Dyksav?

Hej

Jeg er efterhånden blevet godt træt af ikke at kunne skære mine plader og lignende selv, så nu vil jeg have mig en sav til det.

I den forbindelse: Hvad er forskellen på en rundsav og en dyksav? Jeg troede en rundsav har klingen opad og var monteret på et bord, mens en dyksav har klingen nedad og føres via en skinne, men efter at have set lidt "tråde" er jeg blevet i tvivl.

Under alle omstændigheder skal jeg bruge en med klingen nedad da jeg ikke har plads til endnu en maskine på bord.

Hvad skal jeg købe? Da jeg ikke skal bruge den så tit vil jeg ikke købe en festool selvom de er lækre at se på. Er det en Makita jeg skal have fat i? Er der nogen andre der kan anbefales? Jeg har ikke kunne finde nogen test's på nettet!

mvh Henrik
Hej Jeg er efterhånden blevet godt træt af ikke... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man også købe en af dewalts håndrundsave. Der er også en model der passer til føringskinne, både dewalt og festool styreskinne

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jeg ved skam godt hvad en kap og geringssav er - så dum er jeg heller ikke.... Har desuden selv en stående :-)

Er den primære forskel at en dyksav kan "højdejusteres" under kørslen, mens en rundsav dybdeindstilles inden kørsel?
Nu var det jo ikke er spørgsmål om din intelegens jeg henviste til, og jeg er da blevet klogere for en dyk sav sagde mig ikke noget. Min håndrundsav kan indstilles under kørslen.
Dyksave er generelt, noget bedre opbygget end håndrundsave, bedre sål, bedre lejer, samt softstart, og hastighedsregulering.
Dybde og smig indstillingerne er nemmere og mere nøjagtige.

Med dyksaven er du også fri, for den besværlige beskyttelsesskærm, som en håndrundsav er udstyret med.

Jeg troede ikke jeg ville bruge min dyksav ret meget, men nu er det faktis den eneste rundsav jeg bruger, mine to håndrundsave, har ikke været i brug, siden dyksaven ankom.
Jeg synes der er en verden til forskel, fra dyksav, til håndrundsaven, og i dyksavens favøer.

Men tag ud og se på tingene i virkeligheden

mvh jens

Enig, en dyksav er så meget bedre end en alm. rundsav, at man slet ikke bruger den mere...
Annonce
@håndværkeren

Nej-nej, det var heller ikke for at lyde sur eller fornærmet.

Tror det ender med en festool TS55. Så er spørgsmålet bare hvilken model det skal være...

Tak for hjælpen - rart altid at have folk herinde i baghånden så man er fri for at tænke selv... ;-)
Køb den med elektronisk styring, systiarner og skinne er helt klart pengene værd.
hej
jeg har købt den mindste af Mafell : KSS 300 , og jeg synes det er verdens bedste rundsav.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Det endte med en TS55 EBQ med skinne og det hele... Damen var lidt svær at overtale, men efter at have set den i aktion er den godkendt....

Det betød så også at jeg lige fik lov til at købe en meget lidt brugt planex med støvsuger også ;-) og det er alle pengene værd.
Der er i det sidste Gør Det Selv blad en beskrivelse af hvordan man kan
anvende en håndrundsav som bordrundsav(med lidt ombygning), hvis man ikke har plads til en bordrundsav. Og så har man stadig en håndrundsav hvis man skal bruge en sådan.

Bare et tip

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også