Cirkulation af brugsvand fra pillefyr

Hej

Vi har pillefyr, som opvarmer huset, og giver det varme vand til bruser m.m. Vi har slukket cirkulationspumpen til brugsvandet, men alligevel er der varmt vand i hanerne med det samme. Det er jo rart, men hvorfor er der varmt vand med det samme?

Når det er lunt som i øjeblikket, har vi lukket for en hane, som leder varmt vandt til radiatorerne på 1. salen, men når det er rigtig koldt, så er den åben. Når det sker, så kommer der ikke varmt vand i hanerne med det samme. Hvorfor nu det?

Håber nogen kan afhjælp min undren.

Vh Klaus

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brugsvand kommer ind og ud af jeres VVB med tryk direkte fra vandværket, så der bruges jeres cirkulationspumpe slet ikke.

Jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed hvorfor brugsvandet ikke bliver varmt så hurtigt når cirkulationspumpen kører.. vandet i jeres VVB burde stadig være varmt, men hvis fyret ikke prioritere brugsvandet, så skal det både lave varmt vand til ratiatorene og VVB samtidig, også kan det godt være at temp i VVB bliver lavere, fordi fyret simpelthen ikke kan følge med...

normalt er der en prioritering på som gør at når temp på brugsvandet falder i VVB (fordi du bruger varmt vand, og det bliver efterfyldt med ca 8 grader koldt vand) så prioritere fyret at varme brugsvand frem og radiator vand.

Det kan også være der er en cirkulationspumpe på jeres varme brugsvand(det har nogen hvis der er lagt fra fyret til tappested) og hvis den er slukket så tager der noget længere tid at få varmt vand frem til tappestedet, det burde dog ikke på nogen måde hænge samme med og du åbner en hane på radiatorevandet...

Hej begge

Der er langt fra pillefyret og til stedet, hvor brugsvandet bruges. Derfor går jeg ud fra, vi har en cirkulationspumpe, men den er dog slukket permanent. Som jeg skriver, har vi dog alligevel varmt vand i hanerne med det samme med undtagelse af, når vi har åbnet for en hane, så der kommer varme på radiatorerne på 1. sal.
Skrevet af klausan på 31-01-2016 13:24
Hej begge

Der er langt fra pillefyret og til stedet, hvor brugsvandet bruges. Derfor går jeg ud fra, vi har en cirkulationspumpe, men den er dog slukket permanent. Som jeg skriver, har vi dog alligevel varmt vand i hanerne med det samme med undtagelse af, når vi har åbnet for en hane, så der kommer varme på radiatorerne på 1. sal.

Der er da noget, der ikke passer sammen her. Dit brugsvand og centralvarme er to forskellige systemer. Hvormange cirkulationspumper har du på dit fyr? Hvis du har to, er der formentlig en til centralvarmen og en til cirkulation af det varme vand. Har du kun en, er den formentlig til centralvarmen. Har du et billede af systemet?


fase

Ja, brugsvand og centralvarmevand er to forskellige systemer. På selve pillefyret sidder der en cirkulationspumpe, og den kører hele tiden. Derudover er der også monteret en cirkulationspumpe til brugsvandet, hvor jeg har trukket stikket ud Jeg har kigget på rørene til brugsvandet, og så vidt jeg kan se, sidder pumpen på returløbet. Jeg har vedhæftet nedenstående foto, som viser rørene til og fra VVB'eren og selve pumpen, som ikke er sat til.

Klaus
Annonce

Bare en tanke. Monstro ikke varmvandsrøret følges tæt med fremløbet af kedelvand til overetagen et stykke vej og dermed opvarmer det stillestående brugsvand i røret. Eventuelt kan det måske ligefrem skabe selvcirkulation af brugsvandet ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Din sidste tanke Nitter har jeg også tænkt, men så læste jeg hans 1. indlæg igen hvor han skriver at vandet er varmt med det samme når fremløb IKKE er åbent til 1. sal. Og så slog min fantasi ikke til længere, og jeg vil undlade at komme med forklring.

På dit billede kan jeg se at du har koldvandstilgang fra loftet og ned i venstre side. Det går igennem en kombineret sikkerheds, kontra og tømmeventil. Under den kommer din omløbsledning som kommer med noget varmt vand retur. Det er den eneste måde man kan få den cirkulerende vand ind igennem vvb.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen

Her er lidt mere om, hvad jeg kender til anlægget.

Pillefyret står i en tilbygning til hovedhuset. Det opvarmede vand (både brugs- og kedelvand) ledes op gennem tilbygning, så det kommer ind på loftet over 1. salen i hovedhuset. Derefter ledes det ned i stueetagen og fordeles rundt til de forskellige radiatorer og haner i stueetagen. Jeg er i klar over, hvordan rørføringen er mellem stuen og 1. salen, men efter brugs- og kedelvandet er blevet brugt i hovedhuset, ledes det tilbage til pillefyret og VVB via loftet over 1. salen og ned gennm tilbygningen.

Leif, på loftet kan jeg se, at rørene til brugs- og kedelvand ligger tæt, og dermed kan der ske en opvarmning af brugsvandet. Det forklarer bare ikke, hvorfor brugsvandet er længere tid om at blive varmt, når der er åbnet for varmen på 1. sal. Jeg synes, ideen om selvcirkulation af brugsvandet lyder sandsynligt, men igen forstår jeg bare ikke, hvorfor brugsvandet er længere tid om at blive varmt, når jeg åbner for varmen på 1. sal, så kedelvand kommer herop.

Vh Klaus

Skrevet af ev elmand på 31-01-2016 18:47

Din sidste tanke Nitter har jeg også tænkt, men så læste jeg hans 1. indlæg igen hvor han skriver at vandet er varmt med det samme når fremløb IKKE er åbent til 1. sal. Og så slog min fantasi ikke til længere, og jeg vil undlade at komme med forklring.

Ja jeg læste det som det er omvendt. 

Det kræver en tænkepause.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af klausan på 31-01-2016 19:54

 

Leif, på loftet kan jeg se, at rørene til brugs- og kedelvand ligger tæt, og dermed kan der ske en opvarmning af brugsvandet. Det forklarer bare ikke, hvorfor brugsvandet er længere tid om at blive varmt, når der er åbnet for varmen på 1. sal. Jeg synes, ideen om selvcirkulation af brugsvandet lyder sandsynligt, men igen forstår jeg bare ikke, hvorfor brugsvandet er længere tid om at blive varmt, når jeg åbner for varmen på 1. sal, så kedelvand kommer herop.

Vh Klaus

Ja jeg forstod det omvendt. 

Men hvad nu om det forholdt sig omvendt, at returen på den varme brugsvandssløjfe lå sammen med returen til opvarmningen på første sal. Derved kunne der måske ske en yderligere afkøling på returen af brugsvandssløjfen, så det starter selvcirkulationen.  

Den er måske knap så sansynlig, men kunne måske være det der sker.  

Må man spørge hvorfor du ikke bruger cirkulationspumpen på det varme brugsvand når den nu sidder der  ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis