Kloak - problem med modtryk?

Hej

Jeg har købt et hus fra 62, og fået lavet nyt badeværelse -af håndværkere - har ikke selv haft tid
Jeg har i midlertid et problem med afløb/kloak (som i øvrigt er blevet skiftet hele vejen fra badeværelset og ud til ydermuren)
Når jeg skyller ud i toilettet trækker vandet (af og til) langsomt ud.

Først troede jeg at selve toilettet var stoppet, men jeg har fundet ud af, at det skyldes trykforholdene i kloaknettet.

Det har jeg konstateret ved (midlertidigt) at fjerne vandlåsen ved vaskemaskinen, som står i badeværelset.
Med den fjernet var der fint træk i toilettet.
Min næste tanke var da, at der var tale om et vacuum problem, og købte derfor en vacuum-lås, men det virkede altså heller ikke...

Næste mulighed var modtryk. Jeg prøvede at fylde en affaldssæk med luft og presse luften fra den ned i kloakken. Der var der ganske stor modstand.
Jeg kunne høre at det gurglede et eller andet sted nede i dybet.

Hvad er der galt?

Mit eget bud er at der er dårlig passage et eller andet sted uden for huset.
Der er (Vel) også en brønd inden "lortet" løber ud i selve kloaknettet som kan være stoppet til?

Hvordan angriber jeg problemet herfra?

Tak for jeres input!

Anders

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er dimensionen på dine kloakrør - og er der lavet ventilationsstuds? Når der er fint afløb uden vandlåsen ved vaskemaskinen, kunne ventilation være problemet. Min vvs'er påstod, at ved 100 mm rør og lavtskyllende toilet burde ventilation ikke være nødvendigt - men monterede en ventil alligevel.

Mon ikke du også har en forsnævring et eller andet sted i det gamle system også?

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Jeg har ikke selv lavet det, men det er lavet i de orange rør 110 mm mener jeg. Hvad mener du med ventilationsstuds? Er det det samme som vacuum-ventil? (den har jeg monteret)

Når jeg har skyllet ud, kan jeg se at vandspejlet i cisternen står og bevæger sig lidt op og ned - som om vandet "bølger" lidt frem og tilbage et eller andet sted "dernede"...
Normalt sætter man en udluftning på faldstammen, så suget, der kommer, når man trækker i toilettet ikke suger øvrige vandlåse tomme for for vand, så der begynder at lugte. Det kaldes også en ventilation..
Hej Jeppe

Som kloakmester må du jo vide noget om tingene :-) Jeg tvivler ikke på at ventilation over tag vil være godt, men det er en løsning som jeg ikke så gerne vil ud i (vil kræve en del arbejde).
Men, er det normalt at have modtryk? Lyder det ikke også som om jeg har en stoppet kloakledning et eller andet sted?

Annonce
Jo, det er jeg rimelig overbevist om at du har, - for du burde uden problemer kunne presse luften fra sækken ud i systemet. Du skriver også at du kan høre at det gurgler et sted i dybet, - så er det der helt sikker noget som holder igen på vandet. Det kan eksempelvis være rødder i rørene udenfor huset.

Jeg er ganske vist ikke kloakmester, men efter min allerbedste overbevisning, - så må der altså aldrig være så meget modtryk i en kloakledning at du kun med besvær kan presse luften fra en affaldssæk ud i røret.
Ud og find samlebrønden og i med et rensebånd, så burde der være håb forude.
Det er nu min far der er kloakmester, men jeg ved også en del om det, og jeg ved hvor jeg skal hente forstærkning hvis der er noget jeg ikke helt kan svare på
Angående modtryk er det meget normalt, vi har lige haft en kunde som havde problemer med WCet. Der blev åbnet til luften lige uden for huset, det blev gjort for ca 3 mdr siden. Jeg snakkede med ham i mandags og han havde ikke haft problemer siden.
Men det er altid en god ide lige at kigge i brøndene uden for huset om det løber fint der, inden du gør noget andet.

mvh
Jeppe
Modtryk bør ikke kunne forefindes.
Har man egen septitank, skal der være udluftning på den. Og i offentlige systemer nægter jeg at tro på at der er modtryk, kun når de evéntuelt er ved at flyde over pga ekstrem regnvejr.

Det er klart at en udluftning løser problemet midkertidig, hvis den sidder før "proppen" i systemet. Der skylles 6 liter ud og 6 liter luft forsvinder op gennem udluftning.

Problemet er blot at vandet måske kan sive gennem proppen, men de "gode" sager bliver siddende og proppen vokser lige så stille, - indtil vandet heller kan sive igennem, og hele røret er stoppet.
Så er det altså lettere at fjerne den lille prop først, inden det går så galt.
Hvis problemet er kommet efter renoveringen, så kunne det være at dine håndværkere har tabt noget ned i afløbet. Eks. rockuld, flamingo, størknet beton/fliselim osv.

Da vi var færdige med at bygge hus fandt jeg et stykke gulvflamingo i rensebrønden. Prøv at kikke i dine brønde
Hansi
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis