3 spørgsmål vedr opbevaring og "vedligehold" af loft

Hej LDS,

Jeg har læst en del på på overstående emne siden jeg blev husejer for første gang kort før årsskiftet, men har ikke kunne finde noget konkret omkring hvordan man eks. bedst opbevarer sine ting på loftet. 

Jeg har derfor forhørt mig i det lokale byggemarked, men da jeg fortsat ikke synes at være helt overbevist, håber jeg derfor nogle af jer kan komme med argumenter for/imod på følgende spørgsmål:

Det skal siges at vores hus er af ny dato, og loftet er lavet gangbro, og, hvad jeg formoder er, betontegl (=intet undertag).

1) Opbevaring af personlige ejendele har jeg gjort via 12mm krydsfiner plader oven på isoleringen - se billeder (jeg synes det "synker" en del). Er det en acceptabel løsning?

2) Jeg har flere steder opsat ting i huset loft, og dermed brudt dampspærren. Skal jeg, for selv de mindste huller, lappe med dampspærre tape?

3) Hvis ja til 2, eller ved eksempelvis skift af et enkelt tegl længst ude, hvordan foregår det? Jeg kan vel ikke "bare kravle ud over" isoleringen?

Lad mig høre hvis overstående ikke giver mening, så skal jeg forsøge at uddybe.

Mvh

 


Mvh

Andreas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke stille ting direkte på isoleringen. Skru nogle lægter fast på de skrå (mangler navn?) der går fra spær til tag. også lig nogle forskallingsbræder på dem, så har du hylder du kan stille tingene af på. Uden at ødelægge isoleringen. Håber du forstår vhad jeg mener.

EDIT: Her er et billed af hvordan det ser ud det jeg forklarede.  Du kan dog sagtens gøre det uden de der beslag.  http://www.plusloft.dk/

De skrå hedder TÆNGER. óg går fra bjælker til spær. Og det er en rigtig god løsning der er skitseret forskallingsbrædder kan sagtens ligge med 10 cm afstand, når du alligevel lægger tingene i kasser.

Ang spørgsmål 2. En skrue igennem loftet går sandsynligvis ikke igennem dampspærre. Det er mest almindeligt at dampspærre ligger lofttykkelse + forskallingsbræt oppe. Så det er vel 40-50 mm Så du skal godt nok bruge lange skruer hvis de skal nå dampspærre. Og skulle det sker, er det meget minimal hvad hul der bliver, så det skal der ikke gøres noget ved.

Spørgsmål 3. Udskiftning af tagsten foregår udefra. Du har ikke noget at komme ud i din isolering efter.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

D´Herrer, tak for hurtige svar.

1) Jeg må hellere omstukturere mig på loftet, og synes de beslag ser smarte ud - alternativ er det noget jeg kunne brug vinkel beslag til og lægge krydsfiner pladerne på disse??

Spørgsmål - hvordan kommer jeg (hvad enten det plusloft- eller vinkel beslag) ud til bagerste del af loftet (tættest på taget) og monterer?

2) Jeg har brudt dampspærre et sted hvor jeg har krog i bærende bjækle - men det bør i så fald ikke være et problem.

3) Det giver mening - jeg kigger nærmere på det hvis det bliver aktuelt.


Mvh

Andreas
I stedet for de der beslag, så monter en skillerumslægte eller lign. vandret, på de 2 tænger. Også kan du ligge forskallingsbrædder der på med 5-10 cm mellemrum. Det langt billigere end en krydsfiner, og nemmere at have med at gøre. Fineren vil nok også hurtigt bøje ned hvis der kommer lidt vægt på midten af pladen.

Ja, du mener at det eneste beslagene gør, er at man slipper for at skrue skillerumslægte på tængerne?

Jeg er stadig usikker på hvordan jeg kommer ud og skruer længst væk fra gangbroen?

 


Mvh

Andreas
Annonce

Hej.

Du kan komme der ud ved at skrue en forskallingsbrædt i bunden af tængerne og ligger din krydsfiner ud fra gangbroen og over forskallingen.

Som på billedet.

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er mere et teoretisk problem når du sidder nede og gennemtænker det. Når du står deroppe placerer du den ene fod på gangbroen, den anden på den sidste af de 2 tænger, den der går væk fra dig. Forinden har du skruet en skrue ind i lægten
som du vil skrue fast, lagt den og batteriboremaskine til rette. så er det bare at være lidt "gesvint". Og jeg kan se at du har fået kasserne placeret, så det her er det samme.
Med mindre du er kørestolsbruger så er det naturligvis lidt mere besværlig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er super godt med skitse - jeg er helt med! Og ja, som du siger, så giver det nok sig selv når man er deroppe - men vil alligevel gerne trække på andres erfaring for at være sikker i min sag. Arbejdsskade at teori skal være på plads før udførsel i praksis :-)

Tak for svar - jeg smutter i byggemarkedet og handler lægter og brædder.

Mvh

Andreas
D´herrer,

Projektet blev for længe siden færdigt, og resultatet blev prægtigt!

Men - jeg er i går blevet gjort opmærksom på at loftet i princippet ikke lavet til opbevaring, og derfor (ikke engang på gangbroen), har nogen bæreevne udover det som er dimensioneret til selve huset. Derfor lød opfordringen på at det var en dårlig ide at opbevare sine ting deroppe.

1) Vil lægter etc. ikke altid være en smule overdimensioneret i et hus, og dermed godt kunne bære nogle 100kg ekstra fordelt over flere af disse?

2) Huset er for 2006 - kan jeg selv fremsøge / rekvirere sådanne oplysninger? Eller er eneste mulighed at betale bygningsrådgiver for at lave det - virker i min optik som "overkill"?


Mvh

Andreas
Når der ligger sne på dit tag kan der nemt ligge mange tons. Så de kilo man får pakket op på et loft gennem tiden har ikke noget at sige. Så længe man ikke samler kakkelovne, eller andet i den vægtklasse :p
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis