Dobbelt afbryder hvor kontakterne ikke er helt uafhængige

Hej

Jeg har lige sat en lampe op i loftet. Lampen sider i et lampeudtag, som igen er tilsluttet en dobbeltkontakt. Dobbeltkontakten kontrollerer også et lysstofrør over mit køkkenbord.

De to lamper opfører sig noget spøjst:

Loftslampekontakt  Køkkenbordslampekontakt
Slukket                  Slukket             Intet lyser - fint
Slukket                  Tændt               Køkkenbordslampe lyser som normalt, loftslampe slukket - fint
Tændt                    Slukket             Loftslampe lyser, og køkkenbordslampe lyser meget svagt
Tændt                    Tændt               Loftslampe slukket, og køkkensbordslampe lyser som normalt

I de to sidste situationer opfører lamperne sig altså ikke som forventet.

Jeg har tilsluttet den nye lampe (loftslampen) som:

Grøn/gul ledning til jord
Blå til N
Brun til M1  (prøvede også M2, men så kunne lampen slet ikke tænde)

Jeg kan ikke se hvordan lysstofrøret over køkkenbordet er tilsluttet, da ledningen bare går ind i en boks som så går videre til fatningen.

Jeg prøvede at tage lysstofrøret ud af fatningen i køkkenbordslampen, og så kunne loftslampen slet ikke tænde. Derfor tænker jeg at strømmen fra loftslampen går gennem køkkenbordslampen. Det ville også forklare hvorfor køkkenbordslampen lyser svagt, når jeg kun tænder loftslampen.

Loftslampen bruger ca. 15. watt og lysstofrøret er på 40 watt.

Loftslampen har jeg købt på Amazon (UK), og den er CE godkendt, så det går jeg ud fra er lovligt og ikke kan være en del af problemet.

For et års tid siden trak elektrikeren de fleste ledninger om, da de var lavet af en tidligere ejer som ikke helt viste hvad han lavede. For en måned siden sænkede elektrikeren så lampeudtag. Måske der kan være gået noget galt i den forbindelse.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad der dog sker her? Er det tid til at ringe efter elektrikeren?


Med venlig hilsen

Mads
 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal ringe efter elektrikeren.
Grunden hertil, er at den ledning der skal tænde din loftslampe, formentligt ikke er trukket ned i lampeudtaget.
Hvis det er som du siger, at din afbryder skal kunne betjene to lamper (En kroneafbryder) burde der kunne tilsluttes en lampe mere.

Og grunden til at du skal ringe efter en elektriker, er at du ikke selv må skrue lampestedet ned og kikke op i loftdåsen.
-Du kan evt nævne for elektrikeren, at du finder det lidt mærkeligt at ledningen ikke er monteret efter sidste besøg. Så får du måske lidt rabat eller helt gratis

Næstformanden

Ps. Jeg lavede selv samme stunt, som lærling. Og det fede ved det hele var at det var hjemme hos mester selv, at lampen i badeværelset blinkede i takt med lysstofrøret

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Mester sikker noget snak du kommer af med

DU MÅ GERNE SELV LAVE DET NÅR DET ER LAVET MEN DU MÅ IKKE SELV LAVE NOGET NYT...

hvis jeg var dig vil jeg lige skruge begge lampe steder ned og lige kigge hvilken ledning farver som der sikker i den lampe som virker og lige tage den andet lampested og lav det som det samme som det der virker med farverne

men det vil være en rigtig go ide ringe efter en elektriker da det er en kan drille lidt når men leger med korrespondance hvis man ikke har prøvet det får
og det kan hurtig blive noget roderi

men held og lykke til dig :-)
Elektriker
Yakin

Det lyder nu ikke som en korrespondance, men derimod en KRONEafbryder.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for svarene. Jeg har besluttet mig for at ringe efter elektriken, da 1) jeg syntes det lyder som et godt stykke ud over hvad jeg har forstand på 2) hvis det er ham som har dummet sig, formoder jeg han fixer det gratis (eller i hvert fald billigt)

Yakin, jeg havde ikke skildt "lampeudtaget" over køkkenbordet ad, da jeg ikke helt ved hvad det er. Måske kaldes det også et lampeudtag - bare ikke som jeg normalt kender dem. Altså det er en hvid box på 9x6 cm, hvor der går en ledning fra og hen til lysstofrøret. Så da jeg ikke helt ved hvad det er, går jeg den forsigtige vej, og lader det være. Jeg er lidt en kylling når det kommer til el - hvilket nok også er meget godt.

Med hensyn til korrespondance kontra kroneafbryder. Jeg er ikke sikker på hvad korrespondance betyder med hensyn til El. Jeg fandt en kroneafbryder på nettet og den ligner den kontakt jeg har. Altså en kontakt hvor der er to knapper man kan tænde/slukke for.
Annonce
Hej MadsL

Det lyder som en rigtig beslutning du har taget :-) forstår dig godt det kan også være lidt langhår når man ikke er vant til at lege med sådan noget


Held og lykke

Yakin

Skrevet af yakin på 11 mar 2012 22:42
Mester sikker noget snak du kommer af med

DU MÅ GERNE SELV LAVE DET NÅR DET ER LAVET MEN DU MÅ IKKE SELV LAVE NOGET NYT...

hvis jeg var dig vil jeg lige skruge begge lampe steder ned og lige kigge hvilken ledning farver som der sikker i den lampe som virker og lige tage den andet lampested og lav det som det samme som det der virker med farverne

men det vil være en rigtig go ide ringe efter en elektriker da det er en kan drille lidt når men leger med korrespondance hvis man ikke har prøvet det får
og det kan hurtig blive noget roderi

men held og lykke til dig :-)
Elektriker
Yakin

Hvis du virkelig er elektriker, er det lidt skræmmende at du tror at han selv må lege med loftsdåser, installerede eller ej...
Skal vi ikke bare holde os til den danske lovgivning hvad men må og hvad man ikke må

Man kan jo starte med at slukke for strømen inden man går gang på sådan styk arbejde :-) som en prof også vil gøre hvis mulighed er for det ellers skal man tage et kursus i laus og have lidt special værktøj til opgave.... 

Ha en rigtig go dag

Yakin

Skrevet af yakin på 12 mar 2012 14:03
Skal vi ikke bare holde os til den danske lovgivning hvad men må og hvad man ikke må

Man kan jo starte med at slukke for strømen inden man går gang på sådan styk arbejde :-) som en prof også vil gøre hvis mulighed er for det ellers skal man tage et kursus i laus og have lidt special værktøj til opgave.... 

Ha en rigtig go dag

Yakin


Hvis du virkelig er elektriker, er det lidt skræmmende at du tror at han selv må lege med loftsdåser, installerede eller ej...

Yakin, er du sikker på, at det er gør det selv arbejde? Hvad mener du med dansk lovgivning?
Jeg tror pilehave har ret.


fase
Nu skal i lige bruge lidt tid på at læse dette her og ellers kan jeg anbefale Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6 men det kan godt være en go gonat læsning :-)


El installationer - Gør det selv
Før du går i gang med at arbejde på dine el installationer, skal du være opmærksom på hvilke opgaver du selv må udføre, og hvilke opgaver der kræver en autoriseret el installatør.
Som hovedregel må du selv udskifte alle synlige dele, samt ikke faste installationer. Det kan f.eks. være, at skifte en eksisterende stikkontakt/afbryder. På listen nedenunder kan det ses, hvilke opgaver du selv må udføre, og hvilke opgaver der er forbeholdt en autoriseret el installatør.

Når strømmen er afbrudt må du selv:
  • Udskifte eller montere stikpropper og forlængerled, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.).
  • Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.
  • Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.
  • Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.
  • Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen.
  • Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.
  • Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer.

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre:

  • Nye installationer i boligen.
  • Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig.
  • Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende.
  • Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen.
  • Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt.
  • Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter

Husk altid at afbryde for strømmen inden du går i gang.
Vi anbefaler du læser pjecen ”Gør det selv elsikkert – Råd om elarbejde i hjemmet” inden du påbegynder dit arbejde.
Husk også altid at have dit værktøj i orden.

God fornøjelse med din el-installation.



Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis