Ny tråd om Biopejse

Hej!

Jeg lavede for et års tid siden en tråd om biopejse...  Desværre fik jeg ikke helt svar på hvad jeg søgte... Muligvis fordi de var rimeligt nye på markedet dengang...

Jeg søger personlige erfaringer om dem...

Soder de virkelig ikke? Bliver man ved at være glade for dem?

Jeg er klar over der har været eksempler på nogle NO-name modeller der er eksploderet og har været hængt forkert op o.s.v... alle de ting jeg har fundet af ulykker har været begrundet med menneskelige fejl... Så det er jeg ikke så bange for...

Jeg søger desuden en IKKE-billig gulvmodel så jeg er ret sikker på den bliver stående hvor den skal 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rustkonge.
Hvis du ellers har lagt mærke til det så er det faktisk en vare som de fleste butikker har fravalgt efterhånden. Mon ikke det skyldes at de simpelthen er for farlige at bruge indendører.

V.h.  Håndværkeren
Jeg siger det lige igen.. jeg er HEELT med på at det ikke er legetøj... jeg har læst om alle de biopejse ulykker jeg kan finde.. Men kun få af ulykkerne skyldes ikke menneskelige fejl.. (og dog... dårlig ophængning er vel også menneskelig selv om man har brugt hvad der følger med)

Men alle de andre ulykker jeg har kunnet finde skyldes direkte dumhed... Eksplosionerne når folk har hældt ved siden af brændkamret så ethanolen ligger under... klart det vil antænde på et tidspunkt...

Og folk der har forsøgt at hælde på imens den er varm... Altså hvor dum er man?? Du kan heller ikke hælde benzin på bålet

Jeg søger folks direkte erfaringer med om de soder... og om de er dyrer i drift end først antaget? For de koster jo lidt at bruge
Jo det er så også fint nok min ven, hvor meget de bruger, jeg tror de bruger for meget i forhold til en mere traditionel petroliums ovn. Her tænker jeg på sådan en du kan have stående i stuen, som eks. Nr. 8536 hos Onkel Harald.
Alle forbrændingsovne uden skorsten bruger af rummets ilt, og afgiver forbrændingsprodukter, efter et par timer får man hovedpine og manglende koncentrationsevne fordi luften er for dårlig. Det gælder sprit- gas- og petroleumsovne incl. Zibro.

De biopejse jeg har set har er nærmest til hygge, varmeeffekten er beskeden.

Klip fra http://www.bolius.dk/viden-om/indeklima/artikel/skorstensfrie-pejse-og-braendeovne/

Hvordan er driftsøkonomien i en pejs uden skorsten?

Investerer du i en skorstensløs pejs eller brændeovn, skal du være klar over, at der er tale om boligens suverænt dyreste opvarmningskilde. Fra forhandlerne lyder det da også, at en eventuel varmeeffekt er en sidegevinst, mens oplevelsen af at sidde foran en pejs er den primære gevinst.

Den billigste opvarmningsform er fyring med træbriketter eller træpiller, som yderligere har den positive egenskab, at mængden af aske er stærkt begrænset. Ønsker du at opnå en varmeeffekt, der svarer til 1 kWh, udgør udgiften til briketter cirka 43 øre.

Benytter du elektriske varmeelementer og herunder en elektrisk pejs til opvarmning af boligen, betaler du cirka 1,60 kr. for 1 kWh.

Dyrest er opvarmning med bioethanol, som koster 20 kr. pr. liter, hvilket omregnet giver en pris pr. kWh på 2,82 kr.

Annonce
Det er SLET ikke på grund af en ekstra varme effekt jeg gerne vil have en Bio pejs... det er ren og skær hygge...
Jamen så må den ultimative og mest sikre model da være et Vidiobånd med flammerne fra pejsen, som du kan køre på dit TV, du kan endda lave en snydepejs på væggen med en fladskærm i og så sidde og hygge dig ved den "åbne" ild. 
Haha... det er nok ca lige så urealistisk som en el pejs

Der står i øvrigt på boliuis at dampene fra afbrændingen ikke er farlig...

Og jeg forstår stadig ikke det der med at den suger ilten i rummet... eller... det gør den jo selvfølgelig, men det gør en alm pejs eller brændeovn da også... Så vidt jeg ved er der godt nok træk i en skorsten.... men det er da ud af fordi varmen stiger op af...

Når en brændeovn ryger ind i rummet... er det som regel fordi der ikke er træk i skorstenen... Og man kan hurtigt kickstarte det ved at give den en skvat tændvædske så der hurtigt kommer noget varme der kan trække det med op...

Sådan fungerede det da i min barndom med brændeovn
Korrosionsmester jeg forstår godt du vil have en hyggespreder. Men hvis det er sådan, som flere skriver, at ovnene er på vej ud af markedet, så bliver det måske også mere besværligt fremover at finde forhandlere af brændstof til ildstedet. Bare en overvejelse man måske skal gøre sig.
En brændeovn bruger selvfølgelig luft fra rummet, men der suges frisk luft ind til erstatning, mens forbrændingsprodukterne forsvinder ud gennem skorstenen.

Hvis man har en ovn uden aftræk bliver forbrændingsprodukterne selvfølgelig i rummet, de er ganske vist meget renere end brænderøgen, men ved enhver forbrænding dannes CO2 fra ilt + kulstof, hvis der er for lidt ilt dannes CO som er meget giftig.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis