Motorsav, rengøring, pleje & opbevaring

Hej alle.

Vinteren nærmer sig, og det betyder, at man atter skal i skoven og fælder træer og lave brænde til næste sæson. Men hvis man nu ikke lige har fået rengjort motorsaven fra sidst, og der er snavs og skidt i, hvordan får man så det bedste resultat? Jeg har prøvet lidt med en skrurækker til at tage det værste, men det er ikke helt let.

Hvad med sværdet og kæden? De er jo næsten groet sammen, pga kædeolien. Jeg bruger vegatabilsk olie, men det klister alligevel sammen og kæden bliver stiv. Kan man evt lægge begge dele i et kar med rense benzin? eller er der en anden måde man kan få olien opløst og få begge dele fine og brugbare igen?

Og hvordan opbevarer jeg så begge dele efterfølgende når de er renset og klargjort?
Skal de lægges i i pose, og skal man smører både sværd og kæde med lidt kædeolie inden?


 


 

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Vinteren nærmer sig, og det betyder, at... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke kæden skal sidde på saven er det da fuldstændig ligegyldig hvilken type olie, der bruges til konservering, bare den ikke er hærdende.
Læg kæden i en gammel dåse og hæld en sjat motorolie, diesel, rapsolie, petroleum eller noget lignende over. Sæt et låg på bøtten, og kæden kan ligge og hygge sig til næste sæson, hvor der selvfølgelig skal rigtig kædeolie på saven.
gemmer nu selv de gamle kæder, bare et par stykker enten til hurtigt lige og skifte hvis man rammer en sten i skoven eller hvis man skal et eller andet hvor det er synd og ødelægge en ny kæde.
giver dem et pift med olie og ligger dem i et stykke klæde i min kasse med de andre ting så den er ved hånden.
En skam jeg ikke har gemte mine ca. 500 kæder fra de 15 års arbejde, så du kunne få dem til samlingen også. Der ville sikkert være en tand eller 2 som kunne bruges en ekstra gang.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

hvis jeg havde ville det havde jeg nok selv beholdt mine fra de sidste 15 år
men giv mig en god forklaring på at hvis du ved du skal skære i noget hvor der er jord,sand grus eller ligende at man sætter en ny kæde på,selvom man kan få de fleste til under 150 kr. mine koster nu henholdvis 165 og 187
Annonce
En motorsav er et arbejdsredskab, som jeg bruger uden at tænke på om der en en ny eller gammel kæde på. Jeg tager jo heller ikke de gamle gummistøvler med hul i med ud fordi der kunne være et vandhul der ikke var så dybt, vel?



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

nej men jeg sætter ikke en ny kæde på for og ødelægge den det bruger jeg en gammel slidt til.

gummistøvler nej, kæder jo
nej men jeg sætter ikke en ny kæde på for og ødelægge den det bruger jeg en gammel slidt til.

gummistøvler nej, kæder jo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også