Motorsav, rengøring, pleje & opbevaring

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Når saven kun bruges i vinter perioden er mineralsk olie nu en gang det bedste, jeg bruger en fra TEXACO som jeg køber hos Onkel Harald. Det er en god klistrende olie med høj viscositet.
Og tager man i betragtning at du måske max bruger saven i 40-50 timer om året, er det altså ret begrænset hvad du forurener.
ame
ame
Postnr: 5270
ame ame
Mærket er ikke afgørende, bare olien er mineralsk og det kan du læse på dunken..
Jeg bruger Biltema´s mineralske og ikke noget med stive kæder osv. der, når du er færdig med at save så på med sværdbeskytteren og så stiller du bare saven et varmt og tørt sted så er den klar til næste gang..

Vegetabilsk har aldrig været bedre end mineralsk, men vegetabilsk skulle være bedre for miljøet men det har den kedelige egenskab som du nu også har erfaret at det tørre ind ved stilstand og så kan man vel sige at det miljøvenlige går sig en tur, det forurener vel også at lave nye kæder og sværd og nye motorsave..?
Daugaard24
Daugaard24
Postnr: 5220
Daugaard24 Daugaard24
Dvs at hvis jeg bare begynder at bruge mineralsk olie, så slipper jeg for, at kæderne stivner?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

ame
ame
ame ame
Jep, det gør du..
Daugaard24
Daugaard24
Daugaard24 Daugaard24
Jeg har lige et andet spørgsmål. Mit benzindæksel er meget meget stramt, og næsten umuligt at skrue på, når det HAr været af. Kan man gøre noget ved det? Det HAr ikke været sådan altid, men er kommet af sig selv.

Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Dit benzin dæksel er vel af plastick, og visse plastick typer udvider sig når de kommer i forbindelse med benzin. Så køb et nyt dæksel
hans2.hansen
hans2.hansen
Postnr: 5610
hans2.hansen hans2.hansen
chr.

okay.

at du var lidt for hurtigt på tasterne.

påløsningsmiddel.! det er bare lidt sjovt at nogen har høret.
om den nye vidundermiddel.!
Daugaard24
Daugaard24
Daugaard24 Daugaard24
Tak for hjælpen. Må man forresten blande vegatebilsk olie med mineralsk i tanken?

hans2.hansen
hans2.hansen
nej. det bliver noget klumpet stads.
men det er bedst de er rene i tankene (olie).
især ved lange ophold. i skuert.!!!

hvad hade du tænkt dig i at blande de to produkter i tanken.!
for at bruge resterne at du har stående.!
Daugaard24
Daugaard24
Daugaard24 Daugaard24
Ja lige præcis. Jeg har kørt med vegatebilsk olie, og så vil jeg nu gå over til mineralsk olie i stedet for. Så lader jeg bare tanken køre tom først, inden jeg fylder den nye type på.

hans2.hansen
hans2.hansen
men du vender motorsaven på hovedet for at tømme tanken
ellers resikere at du brænder oliepumpen af
men der sker ikke noget med den siste rester i pumpen
men det er best med regulæret kædesavsolie for at skåne miljøt.!!!
ame
ame
ame ame
Nu skal det heller ikke gøres mere kompliceret end det er, der sker intet ved at du hælder din mineralske olie på saven selvom der skulle være en skvat vegetabilsk tilbage i tanken.
Det olie jeg bruger hedder Sana, den er mineralsk og kan købes hos Harald N. og koster lige nu her 99 kr. for 4 liter.
Hvis det skal være endnu billigere kan der hos mange maskinforretninger købes olie direkte fra tønden, man skal så selv have en dunk med, det kan man godt spare lidt ved hvis man saver meget.
traeservice
traeservice
Postnr: 1676
traeservice traeservice
Enig. Skift olien. Det er meget normalt, at de grønne olier størkner. Det er desuden kun de dyrere save der magter at kører med vegi olier.
Brug trykluft til at fjerne snavs. Ingen hårde genstande.

Mange hilsner
Frederik

Træservice Gruppen,http://traeservice.dk

Henrik@p
[email protected]
Postnr: 4750
den kan altså også godt danne vacum i tanken så dit dæksel kan være hårdt og få af, min gør det især når den køre helt tør, og det gør den altid ellers er der ingen øl pause

hvis du er glad for din sav så køb noget kvalitets olie, køre selv på olie købt i den maskinforretning saven er købt ca. 20 kr pr liter når du selv har dumk med.

og køb noget ordentligt to taks olie til din benzin.

det kan blive dyrt og spare de forkerte steder og olien er efter min mening det forkerte sted og spare
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Mineralsk olie (food safe)
    Værktøj og maskiner
  2. Motorsav
    Lav-Have
  3. mineralsk olie til gammel dieselmotor
    Bådmotorer
  4. Saven og filen
    Værktøj og maskiner
  5. opklodsning, hvad bruger de "prof" ?
    Lav-Hus