LEGO Mindstorm!!!!

Hej med jer alle.

Så havde jeg rigtig revet mig og foræret junior (dreng på 10 år) et LEGO Mindstorm sæt...
Koster kassen og der er en masse tekniske dele som servoer og sensorer...
Sættet er købt i Bilka kort før jul. Og jeg havde set frem til en dreng der virkelig skulle hygge sig (sikker også sammen med storebror og faderen)...

MEN da æsken blev åbnet var der IKKE nogen instruktion på DANSK... Og ikke nogen letforståelig vejledning til hvordan man anvender diverse sensorer osv...
Kun vejledning på Tysk / Engelsk / Hollandsk..... Det samme på den tilhørende CD med programering osv.

Et besøg på LEGO's hjemmeside har ikke givet mig yderligere DANSK info....

Men jeg har fundet et par engelske sider der nok giver lidt et indblik i hvordan man kan programere...

Men er det overhovedet lovligt at sælge ting direkte til forbrugeren uden en forståelig DANSK brugsvejledning?

For at få det optimale ud af denne sag er man jo nød til at kende til funktionerne... Og en Dreng på 10 år er altså ikke ørn i udenlandsk..... Og slet ikke min dreng der er ret kraftigt ordblind.... Faktisk blev gaven valgt da han interesserer sig for teknik og er træt af skolen... Så vej ville gerne give man nogle udfordringer der også vil udvikle hans viden samtidigt med det er sjovt...

Lige nu er det en noget blandet fornøjelse at have købt den dyreste LEGO æske og så virker det ikke... Drengen kan jo ikke forholde sig til en engelsk tekst....

Har I nogen erfaringer?

Har i evt nogle links til steder hvor man kan hente info / instruktion til Mindstorm??

MVH Njord :-)

MVH Njord
Hej med jer alle. Så havde jeg rigtig revet mig... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord

Jeg har nu haft forbindelse med min bekendte der er ansat på Lego, han siger at den brugsforviring skal Bilka leverer. Der er en dansk brugsforviring med i alle de sæt der bliver solgt i Danmark, er hans besked.
Desværre som han også siger så kan du rette henvendelse til Suport afdelingen, men kun på Engelsk da den slags kun kan løses i den afdeling de har der ovre.

Det er da lige en til forbruger nævnet !
Hej Håndværker, og andre.

Lego har åbenbart en politik der NORMALT er gældende, men ikke når det kommer til lidt mere specielle produkter.
Lego har svaret på min mail via deres engelske kontaktside, altså support.

Hele svaret er i et tidligere af mine indlæg, men her er den mest centrale del af svaret fra LEGO igen:

"Vi beklager, at købet af det nye MINDSTORMS NXT produkt ikke har levet op til dine forventninger. Vi tilbyder desværre ikke en dansk version af produktet og har heller ikke planer om at udgive produktet i en rent dansk version. Alternativet havde været ikke at tilbyde produktet på det danske marked overhovedet. På den baggrund blev det besluttet at frigive produktet i en rent engelsk version."

Med andre ord ønsker LEGO ikke at supportere med brugsvejledninger på dansk!

Og de har valgt ikke at svare på mine opfølgende spørgsmål, der blev stillet på mail allerede d.26/12-2010.

Bilka's medarbejder var ikke informeret om der iKKE var en DANSK brugsvejledning til produktet!
Men fandt det utilfredsstillende for både Bilka og forbrugeren! Bilka vil gå via indkøbschefen til LEGO og høre LEGO's officielle holdning! Men det er vel den support afdelingen har givet udtryk for via deres første svar mail!

Både Lego og Bilka tilbyder at jeg kan tilbagelevere produktet og få pengene tilbage..... Men det hjælper mig jo ikke da´t det ikke er returret jeg efterspørger, men derimod en vejledning i brugen, og en vejledning der henvender sig til en dreng i den anbefalede bruger aldersgruppe, menlig 10 år!
Reelt er knægten jo glad for legetøjet! ahnhar bygget en robot og kan få den til at gå osv, men ikke ved egen programering.. han bruger det medfølgende program.. For mig at se er netop det at man kan lave sine egne programmer osv noget af det der er det fundamentale i Mindstorm.... Og den del er der tilsyneladende kun forældrene til at finde ud af og så selv undervise / instruere deres unger i at anvende...

