LEGO Mindstorm!!!!

Hej med jer alle.

Så havde jeg rigtig revet mig og foræret junior (dreng på 10 år) et LEGO Mindstorm sæt...
Koster kassen og der er en masse tekniske dele som servoer og sensorer...
Sættet er købt i Bilka kort før jul. Og jeg havde set frem til en dreng der virkelig skulle hygge sig (sikker også sammen med storebror og faderen)...

MEN da æsken blev åbnet var der IKKE nogen instruktion på DANSK... Og ikke nogen letforståelig vejledning til hvordan man anvender diverse sensorer osv...
Kun vejledning på Tysk / Engelsk / Hollandsk..... Det samme på den tilhørende CD med programering osv.
 
Et besøg på LEGO's hjemmeside har ikke givet mig yderligere DANSK info....

Men jeg har fundet et par engelske sider der nok giver lidt et indblik i hvordan man kan programere...

Men er det overhovedet lovligt at sælge ting direkte til forbrugeren uden en forståelig DANSK brugsvejledning?

For at få det optimale ud af denne sag er man jo nød til at kende til funktionerne... Og en Dreng på 10 år er altså ikke ørn i udenlandsk..... Og slet ikke min dreng der er ret kraftigt ordblind.... Faktisk blev gaven valgt da han interesserer sig for teknik og er træt af skolen... Så vej ville gerne give man nogle udfordringer der også vil udvikle hans viden samtidigt med det er sjovt...

Lige nu er det en noget blandet fornøjelse at have købt den dyreste LEGO æske og så virker det ikke... Drengen kan jo ikke forholde sig til en engelsk tekst....

Har I nogen erfaringer?

Har i evt nogle links til steder hvor man kan hente info / instruktion til Mindstorm??

MVH Njord :-)

MVH Njord
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt skal der være en Dansk brugsforviring i vare der er solgt i Danmark, men det tror jeg Bilka ser stort på, her var lige et parti de kunne købe billigt hjem fra udlandet. Men jeg skal lige spørge en af mine bekendte der arbejder som Data ingenør på Lego.
Hej njord

Det er rigtigt noget skidt at sådan en dreng ikke kan få fornøjelse af et dansk

produceret produkt fordi at et godt gammelt firma som LEGO absolut skal være

international.

Så der faldt en sten fra hjertet på mig da jeg læste dit indlæg, jeg har selv 5 unger

hvoraf at de 3 af dem ikke er særlig boglige (jeg er iøvrigt heller ikke) , hvis man ikke

kan læse, skrive, regne osv. så har man alligevel med sikkerhed en anden ting som man

er rigtig god til.

Men det korte af det lange, så har jeg forsøgt mig på div. hjemmesider, og jeg har

fundet følgende link til dig.:

http://www.legolab.daimi.au.dk/Danish.dir/RCX.dir/LEGO_startvejledning.pdf

Ups jeg kan ikke finde ud af at lave det som link, men det skulle kunne virke bare at

skrive det.

Ps. jeg ved ikke om der er flere modeller MINDSTORM, men hvis der er så skriv lige hvad

den model i har hedder, så skal jeg gerne prøve igen.

Med venlig hilsen

Georg Gearløs
Hello.

Denb du ahr fundet er den gamle version!
Og den skulle være noget forskellig fra den nye.

Den knægten hart fåer er denne: "8547 LEGO® MINDSTORMS® NXT 2.0" betegnelsen er klippet fra LEGO.com....
Men helle rikke her kan jeg umiddelbart finde en DK vejledning!

Jeg har nu skrevet til både Bilka og Lego i håb om deres hjælp med problemet...

Men temmelig underligt at man fra den danske LEGO side bliver dirigeret til en engelsk side hvis man ønsker at henvende sig via mail....
Jeg håber da de vil svare temmelig hurtigt.. men det hjælper jo ikke ret meget lige nu...
Heldigvis har knægten også fået en masse andet spændende....

Men jeg anser det ikke som en vare der reelt er klar til at sende på markedet hos almindelige forbrugere... der mangler simpelthen guiding og instruktion i hvordan man anvender enhederne...

Produktet markedsføres jo til BØRN... det var fx i Bilka kataloget et par uger før jul.....
Og når produktet marjedsføres til denne gruuppe forventer jeg også at det er anvendeligt for dem!!!

Om der så skulle en fyldig brugsanvisning med på DANSK eller en video/DVD med diverse instruktioner.... Det vil jeg lade være op til LEGO.. men det er hvad jeg forventer af et stykke legetøj der trods alt har en listepris på 2599,-

www.eurotoys.dk/main/index.asp?site=76&vn=02-008547

Her kan selve produktet ses.

MVH Njord :-)



MVH Njord
Hej igen

Jeg har søgt på alverdens hjemmesider, men kan ikke heller ikke finde noget på dansk,
til den version.

Det er for dårligt af LEGO at de ikke har lavet en dansk udgave som man nemt og hurtigt kan hente på nettet.

Jeg er ked af at jeg ikke kunne hjælpe jer alligevel.

Med venlig hilsen

Georg Gearløs
Jamen så vil jeg da også melde mig. Da jeg gik og troede jeg var en særlig dårlig forældre. Knægten fik for et par år siden en mindstorm, men fik den aldrig til at fungere, og jeg kunne ikke lige gennemskue hvad problemet var med tiden til rådighed, da det stort set forudsætter, at man kunne forstå teknisk engelsk,

Det korte af det lange er, at den blev en ubrugt støvsamler, der minder alle om, at med lego skal man holde sig til de simple klodsmodeller.
Annonce
Når du skriver til Lego så henvis til denne tråd?? Jeg syntes at det er pinligt at LEGO ikke vil være sit eget hjemland bekendt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kan du bruge det her til noget ?

http://www.ihk.dk/mod-os/first-lego-league/opleg-og-presentationer/lego_mindstorm_kompendie.pdf

Mvh Thomas Hansen

Mvh Thomas Hansen

Hej Hansen.

Jeg har fundet samme vejledning og tror det er den mest brugbare...
Men den henvender sig trods alt til brugere af Mindstorm på ingeniør studieniveau....
Min søn er 10 år.....

Hvilket er den alder Lego anbefaler til som bruger alder! eller som de kalder det 10+

Lego svarer iøvrigt dette:

"Vi beklager, at købet af det nye MINDSTORMS NXT produkt ikke har levet op til dine forventninger. Vi tilbyder desværre ikke en dansk version af produktet og har heller ikke planer om at udgive produktet i en rent dansk version. Alternativet havde været ikke at tilbyde produktet på det danske marked overhovedet. På den baggrund blev det besluttet at frigive produktet i en rent engelsk version.

Det er ikke vores intention eller i vores interesse, at kunder føler sig misinformeret når de køber et LEGO produkt. Vi vil derfor undersøge hvordan vi kan forbedre produktinformationen omkring MINDSTORMS NXT produktet.

Vi vil endnu en gang gerne beklage den skuffelse, som købet af den engelske version af MINDSTORMS NXT har forårsaget.

Hvis produktet ikke lever op til dine forventninger, kan vi tilbyde fuld refundering af købsprisen mod at det komplette produkt samt købsbevis returneres til LEGO Forbruger Service på nedenstående adresse:

LEGO Forbruger Service
LEGO Danmark
Kløvermarken 29
7190 Billund"

BILKA svarede at de ikke var vidende om at produktet IKKE indeholdt en dansk vejledning!
Faktisk var de i tvivl om det overhovedet var lovligt at sælge det i DK da der ikke var Dansk vejledning til produktet.
De vil bringe sagen på Indkøbschefens bord og han vil så afgøre om det er en sag der skal forelægges LEGO.

Begge steder er de villige til at tilbagebetale pengene...
Men grundlæggende handler det jo om meget andet end penge.

Sønnen har fået sættet i julegave og er naturligvis ikke villig til at aflevere produktet...
Han har bygget dne store robot og kan afvikle det medfølgende demoprogram....

Det er bare ikke noget der får ham til at få en forståelse for programeringen og siden at kunne se og udvikle de muligheder der ligger i dette.... Hvilket igen var den egentlige grund til jeg valgte at investere de mange penge i sættet!

Så nu ender det hel med at jeg må se om jeg kan lave en lege / undervisningsforløb der sikrer ham en vis forståelse....
Men reelt var min klare forventning at et materiale der understøttede denne læring ver/er en del af et så dyrt sæt som dette!

MVH Njord :-)


MVH Njord
Hallooooooooooooooooooooooooooooooooooo LEGO

Hvor dyrt kan det være at lave en dansk oversættelse af 5, 10 eller endda 50 A4 sidder, og måske også lave dansk software til et produkt som bliver solgt i samtlige varehuse, legetøjsbutikker, og på internettet.

Er LEGO da gået så meget tilbage som DANSK firma, at selv om de får produceret nogle af produkterne andre steder, så har de ikke RÅD til at få en tolk til at oversætte brugervejledning og div. andre enkeltark. og software til det danske marked (de få informationer som normalt ligger i en pakke legetøj),så mener jeg at det ser skidt ud for (GODE GAMLE DANSKE LEGO)

Selv meget af alt det (billige skod legetøj) som bliver importeret fra østen er der dansk vejledning med til, måske med lidt stavefejl, men alligevel forståeligt så man kan få gavn af produktet.

Det korte af det lange er at LEGO burde flytte produktionen til østen så man kan få en bedre service fra dem, jeg ved godt at det koster nogle arbejdspladser at gøre dette, men på længere sigt vil det jo gøre det alligevel da LEGO jo egentligt mener at lille DANMARK er en klods om benet på dem, fordi det kræver en ekstraordinær indsats i form af at der åbenbart skal tolke til.

PS. jeg er godt sur og gal i skralden over at fordi gode gamle danske firmaer (og dem er der en pæn skarre af) gerne vil sprede sig, så glemmer de hjemme fronten (i dette tilfælde GODE GAMLE DANMARK) som de har vokset sig store og stærke i.

PPS: Jeg sidder faktisk lige nu og overvejrer om jeg skal starte op med en ny produktion imorgen med, legetøj i træ som LEGO startede med, (jeg har en lille snedkerforretning som jeg har kørt i 25 år nu, så det må jo være på tide at tænke internationalt, så jeg vil satse på produkter hvor div. brugervejledninger og anvisninger og andet, skal oversættes til hebraisk, polsk, russisk, kinesisk og arabisk(måske også ægyptiske heroglyffer) så i kan ikke regne med at der bliver talt DANSK i tlf. når i ringer i morgen og skal have rettet en køkkenlåge eller der står en stiv kuling fra nord/øst ind af sprækkerne på døren, for jeg laver internationalt legetøj.

Med venlig hilsen

Georg Gearløs

Har du prøvet at finde den engelske version, også bruge google translate ? Jeg ved ikke om det kan give noget brugbart.

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis