Dobbelt afbryder hvor kontakterne ikke er helt uafhængige

Hej

Jeg har lige sat en lampe op i loftet. Lampen sider i et lampeudtag, som igen er tilsluttet en dobbeltkontakt. Dobbeltkontakten kontrollerer også et lysstofrør over mit køkkenbord.

De to lamper opfører sig noget spøjst:

Loftslampekontakt  Køkkenbordslampekontakt
Slukket                  Slukket             Intet lyser - fint
Slukket                  Tændt               Køkkenbordslampe lyser som normalt, loftslampe slukket - fint
Tændt                    Slukket             Loftslampe lyser, og køkkenbordslampe lyser meget svagt
Tændt                    Tændt               Loftslampe slukket, og køkkensbordslampe lyser som normalt

I de to sidste situationer opfører lamperne sig altså ikke som forventet.

Jeg har tilsluttet den nye lampe (loftslampen) som:

Grøn/gul ledning til jord
Blå til N
Brun til M1  (prøvede også M2, men så kunne lampen slet ikke tænde)

Jeg kan ikke se hvordan lysstofrøret over køkkenbordet er tilsluttet, da ledningen bare går ind i en boks som så går videre til fatningen.

Jeg prøvede at tage lysstofrøret ud af fatningen i køkkenbordslampen, og så kunne loftslampen slet ikke tænde. Derfor tænker jeg at strømmen fra loftslampen går gennem køkkenbordslampen. Det ville også forklare hvorfor køkkenbordslampen lyser svagt, når jeg kun tænder loftslampen.

Loftslampen bruger ca. 15. watt og lysstofrøret er på 40 watt.

Loftslampen har jeg købt på Amazon (UK), og den er CE godkendt, så det går jeg ud fra er lovligt og ikke kan være en del af problemet.

For et års tid siden trak elektrikeren de fleste ledninger om, da de var lavet af en tidligere ejer som ikke helt viste hvad han lavede. For en måned siden sænkede elektrikeren så lampeudtag. Måske der kan være gået noget galt i den forbindelse.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad der dog sker her? Er det tid til at ringe efter elektrikeren?


Med venlig hilsen

Mads
 
Hej Jeg har lige sat en lampe op i loftet.... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal i lige bruge lidt tid på at læse dette her og ellers kan jeg anbefale Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6 men det kan godt være en go gonat læsning :-)

  • Udskifte eller montere stikpropper og forlængerled, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.).
  • Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.
  • Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.
  • Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.
  • Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen.
  • Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.
  • Nu er det ikke første gang jeg læser i SR afsnit 6. Du referer til ovennævnte tekst, hvor der ikke er nævnt noget om udløbsrosetter. Når det er tilladt at forbinde lamper til den faste installation, er skillelinien netop udløbsrosetten. At det ikke bliver overholdt, er så en anden sag.

     


    fase
    Hvor er jeg dog glad for at S. Fabrin kan hjælpe mig med paragrafferne!

    -Det er snart 12 år siden jeg sidst kikkede i SB. Så jeg er lidt rusten....


    Næstformanden

    Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
    Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
     Følg tråden
    Vil du være med? Log ind for at svare.

    Tilmeld dig og få fordele



    Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

    Favoritmarkér spændende indlæg

    Færre reklamer, når du er logget ind
    ...og meget mere



    Tilmeld dig gratis