Formel for en ret vinkel?

Hej, jeg er ved at lave et skab, som jeg skal have ude ved min havedam, hvor min luft pumpe skal være i, men er støt på et lille problem.
Problemmet er, at jeg skal skåret en firkant ud i træ, men firkanten skal være vinkel ret, målene er 60,2 cm i breden, og 90,4 i cm længten.
 Men hvordan regner jeg ud hvor lang der skal være i midten, som hvist på billedet?

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle da være ret simpelt, hvis det er et firkantet hul i den viste plade på 60,2x90,4 du vil have. først halverer du brede målet og afsætter et mærke i hver ende, det samme gør du med længder målet. Så trækker du en linie fra brede punkt til brede punkt o.s.v.. Nu har du fundet midten i det kryds der opstår.
a^2 + b^2 = c^2

Dvs. at den sidste side er 108,4439.

Var det det du ville have svar på?
Du skal bruge Phytagoras læresætning. a^2 + b^2 = c^2, c^2 tager du så kvadratroden af og får et resultat der kaldes hypotenusen.

Så vi sætter 90.4 x 90.4 + 60.2 x 60.2 => 8172.16 + 3624.04 =V`11814.2= 108.7

Er du i tvivl om formler, kan du finde de fleste på formel.dk.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for formelen, men hvad betyder V, som er i formelen?
90.4 x 90.4 + 60.2 x 60.2 => 8172.16 + 3624.04 =V`11814.2= 108.7


 

V er kvadratroden. Kunne ikke lige finde tegnet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja og i stedet for alt det matematik er der en fin regel.

Det er 3 på den ene side 4 på den anden side så skal krydsmålet være 5. Alt det her kan du jo bruge som forholdstal det går jeg altid, det er en dejlig nem måde at huske en retvinkel på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er rigtigt Fiahgt, at den nævnte trekant er retvinklet, men fordi du kender et eksembel, er det ikke alle trekanter der er proportionale (har samme forhold mellem siderne) med den terekant. Et andet eksembel er en trekant med siderne 5, 12 og 13. Den er oså retvinklet, men passer ikke med de mål du har opgivet.

Næstformandens brug af Phytagoras læresætning giver den rigtige længde af trekantens diagonal.

Merete N-P
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis