guide dig til de rigtige steder der skal ansøges, og hvad lokalplanen siger i forhold til dine planer.
Men du skal måske overveje at få en arkitekt med på råd, dels til tegninger og forslag til "indretning" af rum og udendørs arealer. Kommunen kan jo ikke godkende noget, uden de rette plantegninger, så de ligesom ved hvorfor og hvordan.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Inden du begynder at bygge skal du under alle omstændigheder have indsendt tegninger til kommunen. Du må ikke begynde før du har en byggetilladelse. Men det skriver du jo også selv.
På tegningen skal der være en beregning af bebyggelses procent. Du kan se i bygningsreglement hvordan du præcis regner det ud. For eksempel tæller de første 30 m2 af en garage ikke med i bebyggelses %. Men der er også nogle lidt underlige måde at opgøre m2 på 1 sal hvis der er skråvægge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ThomasHDK på 04-11-2016 13:02


Er der nogen der ved hvem det er man skal have fat i for at få at vide hvad der kræves?

Mvh Thomas Ørts 

 

Jeg er ikke sikker på hvad det er du spørger om, hvis de 2 svar ovenover ikke har svaret på spørgmålet allerede. 

Du vil vide hvad der skal til for at du kan få bygget 100M2 mere på grunden. Men du ved allerede du skal snakke med tekniskforvaltning, og kommunen, og du har tegningerne klar. Er det så ikke at ringe til Hr Tømrer og Hr Murer  

Igen, hvad er det præcist du søger svar på? 

 

Hejsa

Igen tak for de gode svar.

Det jeg egentlig mest ønsker er hvem der kan være behjælpelig med opdeling af huset, altså hvad kræves der rent byggeteknisk.

Samt hvem skal jeg have fat i for at få det afklaret.

Jeg påtænker først at få målt huset og grunden op af en landinspektør/landmåler.

Er det lettere at forstå nu ?

Annonce
Helt klart. De enkelte lejemål skal overholde de almindelige krav der er til bolig, så som Flugtveje

Selve opdelingen vil jeg mene er noget du selv står for. Du laver planerne også skal de godkendes af kommunen og/eller teknisk forvaltning.
Jeg tror det nemmeste for dig vil være at ringe til tekniskforvaltning og lige tage en indledende snak. Så er du hurtigt klædt på til at gå igang i den bedste rækkefølge.
Jeg tror ikke du behøver at få landinspektør til at måle huset op, eller den enkelte lejlighed. Det er ikke noget de beskæftiger sig med. De kan naturligvis måle grunden op, og finde skelpæle hvis der er tvivl om skellet. Men du har jo på BBR hvor stor grunden er, og kan sikkert og så finde tegninger af grunden på teknisk forvaltnings hjemmeside i din kommune.
Ellers må du som sagt læse bygnings reglement igennem, (den er ikke lang eller vanskelig) Og igen alle ændringer skal meddeles kommune så de kan få lavet 2-3 adresser, Ligeledes forsyningsselskaber så der kan opkræves for vand - varme og el af de enkelte lejemål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.
Du skal have fat i et arkitektfirma, dertil dagligt arbejder med myndighedsbehandling og lovliggørelser.
Alle 3 enheder skal opfylde de nye bygningsreglement. f.eks. skal alle 3 enheder have en fastmonteret røgalarm monteret til el-nettet. lejlighederne skal deles op i enheder i forhold til brand. Rednings og flugtveje. Ventilation Der er rigtig mange faktorer. Hele bygningsreglementet skal sådan set overholdes. og så der forskel i forhold til regler når man enten taler om vandret eller lodret lejlighedsskel.
Hilsen Martin

Hvorfor vil du have målt hus og grund op? Husets mål kan man selv måle op og grunden kan måles op på matrikelkort, det er tilstrækkeligt.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Igen gode svar

Bygningskonstruktør - Ja der vil så både være tale om lodret og vandret lejlighedsskel. Så der kommer nok en masse bøvl forbundet med det.

Jeg kunne også bare lave to lejemål på grunden da hovedhuset er 160m2, og så lave lejlighed to som en tilbygning der er 100m2. Det var også en fornuftig mulighed. Da jeg personligt tror det bliver svært at få lov at lave vandret lejlighedsopdeling i huset, det har jeg på fornemmelsen.

Mvh. Thomas
Hvorfor skulle det være svært at lave vandret lejligheds opdeling?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis