Asbest - hvor kan den gemme sig?

Hej alle.

Vi har kigget på et hus som vi er meget lune på. Huset har asbestholdigt tag fra 80erne, hvilket jeg efter lidt læsning om emnet ikke ser som et no-go for huset.

Men men men...hvis der er asbest i taget kan det også være brugt andre steder i huset, og her vil jeg mene at kontrol er bedre end blind tillid til sælgers informationer. Hvor kan asbesten gemme sig? Jeg tænker her specielt på alt i forbindelse med taget (loft, beboelse under taget osv), men også de andre steder som typisk vil kunne være berørte.

Hvilke konstruktionsdele ville i tjekke for asbest hvis det var jer? Og hvordan kan jeg få informationerne på en måde så det er sælger eller sagkyndig der er ansvarlig, hvis der viser sig at være problemer pga. urigtige informationer?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det er sansynligvis kun taget der indeholder aspest, og den fare er vist efterhånden kommet ned i et leje, hvor den ikke skulle give problemer.
Normalt vil derikke være andet af aspest, dog kan varmerørr isolering og lignende være aspestholdigt, men det er ikke sædvaneligt.

Men med et gl. aspesttag, står det jo nok til udskiftning, og et nyt tag er jo ikke billigt...

mvh jens
Det er langt fra alle mennesker, der omgående dør efter at have rørt ved et stykke asbestholdigt materiale.

Men hvis du har til hensigt at pulverisere tagpladerne og inhalere dette pulver i løbet af de kommende år, kan det være, at du om 30-40 år kan komme til at hoste mere, end du gør i dag.

I 1972 lagde jeg asbesttag på en tilbygning på 104 m2, hvor jeg skar hjørner af med vinkelsliber og det støvede ad Pommern til. Måske dette støv er årsag til, at jeg har haft et slemt tilfælde af podegra og har en nedgroet negl????

Hvis huset i øvrigt er, som du gerne vil have det, ville jeg ikke kere mig en dyt om asbest eller ej.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar. Jeg ved ikke med varmerør - huset har et ret nyt træpillefyr, måske er rørene blevet skiftet i den anledning?

Jeg er da heller ikke mega-ræd for materialet, men man skal jo vide hvad man går ind til. Jeg tænker specielt på hvad der sker hvis der indvendigt er noget asbest som man borer huller i til lamper eller hvad der nu kan være.

Det er trods alt bedre at vide hvor man har det henne, selvom man så tager den med ro.
Hejsa..
Er du i tvivl så prøv at sætte en tændstik til.. kan det brænde, er det ikke asbest..
Mvh Jan J
Vi brækkede gluvet op i vores gamle badeværelse (50erne), det var et terrazzo/linoleumslignende asbestholdigt produkt. Ligeledes var et varmerør i kælderen isoleret med asbest + så er der taget som blev lagt i 54, men som er i virkelig forbavsende god stand. Det skal skiftes, måske her i sommer, men kun fordi vi skal efterisolere.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Annonce
En gang i 1960erne bliv det forbudt at bruge asbest som rørisolering

Hvis taget på huset, ser sundt ud, så vær glad over at du har fundet et hus med et tag der kan holde op til 50 år mere

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

En enkelt ekstra ting at checke kunne være aftræk fra bad eller emhætte da det i mange år var normalt at anvende de firekantede eternit rør til det formål.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hvis dit tag er flot stadig behøver du ikke bekymre dig om det de fleste tage på ældre huse har et lille asbest inhold men hvis du vil have lagt nyt tag på så kommer det til at koste en del ekstra for at få pillet det gamle ned og som tidligere nævt er det et meget stærkt tag så.
Hej Isfuglen.

Du kan finde asbest mange steder i en bygning, asbesten er blandet sammen med andre produkter men forskelling % sammensætning og asbest findes i forskellige typer, som hvid, brunog blå asbest.

Du kan finde asbest i tagbelægning, lofter, vægge, gulvklæber,klæber til væg filer, rør isolering, ventilations kanaler også videre.

I Odense har vi mange rækkehuse med flade skifer tagplader som indeholder ca. 10 % asbest, udluftningekanalerne samme %. Men indvendig lofter og ikke bærende vægge indeholder 40 % asbest. Isolering af rør er det typisk bøjningerne som indeholder asbest, denne asbest kaldes kiselgur og er 80 % rent asbest, hvilket selvfølgelig ikke er særlig smart at fjerne forkert.

Gør det selv folket kan fjerne alt asbest selv, men efter min mening skal det gøre rigtigt, hvilket kræver lidt arbejde. Skriv og sørg endelig.

Vh. Anders Dupont
Arrr.. Kiselgur er nu noget helt andet... http://home1.stofanet.dk/dantatter/kiselgur/index.htm

Bruges bla. i fødevareindustrien..

Mvh Tommy Fer

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også