Varmegenvinding

Hej!

Vi er ved at renovere et gammelt hus og ønsker at etablere varmegenvinding. I den forbindelse håbede vi, at kunne bruge den som eneste varmekilde ovenpå, hvis vi monterer en varmeplade til fjernvarme. Tror I det er muligt?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvad med en luft/luft-varmepumpe, så vil i spare over halvdelen af jeres fjernvarmeudgifter.


PE

Nope, en varmeflade i et genindvindings system er IKKE nok. Det er suplerende varme. Desuden er det alt for svært st styre, hvis du f.eks. gerne vil have forskellig temperastur i forskellige værelser.
Undersøgte det selv da jeg lavede det herhjemme, for jeg havde samme ide, men den gik ikke sagde ham der tegnede anlæget.
Det køre i øvrigt suverent, det er så en anden sag, men få en prof til at tegne og dimensionere det. Der er uhyggelig mange faktore at tage hensyn til hvis det skal virke optimalt.
Hej!

Tak for jeres svar. Vi har fået et firma til at tegne det, men det virker nu ikke som om (ifølge tegningen), at det skal placeres så nøjagtigt. Fx har nogen sagt, at der skal være udblæsning umiddelbart over en brændeovn. Vi har dobbelt indbygningspejs og udblæsningerne på hver side er placeret et godt stykke fra ovnen (ca. 1 - 1, 5 meter).
Mht. luft - luft så har jeg faktisk tænkt på jordvarme - synes det ku være lidt fedt, men min kæreste mener, at det er for dyr en investering når vi har fjernvarme i forvejen. Men vi skal alligevel have gravet hele haven op. Hvad mener I? Er det kun når man har el eller oliefyr det kan svare sig?
Vh Kristine
Lytter lige med da vi skal igan med samme omgang.
Lige netop med brandeovne og emhætter er der stor forskel i den enkelte konstruktørs opfattelse.
Jeg/min konstruktør ville ALDRIG lave udblæsning ved brandeovne, for på den måde skabes overtryk ved den som så tvinger den beskidte luft ud i huset. Udsugning med et ekstra fliter på den streng villle være en løsning der kompensere for det.
Det er ikke alle der laver ind og udblæsning i alle rum, det her jeg, ud over bad og køkken, her skal skabes undertryk, så her suges kun.
Annonce
Skrevet af cln den 22-03-2009 10:11
Lige netop med brandeovne og emhætter er der stor forskel i den enkelte konstruktørs opfattelse.
Jeg/min konstruktør ville ALDRIG lave udblæsning ved brandeovne, for på den måde skabes overtryk ved den som så tvinger den beskidte luft ud i huset. Udsugning med et ekstra fliter på den streng villle være en løsning der kompensere for det.
Det er ikke alle der laver ind og udblæsning i alle rum, det her jeg, ud over bad og køkken, her skal skabes undertryk, så her suges kun.

Hej Cln.

Hvad tror du der sker hvis du har indsugning til varmefordelingen over brændeovnen.

PE

-> pev

Det ved jeg ikke, derfor havde jeg en prof til at tegne mit. Men jeg forestiller mig da at der suges en del varm, og beskidt, luft fra ovenen og gennem det ekstra filter jeg beskriver for derefter at gå i krydsveksleren.

Hej

Hvis du laver udsugninger ud over dem i de våde rum (køkken, bad, toilet,bryggers), risiker du at du er nødt til at suge fler m3 ud end det er nødvendigt, da der i de fleste er tilstrækkelig udsugning i de "våde" rum, og overventilation koster energitab.

Skrevet af cln den 22-03-2009 18:42
-> pev

Det ved jeg ikke, derfor havde jeg en prof til at tegne mit. Men jeg forestiller mig da at der suges en del varm, og beskidt, luft fra ovenen og gennem det ekstra filter jeg beskriver for derefter at gå i krydsveksleren.


Hej.

Det der sker hvis du har indsugningen over ovnen,  er at du får kondens i dine rør.


PE

-->>pev
Det var dejligt at du så kunne fortælle mig det! Jeg lavede mit anlæg, som iøvrigt ikke indeholder et indendørs fyr i form af en svinende brandeovn, i henhold til hvad min ventilationsmand sagde.
Spørgsmålet er jo så, som jeg ser det, om "man" ønsker at trænge beskidt og lugtende luft fra brandeovnen ind i f. eks. soveværelse eller børneværelser, eller kondens i rørene, eller helt dropper specifik sugning ved fyret. Jeg ved det ikke og er lykkelig for ikke at have valgt i form af at have brandeovn.
Jeg har heller ikke indblæsning, eller udsugning, i køkenet, der ligger åbent ud til stuen, for at holde undertryk der, og dermed holde mados derude og ved enhætten.

-->>Orla
Jeg ved godt mange ikke laver udsugning alle steder, men jeg er rigtig glad for det. Specielt når jeg ser på udsugningshætterne i der rum hvor du fravælger udsugning men jeg har f. eks starinlys. Her er det tydeligt at den røg der kommer derfra, meget aprospros brandeovn, ryger i udsugningen i værelserne.
Havde den ikk eværet der ville det jo så skulle "vandre" ud på badeværelset f.eks ig dermed sprede lugt.
Måske koster det lidt varme og det betyder ikke noget for mig. Jeg fik at vide, og er helt enig I, at det er komfort udstyr, ikke alene ud fra en økonomisk anskuelse jeg valgte det.
Så er der jo også strømforbruget. Sidst men ikke mindst undre det mig at "man" laver huse så tætte at "man" bliver syge af at bo i dem og derefter bruger strøm på at ventilere dem, og stiller krav til ventilationen som jo må medføre varmetab, som du beskriver.
Ven komfort ventilation skiftet 50% af luften her i huset i timen, det må vel medføre det samme varmetab om det sker fra udsugning i alle rum, eller kun på badeværelser.
Anlæget kan skifte op til 2 1/2 gang i timen ved fuld power og er styret af husets IHC anlæg.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis