termostat

Jeg har en mistanke om, at motoren ikke bliver kølet som den skal, da der efter nogle minutters sejlads opstår en hyle tone. Jeg tror det kan være en alarm for at motoren bliver for varm. Men hvordan kan jeg finde ud af om det evt. er termostaten - hvis den i det hele taget har en termostat??? Hvor ville den sidde, og er den til at komme til? Motoren er en ældre Johnson 55hk. 2 takter.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig lyder det mere som om at det er et eller flere af dine lejer der klemmer når motoren er blevet varm. Har du prøvet at lokaliserer hvor den hyle tone kommer fra ?
Hvis din motor afgiver vand når den kører (der må være en kontrol stråle et sted under motoren) er det ikke thermostaten. Faktisk ville motoren ikke kunne kører i ret lang tid, hvis den ikke blev kølet. Den ville sætte sig, d.v.s. stemplerne ville sætte sig fast i cylindrene.

V.h.  Håndværkeren

Du kan nemt kontrolere om termostaten virker ved at afmontere den, på termostaten står der ved hvilken temp. den åbner, så i en gryde med den et stegetermometer ned ved siden af den, når vandet når temp. skal den åbne så kan du tage den op med en tang og se om den lukker når den køler af.
mvh. Jes

Jeg tror at det er hans kølevands temperatur alarm han mener. Den sidder et eller andet sted på motorblokken. den ligner et bolthoved med 2 tynde ledninger. Den er ret vigtig, da den advarer hvis motoren er ved at blive for varm, normalt fordi at impelleren er slidt, og der kan saktens komme vand ud af indikator hullet, selv om der ikke er køling nok, ved fuld last.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja det er måske en kølevands temp. alarm. Lyden kommer fra styrepulten, der ved gashåndaget. Er det termostaten der sidder på motorblokken med 2 tynde ledninger? Er den let nok at pille af?
okay men den skal jeg vel ikke gøre noget ved? Hvor er termostaten?
Det er jo lidt svært at forklarer. men jeg har da fundet en 55 hk motor og det er nr 91 der er termostaten.
klik her
Hvis du hiver coveret af din motor og mærker om motoren bliver skiftevis varm og kold der hvor den sidder kan du fornemme om den virker.
Kontrolstrålen fortæller dig kun om der kommer vand gennem din motor, altså om imprelleren virker.
Hvis ikke det er den rigtige motor kan du selv finde den her

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg synes ikke det er nemt at se ud fra tegningen, hvor den rent faktisk sidder
Men er det der ved det ene tændrør. (den har 2)
Nu er det så den 3 cylindret jeg ser på.. men jeg ser det som om låget på huset sidder med en bolt. og ja ved siden af den ene cylinder eller tændrør.
Prøv at starte motoren og mærk om den bliver varm og kold der.
Jeg har selv kun prøvet at skifte en termostat på en bilmotor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej kaver

Er du sikker på der kommer kølevand ?

Der skal komme en tynd vandstråle ud skråt bagud til en af siderne.

Hvis der ikke gør det, er det vandpumpen det er galt med, det er meget sjældent det er termostaten det er galt med på en påhængsmotor.

MVH

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis