Asbest - hvor kan den gemme sig?

Hej alle.

Vi har kigget på et hus som vi er meget lune på. Huset har asbestholdigt tag fra 80erne, hvilket jeg efter lidt læsning om emnet ikke ser som et no-go for huset.

Men men men...hvis der er asbest i taget kan det også være brugt andre steder i huset, og her vil jeg mene at kontrol er bedre end blind tillid til sælgers informationer. Hvor kan asbesten gemme sig? Jeg tænker her specielt på alt i forbindelse med taget (loft, beboelse under taget osv), men også de andre steder som typisk vil kunne være berørte.

Hvilke konstruktionsdele ville i tjekke for asbest hvis det var jer? Og hvordan kan jeg få informationerne på en måde så det er sælger eller sagkyndig der er ansvarlig, hvis der viser sig at være problemer pga. urigtige informationer?

Hej alle. Vi har kigget på et hus som vi er meget... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville juble over, at have et eternittag med asbest. Mine fine ikke-asbestholdige plader, ligner efterhånden våde kiks. Glem det og nyd udsigten

 

Et hus med Asbest tag, behøver under ingen omstændigheder at have andet asbest i huset.

Hvis taget er et skiffertag med asbest, så kan man hvis ikke man har råd til nyt tag endnu. Kitte bagsiden af skifferpladerne, dette gøres med en dertil egnet sort kit som smøres på. Benyt altid maske og heldragt, da der kan ligge støvpartikler inde på loftet.

Er det et bølge eternit tag, kan man med fordel male taget, dette kan gøres for et mindre beløb selv, med en rulle/kost på et skaft. Og det er fuldt lovligt.

Når man fjerner asbest udendørs, kræver det at man er bekendt med gældende lov omkring dette. www.at.dk
Reglerne om fjernelse af asbesttag, kan være meget forvirrende, men som hovedregel betyder den: Så længe pladerne tages ned uden at blive beskadiget, må man gerne gøre dette uden det helt store og dyre tilbehør og erfaring. (gør det selv folk)

De plader som derimod går i stykker, skal pakkes ned i en gennemsigtigt tyk plastikpose, af lukkes med dertil (tekst påtrykt) asbest tape.

Det er en god idé at bestille en container til affaldet, dette skal være en lukket container.
Da mange genbrugspladser ikke modtager asbest affald, hvis der er mere en 6-10 plader (om dage) pr. person.

Asbest, i huse, ligger som skrevet gemt mange steder, hvis det er der!?
Rør bøjningerne er typiske steder i ældre huse, de er pakket med isolering, så en fibertape, og så lukket med asbest og fiber samt maling.
Vandvarmere som er pakket ind i blødt materiale, indeholder som regel altid asbest.

Herunder er der som skrevet gemt i lip under fliser, loft plader udendørs.
Men husk på det nye "farlige stof" PCB, som er gemt i fugerne.

Lykke til med jeres huskøb.

KIMICH Entreprenørvirksomhed.
www.kimich.dk
[email protected]
Tlf.: +45 6015 4549

Råd og Vejledning er altid gratis og til rådighed, for gør det selv folket.

SE:

http://asbest-huset.dk/

Glimrende overblik og alle de steder Asbesten kan gemme sig i huset :-)

Ses bedst på en PC ikke telefon ol. :-) Klik på undergrupperne..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også