Det mest brugbare jeg har fundet er en dansk brugervejledning fra ingeniørstudiet.... Lidt over niveauet for en dreng på 10 år.... Men trods alt på dansk.
http://www.ihk.dk/mod-os/first-lego-league/opleg-og-presentationer/lego_mindstorm_kompendie.pdf

Og denne side, der vist mest af alt handler om det pædagogiske aspekt i at man kan anvende Mindstorm, jeg er ikke igennem materialet i detaljer endnu....
http://projekter.aau.dk/projekter/files/32242157/Mindstorms%20i%20l%C3%A6reruddannelsen.pdf

Og så er jeg lige faldet over denne side
http://www.matematicum.dtu.dk/emner/lego-robotter.aspx
Måske jeg kan lokke noget materiale fra dem......

Så jo, jeg er temmelig skuffet over LEGOs behandling af sagen... det er trods alt en æske der har en liste pris på 2599,- gode danske kroner!Og da det desuden er et produkt der tænkes anvendt i skole sammenhæng ser jeg det som super dårligt der IKKE er en dansk instruktion der er målrettet mod de yngre brugere.. faktisk er der INGEN dansk vejledning overhovedet....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg forstår så ikke at Lego har valgt at frigive den version på det Danske markede, når de ved at købeloven siger at der skal være en Dansk brugs forviring i produkter der bliver solgt i Danmark. Men de er måske så store så de kan skide på Dansk lovgivning ligesom visse andre firmaer !
Hej Håndværker :-)

Vi er helt enige og LEGO laver klart et brud på de rettigheder vi har som forbrugere.
Forbrugerstyrelsen skriver sådan her om emnet, et uddrag:

"På dansk eller nemt at forstå
En skriftlig brugsanvisning skal være skrevet på dansk eller på et sprog, der er umiddelbart forståeligt for en dansker. Det kan fx være en sammenskrivning af de nordiske sprog."

Og link til hele teksten:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugsanvisninger?tc=F9432205F5AC4F4C9AE465C7214FC2E6

Ud fra dette er der ingen tvivl om at LEGO IKKE leverer det man som almindelig forbruger kan forvent og har ret til at forvente.
Produktet markedsføres til forbrugere på 10 år og opefter. Materialet skal naturligvis være udarbejdet så en alm dansk forbruger på 10 år kan forventes at forstå brugsvejledningen.

Så jeg må hellere skrive til dem en gang til.....

MVH Njord
Kan iøvrigt konstatere at deres kundeservicenummer er et 00800 nummer der kun kan ringes til fra fastnet telefoner......
Og det frikaldsnummer man kan finde via www.degulesider.dk omvendt virker.... Men hvad hjælper det når deres kundeservice ikke er der længere end til klokken 14,00 idag og at de først kommer tilbage efter nytår!!!

Så nu må jeg jo skrive til dem igen!

MVH Njord
Annonce
ja i den samhæng i sidesporet.

at lego. ikke levere dansk manual.!

men en bosch gsr 14.4v-2 proffesional batteri skruemaskine.
der ovenikøbet levere en "bibelsk" (tyk bog) manual med hele klodens sprog.
inklusive dansk prog.
Hej njord og andre.

Måske kan denne side hjælpe dig.

Link 

http://www.mikrov.dk/Produkter/LEGO®-Education/MINDSTORMS®/Vejledninger.aspx

Stor hilsen

Allan

Formålet med at undervise et barn, er at gøre det i stand til at klare sig uden sin lærer.     Elbert Hubbard

Hej med jer alle :-)

Så er der lidt nyt i sagen.

Jeg har skrevet en del med LEGO om problemet... og sagen endte hos deres juridiske afdeling, og efter 2-3 ugers betænkningstid fik jeg så denne meddelese fra informations afdelingen:

"Jeg har nogle rigtige gode nyheder - Det er blevet besluttet at de vil oversætte dele af brusvejledningen til en online dansk version, og vi skulle gerne hører nærmere i næste uge."

Så nu venter jeg (og ikke mindst sønnen) med spænding på hvad det er de kommer fremmed....

Jeg skal nok følge op når der sker mere i sagen :-)

MVH Njord
Hej Njord

Hvad er der sket siden sidst, der er nu gået ca. 10½ måned.
Er Lego faldet i søvn?

Mvh Henrik C.
Hej alle.

Ja jeg måhellere fådenne tråd sluttet ordentligt af.
Kort før sommerferien fik jeg en stor kuvert fra LEGO, den indeholdt et rå print af den bog de har udarbejdet, på DANSK....
Så jeg har nu en manual på DANSK til den nye version af LEGO mindstorm.

Junior bruger det desværre ikke så meget som jeg havde håbet på.

Men mon ikke det kommer her i julen......

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis