Hvad kan man tillade sig at sige til andre??

Ja, det er et pirligt emne dette her, men hvad kan man tillade sig at sige til andre mennesker om deres livsstil?

Jeg har været en tur ude på oceanerne, og her havde jeg en kollega på knap 40 år, som er meget overvægtig (30-35 kg) og på det nærmeste ikke kunne gå to etager op uden at miste pusten. Efter nogen overvejelse sagde jeg til ham, i en kammeratlig stemning, at jeg synes han skulle tage sine sko på og bruge en halv time dagligt på at gå en tur, så han får lidt gang i lunger og kredsløb. Han tog det faktisk positivt op og begyndte at gå lidt mere og det virkede også til, at han fik mere luft i lungerne.

Men den øvrige omverden, ikke mindst den hjemlige, mener at jeg skal blande mig udenom andres livsstil, at jeg er gået over stregen for god opførsel og at det slet ikke tilkommer mig.

Godt så, men hvem tilkommer det så, og hvorfor siger de som det tilkommer så ikke noget? Er vi kommet så langt ud i selviskheden og berøringsangsten, at vi ikke kan/vil/tør/må sige noget til hinanden, når vi godt kan se, at det er rablende galt for dem? Skal vi acceptere at vores medmennesker drikker sig ihjel, etc. Sidder vi bare handlingslammede og ser på at vores medmennesker deprimeres og synker i hullet mens vi selv hytter os i ligusterhaven og har det godt? 

 

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det er en balance. Som regel synes jeg man kan forsvare at agere ud fra et vist kendskab til baggrund og sammenhæng for et menneskes opførsel eller valg af livsstil eller mangel på valg.

Jeg synes ikke du er gået over grænsen.

Man kan jo ikke pådutte nogen en løsning uden videre, men når man er lidt tæt på burde man altid kunne snakke om personlige ting. Måske en åbning med: Jeg har bemærket..... eller: Jeg kan ikke undgå at se at......

Men som du har erfaret er der mange meninger om det, men kan man hjælpe og komme uden om blufærdighed og berøringsangst synes jeg man skal gøre det.

mvh


 varmetossen

Jeg synes du selv har svaret på det dilemma. Din kollega opfattede det som et godt råd, og fulgte det efter evne. Han var vel heller ikke på nogen måde utilfreds med din "indblanding"
De samme mennesker som mener du er gået over stregen, har sikkert ofte selv f.eks. givet en et råd om at stoppe med at ryge, at undlade at køre i påvirket tilstand eller, at jeg synes du skal købe en rød kjole i stedet for en blå - ? -?

Så et velment råd en gang imellem til en ven eller kollega er altid på sin plads, når man siger det på en ordentlig måde.

Det jeg nogen gange oplever i f.eks. ægteskaber/familer er den konstante kritik af den måde man er på, altså lysten til at forandre / forme andres personlighed. Det gør mig ked af det, for dermed mister man sin frihed, og det fører til endeløse diskusioner. Nogen gange er det som om der sættes en plade på som kører forfra hver dag/uge.

Jeg er f.eks en ret hjælpsom og handy mand, som kan lide at lave noget praktisk. Og laver stort set alt praktisk arbejde på hjemmefronten og andre steder. Når der så sidder børn / svigerbørn og spørger om et eller andet, er det som om der bliver trykket på en automat knap der siger "du skal også huske vi har noget der skal laves herhjemme". Det er ikke rart.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror en god test på om man skal blande sig er at klarlægge hvorfor man vil blande sig.

Hvis det er for at fremhæve sig selv og/eller udstille andre, så bør man lukke skuffen og finde på noget andet at tage sig til.

Er det ud fra et oprigtigt motiv om, at det er til den andens bedste, at man gør det på en måde og i en ramme, hvor den anden part ikke føler sig fanget (af at der eksempelvis er tredie part til stede) og man samtidig er parat til følge snakken op med praktisk støtte, så skulle det være underligt om ikke "indblandingen" bliver modtaget positivt. 

Lars ON siger det helt rigtige

Jeg har hele mit liv været overvægtig, og til tider været det der må siges at være fed. Og jeg har ikke tal på hvor tit jeg hørt den med at "du skal da bare tabe dig" eller "løb en tur, i stedet for at spise" sang, fra folk som var perifære i mit liv. Omvendt har jeg fået støtte og en skulder at græde ved (når det var nødvendigt) af de nære venner eller koleger som var og er der hele tiden.

Man lærer hurtigt at skille fårene fra bukkene, så dem der bare siger noget fordi det er smart, bliver hurtigt skubbet til side, hvorimod dem der mener det oprigtigt ud fra en empati bliver der lyttet til.

Du giver selv en god forklaring på hvad der skete, nemlig at din ven bliver glad for dit råd fordi det kommer af oprigtighed, og det er ikke indblanding, men venskab. 

Og det kan siges på mange måder. Jeg startede på et nyt arbejde, og den første dag bliver jeg vist rundt, og der møder jeg en lidt ældre mand (der selv var godt tyk) som kikkede på mig og sagde med det største smil:

- Hvis du var mit bade dyr, så var jeg fandme stoppet med at puste 

 

Vi fik nogle fantastiske år sammen 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Lidt sent, men jeg vil gerne takke for kommentarerne.
De er nyttige at tage med. Tak

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce

Det er en af livts svære punkter og jeg syntes ens holdning til det rykkes med ens alder..

Lars On siger det rigtige men det er ikke altid nemt at efterleve.

Chr., jeg syntes du gjorde det rigtige og det endte jo også lykkeligt så thumbs up for det

Men det kunne lige så godt være end anderledes og havde det det, så ville du stadig kunne sove trygt fordi du netop henvendte dig i en god mening og for at hjælpe personen..

Når vi nu er inde på emnet så er et andet ømtåeligt emne børneopdragelse, for hvornår kan man tillade sig at sige, at moren pakker sine børn alt for meget ind og hvornår skal man holde kæft?? Tjae, vi må helst ikke støde hinanden i dagens danmark men vi må heller ikke ignore hinanden..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg synes at man kan tillade sig at sige det meste til folk man selvfølgelig kender så længe man gør det på en pæn måde...!! Man kan godt sige noget der gør ondt på et andet menneske men så længe man gør opmærksom på at det er for at hjælpe og ikke for at håne, mener jeg nok det skal gå!!

http://www.anthon.dk/

Chr..: Kan du ikke også sige noget til mig, jeg trænger også til en opsang og lidt mere luft.

Mon jeg kan nøjes med 30/35 kilo?


Sniffer  

JO Sniffer, det kan jeg da.

Du skal ta og tage dine gode sko på og bruge en 20-30 om dagen på at gå en tur. Det er ikke nødvendigt at løbe eller blive svedig, bare det at komme ud og bevæge sig er rigtig godt. Det giver noget mere luft i lungerne og nedsætter din risiko for mange af de følgesygdomme, der kommer af fysisk inaktivitet. Diabetes 2 og åreforkalkning er bare nogle af dem du kan reducere risikoen for at få. For tidlig død er ikke som sådan en sygdom, men det er en af de følger der kommer af fysisk inaktivitet.
Det koster ikke noget af din dagligdag, for når du får mere luft i lungerne og bedret dit kredsløb, så bliver du mindre træt og får mindre søvnbehov og det giver dig mere energi i hverdagen og til familien.
Hustruen og børn må også gerne komme med på gåturen. Det vil også gavne dem.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Arhhh Chr - kunne jeg så ikke medbringe manden min??? Jeg har ingen hustru og gad vide om tøsebarnet frivilligt ville gå med?? Hun er årgang 76.

Jeg har gået meget hele mit liv, selv når jeg tog cyklen, så var det bare for at ha' den at følges med, men eftervirkningerne af et knust ben gør, at jeg ikke går mange metr mere.


Sniffer  
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis