Dyksav?

Hej

Jeg er efterhånden blevet godt træt af ikke at kunne skære mine plader og lignende selv, så nu vil jeg have mig en sav til det.

I den forbindelse: Hvad er forskellen på en rundsav og en dyksav? Jeg troede en rundsav har klingen opad og var monteret på et bord, mens en dyksav har klingen nedad og føres via en skinne, men efter at have set lidt "tråde" er jeg blevet i tvivl.

Under alle omstændigheder skal jeg bruge en med klingen nedad da jeg ikke har plads til endnu en maskine på bord.

Hvad skal jeg købe? Da jeg ikke skal bruge den så tit vil jeg ikke købe en festool selvom de er lækre at se på. Er det en Makita jeg skal have fat i? Er der nogen andre der kan anbefales? Jeg har ikke kunne finde nogen test's på nettet!

mvh Henrik
Hej Jeg er efterhånden blevet godt træt af ikke... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
makitaen er på 1300 w ,bosch har en på 1400w og med 3mm dybere snit

vil bosch ikke være bedre valg den kan fås online for 3100 incl 2 skinner på 120 cm

Jeg tror det er smag og behag, om du vælger Bosch, eller Makita, der er gode mellemklasse maskiner begge to.

Jeg har en Makita på 1300 watt, den har rigelig trækkraft, og 2mm extra skæredybde ville jeg ikke vægte så højt.

Vil du have stor skæredybde, laver Festo en med 75 mm skæredybde.

Makitaen har antitilt, så saven kan låses til skinnen, så den ikke kan tippe af, det synes jeg er en god ting, især ved smig skæring (saven kan køre på skinnen, men ikke vippe af)

er det denne
http://www.frishop.dk/pi/Makita-dyksav-55-mm-SP6000-Inkl-F%C3%B8ringss%C3%A6t-2x1400-mm_429826_21548.aspx

tilbudet fåes vel ikke billigere

Ja det er sådan en sav jeg har....

Jeg vil anbefale dig, at købe en ekstra samleskinne, så du bruger to når du samler de to føreskinner, så er det meget mere stabilt. menér den koste omkring 100 kr.

Hej alle,

Jeg har for nylig anskaffet mig en dyksav, en Scheppach PL55 med 55 mm skæredybde ved lodret snit. Der findes også en  CS55, den er stort set magen til, har samme data som PL'eren, CS modellen er nyere og bare dyrere og leveres som regel uden føringsskinne. Min Scheppach er for tiden på tilbud i Harald Nyborg til kr 895,-, det er en super pris i forhold til det, man får for pengene.

Jeg er ved at modificere selve saven, idet fjederen, man trykker sammen under dykningen efter min mening er for stram, jeg vil korte den af med 4 "snoninger", så den bliver lidt mere samarbejdsvillig, og jeg lægger en skive under den afkortede del i hullet i motorhuset som beskyttelse. Det er tilstrækkeligt, at fjerderen netop kan holde saven i øverste stilling for lodret snit. Jeg vil måske også flytte "gliderne" på skinnerne længere fra hinanden for at gøre systemet mere stabilt. Der er i kittet en griber til at holde saven i stilling ved smigskæring, den tager om kanten af skinnen i "vensre" side. Iøvrigt findes der råd og dåd på internettet/youtube, der viser, hvordan man modificerer maskinen.

Jeg ser frem til at få den i anvendelse, og hvis den virker efter hensigten, kommer min stationære rundsav på pension, da den fylder for meget på min forholdsvis beskedne plads, der er grænser for, hvor store plader, den kan skære, der er der i princippet ikke med dyksaven. 

Vel er en Scheppach ikke en Festool, men den koster til gengæld under en fjerdedel af, hvad et tilsvarende Festool kit koster, og man skal ligesom afveje prisen i forhold til behovet.

Iøvrigt beholder jeg min Falke rundsav, jeg synes, det er en rigtig god sav til prisen, og jeg er ikke mærkesnob !! 


Støvsugerslange


 

Annonce

- - - og så lige en detaille : Scheppach PL55 / CS55 dyksaven har spaltekniv, det mangler ved nogle af de andre “mærkevarer” - - - den ligner i funktionen Festools og er som den fjederophængt og følger med savklingen ved neddykning. Starter man midt på en plade, holdes spaltekniven oppe, indtil den kan dykke ned i savsporet efter få cm savspor.


Støvsugerslange


 

Jeg har en blå Bosch, og den er jeg rigtig glad for. Tidligere havde jeg en Scheppach, som jeg har brugt til at totalrenovere et hus med. Den var fin til prisen, men Bosch’en er i en helt anden liga.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også