El-Panel til sommerhus

Jeg skal installere et el-panel i vores sommerhus. Panelet skal anvendes som ekstra varmekilde i et værelse på 14 m2, primært forår og efterår. 

Man kan få el-paneler i mange prisklasser, helt ned til 150 kr, men er der nogen som har erfaring med de billige el-paneler?

Er der nogen mærker jeg bør undgå?







Jeg skal installere et el-panel i vores sommerhus.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps - har haft åbnet en af de billige fra Onkel Harald jeg har købt - selv den har konvektionsribber. Mine hammerdyre store ( læs : dobbelt så store som dem fra HN ) gamle fra Nobö havde nok ikke - dem skilte jeg ikke ad før de blev skrottet

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nogen siger at olie radiatore har bedre konvektion end alm elradiatore. Men hvad angår varmen fra en billig kontra en dyr vil der ikke være nogen forskel.. 1kw tilført bliver til 100% varme, altså 1kw afgivet. En dyr radiator kan være bedre i den forstand at den virker mere robust, men varme mæssigt er der ingen forskel.
Konvektionen er pratisk i større rum, men fuldstændig ligegyldig i et lille gæsteværelse. Olieradiatore er i øvrigt væsentlig dyrer end konventionelle radiatorer.

En 400V trækker en lavere strøm end en 230V og er derfor ikke så hård ved dine kabler, altså kan du have flere radiatorer på samme kabel, men du skal self bare skifte 1-1
Hejsa.. Sådan, der er ild i gryden... fedt...
Vedr dit spørgsmål handler det om hvor stabil en temp. du vil have i dit rum.. ofte har en billig el_radiator en større delta T... det vil sige termostaten ikke er særlig præcis, for mange er det ligegyldigt, mens andre vil have så lille delta T (temp. sving) som muligt..
De med olie er ofte med et mindre delta t, da det tager tid for at varme olien op, og det tager tid at køle ned, det betyder at radiatoren aldrig bliver kold og din temp. bliver mere stabil.. det er altså ikke for at spare effekt, men for at lave en "træg" regulering så man føler en stabil temp.
Med en billig el radiator kan du snildt få en der hvis fx stillet til 20g... starter ved 16-17 g og slukker ved 24-25.. Kan man leve med det, er det jo ok.. og man kan godt være heldig et termostaten virker ok.... meeeeen..
Hvis du skal bruge den i et sommerhus, og det skal starte op når du ikke er der, ville jeg ikke sparre lige på det. ;-)
Mvh Jan
Ud over at sådan en oliefyldt radiator tager megen plads på gulvet, så er det bedste en radiator tilsluttet fast installation. Et varmepanel fra onklen har jeg lidt erfaring med. Get away! Det er oldnordisk teknik der er i dem. De er utrolig følsomme overfor krybestrøm og prisforskellen til feks Siemens er latterlig lille i forhold til levetid. Desuden er udnytttelsesgraden meget større i en moderne indrettet radiator. Altså kan man få ned i watt effekt. Og dermed i pris.

 

Skrevet af Svend Høst på 20 mar 2014 09:10

Det er gammel overtro at en oliefyldt el ovn afgiver mere varme end andre elovne , en Kwh afgiver ca 860 kcal , og det er ligegyldig om varmen bliver afgivet direkte til luften eller først skal omvarme olie som så afgiver varme , da det er en træg varme proces så et det vanskelig at styre , tilbage til spørgsmålet , til det du skal bruge et varmepanet til , så er en billig ovn lige så god som en dyr , husk ca 100 W pr. M2 ...........
Jeg har da ikke udtalt mig om at den giver mere varme, men den giver en mere jævn varme så rumtemperaturen ikke fiser op og ned i det uendelige.



Annonce
Silvan har faktisk en væghængt olieradiator til en fornuftig pris......

De fritstående billige er alt for klodsede til alm. daglig brug.

http://eshop.silvan.dk/vare/bright-oliefyldt-el-radiator

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu har jeg selv haft et par stykker af forskellige mærker så ville da også lige komme med et par råd.
Har selv et par olie radiatorer fra Harald Skrald og ja de var billige og kan varme op, men de har en høj klik lyd når de tænder og slår fra hvilket ikke harmonere med et sove værelse.
Har også en Adox designer med elektronisk tænding og den hører man på ingen måde. Har også en med glas front købt i Bil tema og den funker også upåklageligt.
Den sidste vil jeg helt klart anbefale da den ser godt ud og virker godt (indtil videre  


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Håndværker: Du har helt ret... så rolig nu ;-).. men der bliver talt om mange forskellige ting, så forvirringen kan let blive total.. :-)
Mvh Jan
At det klikker kan blive en vanesag, jeg boede nogle år i et  hus der var bygget klods op ad jernbanen. Der var også en vej med bomme og klokker der larmede hele tiden når bommene var nede. Efter en måned hørte jeg ikke engang toget når det kørte forbi ! Kun Gods toget kunne vække mig, men det var egentlig praktisk selvom huset ikke havde godt af det. Så rystede huset når der kørte de to gods toge, kl. 06.00 og kl. 18.00 jeg skulle op kl. 06.00 så jeg behøvede ikke vække ur.
Hvis du kigger efter en billig løsning, men også med kvalitet. Ville jeg prøve at kigge på http://www.dba.dk/have-og-byg/

Der har vi fundet mange gode ting til vores sommerhus til billige penge, så med et par venner eller en handyman har man let sparet penge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis