Hvor varmt er jeres returvand til fyret, direkte fra huset?

Hej.

Hvor varmt er jeres returvand, når det kommer tilbage direkte fra huset. Altså inden det ryger igennem shunten???

Mit er nemlig kun 20 grader, og det synes jeg ikke lyder af særlig meget....?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ligger også i omegnen af de 20 grader når VBB ikke trænger. Det er bare tegn på man ikke forsøger og trække mere varme ud af radiatorene end de er konstrueret til. 

  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I mine ører lyder 40 grader osse mere rigtig... Uden at jeg ved noget om det...

Hej.
Det er meget svært at sammenligne varmeanlæg og deres virkemåde.
Her fyres i en kombikedel, men kun med brænde. Fremløb er 40 - 60º, to pumper.
Den ene tager gulvvarme  bad og den anden 11 radiatorer, de 9 store dobbelte og to små, fordelt på 189m² og 6 rum og en lang gang ved ydervæg.
Pumperne gammel standard UPS 25 - 40 der står på 1.
Nu har vi 0º udendørs god vind fra SØ, fremløb 40º og 22º i stue og køkken.
Strammer vinteren lidt til, fyres der op til 50º fremløb, så passer pengene igen.
Og jeg vil tro returen er 20 - 25º og meget sjældent over.
Huset er en gammel gård, bindingsværk, moderniseret for vel 9 - 10 år siden, dvs. isoleret og nye døre og vinduer.
Vi brugte sidste, laange vinter 30 rm gran i fyret, så alt i alt er jeg godt tilfreds

mvh

 varmetossen

Tja kommer jo helt an på huset og fremløbs temperaturen, men min erfaring som vicevært siger at
det er meget svært at komme under 30 grader på retur vandet når fremløbet er omkring 60 grader.
Hvis i har en retur temp på kun 20 grader kan i jo ikke have 20 grader i huset medmindre i har en
anden varmekilde som så forøvrigt ville vare radiatorene op.
Så synes det lyder meget underligt med en retur temp på kun 20 grader.

Hilsen Jan

Annonce
Fastbrændselsfyr: Frem 60 - 70º, retur 30 - 40º. (Det afhænger en del af om det er fruen eller undertegnede som skruer på radiatorerne... XD

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hej.
Returen kan da godt være 20º. Det er fremløbet, der varmer op.

mvh

 varmetossen

Synes bare at det meget at fyret skal varme vandet op fra 20 til 62...
Hej.
Når returen er lav betyder det også lavt flow så vandet er længere tid i fyret, og det er vel sådan at langsom opvarmning er mere økonomisk end kraftig/hurtig påvirkning.
Jeg har ikke nogen personlig statistik på det her. Det er en fornemmelse.

mvh 

 varmetossen

Skrevet af the_partyman på 23 jan 2014 09:20
Synes bare at det meget at fyret skal varme vandet op fra 20 til 62...
Det er faktisk derfor du har installeret en shuntkreds på din kedel. Den sørger for at returvandet til kedlen forhåbentelig ikke kommer under 50 grader så kedlen ikke tærer op alt for hurtigt.  

Var lige ude og kigge på termometeret på returen fra huset, den viser 22 grader lige nu.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis