El-Panel til sommerhus

Jeg skal installere et el-panel i vores sommerhus. Panelet skal anvendes som ekstra varmekilde i et værelse på 14 m2, primært forår og efterår. 

Man kan få el-paneler i mange prisklasser, helt ned til 150 kr, men er der nogen som har erfaring med de billige el-paneler?

Er der nogen mærker jeg bør undgå?







20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De helt billige skal du løbe uden om, men jeg vil nu råde dig til at købe en olie fyldt el radiator, den afgiver varme også når den er slukket. Det gør el paneler ikke

Onkel Harald har nogle ganske udmærkede olie radiatorer.

Skrevet af Håndværkeren på 19 mar 2014 22:14

De helt billige skal du løbe uden om, men jeg vil nu råde dig til at købe en olie fyldt el radiator, den afgiver varme også når den er slukket. Det gør el paneler ikke

Onkel Harald har nogle ganske udmærkede olie radiatorer.



Den tid olieradiatoren afgiver varme efter at være slukket, bruger den på ingen varme at give, medens olien varmes op. Så det er fuldstændig ligegyldig, om der er olie i radiatoren eller ej.


fase
Fordelen ved en olieradiator er, at den giver varmen ved en større luftmængde og en lavere temperatur, så luften ikke opleves så tør og med den karakteristiske lugt af elradiator. Man brænder sig heller ikke så meget på en olieradiator som på den primitive gammeldags.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jo Fabrin, det har du da til dels ret i, du ved dog godt at en væske der er opvarmet ikke skal tilføres de store mængder energi for igen at afgive varme over længere tid end den bruger energi på.

Et eks. når du koger kartofler har du fuldt blus på gryden ind til det koger, så skrues der ned for energiforbruget og vandet i gryden fortsætter med at koge. Jeg går stærkt ud fra at princippet er det samme i en olie radiator.

Skrevet af Håndværkeren på 20 mar 2014 07:55



Jo Fabrin, det har du da til dels ret i, du ved dog godt at en væske der er opvarmet ikke skal tilføres de store mængder energi for igen at afgive varme over længere tid end den bruger energi på.

Et eks. når du koger kartofler har du fuldt blus på gryden ind til det koger, så skrues der ned for energiforbruget og vandet i gryden fortsætter med at koge. Jeg går stærkt ud fra at princippet er det samme i en olie radiator.

Jeg mener ikke, du har ret i dine betragtninger med olieradiatoren. Der sker det, at du varmer olien op, indtil den har en temperarur, hvor den afgivne varme er lige så stor som dem den optagne. Når du så slukker igen, afgives varmen igen, indtil temperaturen er lige som omgivelserne.

Med hensyn til kartoflerne, så sætter du fuldt blus på indtil de koger, og derefter skruer du ned for varmen, så de lige kan holde sig i kog. Den optagne energi fra kogepladen er så den samme som den energi der afgives til kartoflerne og omgivelserne.

Grunden til, at du skruer op i begyndelsen, er jo, at det skal gå hurtigt med at bringe kartoflerne i kog.

Chr. du har da så absolut i dine betragtninger angående temp. Angående lugten kommer den jo fra det støv, som brændes af når radiatoren tændes. Til gengæld er panelradiatoren hurtigere oppe og nede i temp. end olieradiatoren.







fase
Annonce
Det er gammel overtro at en oliefyldt el ovn afgiver mere varme end andre elovne , en Kwh afgiver ca 860 kcal , og det er ligegyldig om varmen bliver afgivet direkte til luften eller først skal omvarme olie som så afgiver varme , da det er en træg varme proces så et det vanskelig at styre , tilbage til spørgsmålet , til det du skal bruge et varmepanet til , så er en billig ovn lige så god som en dyr , husk ca 100 W pr. M2 ...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hejsa..
Vil lige høre om du er en af dem der læser div svar, eller bare sætter gryden over og forsvinder ??
Mvh Jan
Jeg har haft mit sommerhus i mere end 20 år nu - så der er blevet skiftet radiatorer - de holder ikke evigt

Første gang skiftede jeg alle dem i stuen ( 4 stk. 1200 W ) fra Nobö til Siemens - en mindre formue......

Sidste sommer skiftede jeg et par stykker på et værelse - til Onkel haralds på 1000 W/stk. ( det er så 2000 W på et værelse på den størrelse du har )

Er fint hurtige, lidt mindre - og ikke mindst - meget billigere - virker fint.

Og som nævnt - 1000 W er 1000 W - uanset om det kommer fra en billig eller en dyr radiator.

Og til Chr. - alm. elradiatorer er nu ikke " gammeldags " benyttes i stor stil endnu - nok mest fordi en oliefyldt er langsommere og dyrere

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej alle,
Tak for svar, Jeg forsøger mig med en 1500 watt heatmax fra onkel harald. Den skal stå sin prøve i påsken.

@ Jan Helja, jeg sætter gryden over, læser svar, men forsvinder ikke..
Når jeg skelner mellem gammelgas og nye tænker jeg ikke kun på om de er med olie. Nogle af de nye (uden olie) har konvektionsribber, så varmen afgives ved en lavere temperatur men til en større luftmængde. Det giver til min opfattelse, en bedre varme og ingen eller mindre lugt. Jeg synes de "gammeldags" giver en lagdelt varme og tidligere omtalte lugt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis