Drejning af aksel

Hej alle

Jeg beklager på forhånd, hvis denne tråd ikke hører til i denne kategori, men jeg ved ikke rigtig hvor den ellers hører til.

Jeg har gang i et motor projekt, og har brug for en ø8mm, 50cm lang aksel der skal drejes ud af et firkantet stykke metal på 2x2cm da der skal være nogle firkantede områder på aksen.

Jeg leder derfor efter en der kan hjælpe mig med at dreje sådan en aksel. Er der nogen af jer derude der kan dette, eller kender nogen/et sted hvor man kan få dette gjort?

Mvh.
Thomas V.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas.
Jeg vil gerne hjælpe hvis jeg kan,men er det ikke lettere at montere firkanterne på en aksel.
Jeg bor på Sjælland.
Mvh Jørgen.

Umiddelbart ville jeg montere dem med pinolskruer istedet for at svejse da svejsning vil bukke aksen.
 Aksen går ikke i stykker ved 10000 rpm. men med firkanter monteret er der vel noget der skal påvirkes af disse og så vil aksen sikkert begynde at slå hvis den ikke er støttet af lejer på midten.

Jørgen.

en 8mm. rundjern og en firkant jern på 20 * 20 mm.
det hville ud gøre en aksel.!
det bedste er at firkant jernet bores og plandrejes i drejebænken. med firebarket centreringspatron.!
boring af firkant jernet er at starte med plandreje og for bore med pinolbor
( for at mærke op på centrum.) af firkantjern "klods" og for bore med 7.5mm. bor  og efter bore med 8mm. ny bor eller velslebet bor.!(helst en ny 8mm. bor)
så er der en fin løbepasning. og det helle forgåes på bænken.!
for at få det til at "løbe".

af hængige af antal "klodser" er det fordel med stikstål til at stikke "klodser" af med.!
En boret pasning som skal sno med 10K omdr? Det er ikke noget der skal køre i mit værksted Hvis det er fremgangsmetoden, skal det hul som minimum rives op.

Ellers er jeg helt enig med j håndstad. Få fat på en Ø8 rundslebet aksel, og monter brikkerne med pinolskruer og/eller noter. Evt gennemboring af brik og aksel og så en stift i.
Annonce
Min erfaring siger mig at hvis man bore op til .5mm fra det mål man ønsker at slutte med så ender man med et hul der tit er større end det bor man bore med. Rundt er det sjældent og løbe med yderdiameteren det gør det heller ikk.

Hvis man ønsker at bore for, og samtidig have en chance for at det "løber" så bore man for med et bor der er præcis samme diameter som "kernen" på det bor med den diameter som man ønsker at slutte med.

For mig ville den "rigtige" måde være at bore som beskrevet før til en diameter Ø7.5mm så i med en rømmer og til sidst en Ø8 H7 rival. Så er det op til bænken hvor godt det kommer til at løbe.

Børge

(jeg vil heller ikke ret gerne stå i samme rum som en Ø8 aksel på 500mm men nogle "skæve" firkanter som spinder 10.000 omdr .....) Men mon ikke der kommer en mere præcis forklaring på hvordan det hele er tænkt sat sammen til sidst ? :o)

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Derfor nævner jeg også  lejer på midten, jeg har nemlig også forladt lokalet før opstart.

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej igen, og tak for jeres input til dette.
Måske kræver det hele lidt mere forklaring

Jeg har den her akse på ø8mm, hvor jeg har nogle skriver lavet af acryl, som kommer til at drive aksen. Skiverne bliver drevet af nogle elektromagnetiske impulser, og giver derved moment til aksen.
Skiverne er 300mm i diameter og har en tykkelse på 15mm ca.

Mit problem er at få disse skiver fæstnet ordenligt til aksen, da der kommer en del moment fra skiverne som skal overføres til aksen. Derfor var min første tanke at have disse firkantede "klodser" som skiverne kunne fræses til at passe ind over.

Men nu når jeg tænker mig om, kunne det måske være lettere at lave en mindre skive, som kunne sættes på siden af driv-skiven og som kunne skrues i aksen på en eller anden måde.

Jeg har lagt en meget hurtig lavet, og upræcis tegning op af det jeg tænker her:
http://www.mediaworkers.dk/tmp/akse.jpg

På tegningen skal aksen igennem skiven på ø100mm og jeg tænker at man kan skrue noget igennem det tykke stykke og ned i aksen. Nogle der har erfaringer med dette?
Acrylskiver på 300 mm diameter ved 10.000 o/m??
Du er jo livsfarlig, mand. Lad mig komme væk!!
Har du overhovedet lavet et overslag på hvilke kræfter der er i spil?

Bent

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis