Cirkulation af brugsvand fra pillefyr

Hej

Vi har pillefyr, som opvarmer huset, og giver det varme vand til bruser m.m. Vi har slukket cirkulationspumpen til brugsvandet, men alligevel er der varmt vand i hanerne med det samme. Det er jo rart, men hvorfor er der varmt vand med det samme?

Når det er lunt som i øjeblikket, har vi lukket for en hane, som leder varmt vandt til radiatorerne på 1. salen, men når det er rigtig koldt, så er den åben. Når det sker, så kommer der ikke varmt vand i hanerne med det samme. Hvorfor nu det?

Håber nogen kan afhjælp min undren.

Vh Klaus

Hej Vi har pillefyr, som opvarmer huset, og... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Leif

Jeg forstår desværre ikke helt din tankegang, men jeg dog tænkt følgende: Når der kommer varmt brugsvand med det samme, selv om cirkulationspumpen er slukket, så må det vel betyde, at der er selvcirkulation. Når der så bliver tændt for kedelvandet på 1. sal, virker det som om, selvcirkulationen af brugsvandet ophører, når der går længere tid, inden der kommer varmt brugsvand. Hvis selvcirkulationen er afhængig af et bestemt tryk i det samlede kedel- og brugsvandsystem, så kan den manglende selvcirkulation måske skyldes et faldende tryk, fordi rørlængnden med varmt vand bliver forøget? Bare en tanke, som jeg overhovedet ikke ved om er mulig.

Vi bruger ikke meget varmt brugsvand, og størstedelen af tiden er der varmt brugsvand med det samme fordi, der ikke er varme på 1. salen. Derfor er pumpen slukket.

Vh Klaus
Til dine sidste overvejelser skal siges: Der er ikke noget der >det samlede tryk i kedel- og brugsvandsinstallation< Det er helt adskilte systemer. Trykket i brugsvandsinstallationen kommer fra vandværket, enten det offentlige eller privat, og kan ligge på 2,5 - 4,0 bar.
Trykket i varme installationen er omkring 0,5 bar hvis du har åben ekspansion, og lidt mere med lukket ekspansion.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af klausan på 01-02-2016 20:51
Hej Leif

Jeg forstår desværre ikke helt din tankegang, men jeg dog tænkt følgende: Når der kommer varmt brugsvand med det samme, selv om cirkulationspumpen er slukket, så må det vel betyde, at der er selvcirkulation. Når der så bliver tændt for kedelvandet på 1. sal, virker det som om, selvcirkulationen af brugsvandet ophører, når der går længere tid, inden der kommer varmt brugsvand. Hvis selvcirkulationen er afhængig af et bestemt tryk i det samlede kedel- og brugsvandsystem, så kan den manglende selvcirkulation måske skyldes et faldende tryk, fordi rørlængnden med varmt vand bliver forøget? Bare en tanke, som jeg overhovedet ikke ved om er mulig.

Vi bruger ikke meget varmt brugsvand, og størstedelen af tiden er der varmt brugsvand med det samme fordi, der ikke er varme på 1. salen. Derfor er pumpen slukket.

Vh Klaus

Ja ok Klaus, det er også en svært lekture. Jeg lader det så ligge, omend min antagelse er den eneste logiske forklaring jeg kan få ywe på.   

Ok med forbruget af varmt vand og dermed slukket pumpe. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af klausan på 31-01-2016 08:42

Hej

Vi har pillefyr, som opvarmer huset, og giver det varme vand til bruser m.m. Vi har slukket cirkulationspumpen til brugsvandet, men alligevel er der varmt vand i hanerne med det samme. Det er jo rart, men hvorfor er der varmt vand med det samme?

Måske fordi din varmekreds et eller andet steds nær tappested afgiver varmen til det varme brugsvand.

 

Når det er lunt som i øjeblikket, har vi lukket for en hane, som leder varmt vandt til radiatorerne på 1. salen, men når det er rigtig koldt, så er den åben. Når det sker, så kommer der ikke varmt vand i hanerne med det samme. Hvorfor nu det?

Håber nogen kan afhjælp min undren.

Ja man kan godt undres.

Når du åbner for varmekred til første sal falder trykket det sted for varmekredsen afgiver varme til brugsvand. 

 

Hej alle

Mange tak for jeres bidrag til jeres at få løst min undren. Jeg tror ikke, jeg kommer det nærmere, hvorfor der nogle gange er varmt brugsvand og andre gange ikke. Jeg vil dog glæde mig over, at det kun drejer sig om en undren og ikke et reelt problem.

Klaus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis