Formel for en ret vinkel?

Hej, jeg er ved at lave et skab, som jeg skal have ude ved min havedam, hvor min luft pumpe skal være i, men er støt på et lille problem.
Problemmet er, at jeg skal skåret en firkant ud i træ, men firkanten skal være vinkel ret, målene er 60,2 cm i breden, og 90,4 i cm længten.
 Men hvordan regner jeg ud hvor lang der skal være i midten, som hvist på billedet?

 

Hej, jeg er ved at lave et skab, som jeg skal have... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
okay, jeg tror jeg forstår det nu, i skal have tak for hjælpen. :)

 

Håndværker, jeg forstår muligvis ikke din forklaring fuldt ud, men jeg synes ikke helt at din metode sikrer, at firkanten er retvinklet.
Til gengæld er jeg enig med dig i, at der ikke nødvendigvis er behov for at regne diagonalmålet ud (selv om det giver lejlighed til at støve Phytagoras af), da det afgørende bare er, at diagonalmålet er det samme for begge diagonaler. Altså på samme måde som når man afsætter en grund eller retter en dørkarm til.

Jeg gik ud fra at den plade hvori der skulle skæres et firkantet hul er retvinklet, hvis du så gør som jeg beskrev vil du finde midten af pladen. Samtidig har du nogle hjælpelinier hvorfra du kan måle firkanten der skal værer i midten af pladen.

Det var sådan jeg forstod spørgerens spørgsmål.

Nogle mennesker elsker at prøve sig frem, andre at regne sig frem. Nogle vil have et hurtigt resultat andre vil pusle og pleje med deres arbejde.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
HMMMMMMMMM !!!!!!!!!
som jeg læser det skal der skæres en firkantet plade, og hvis hvid de 2 lang sider feks. er 95 cm og de 2 kort sider feks er 60 cm og krydsmålet er ens så er den i vinkel

eller den anden 3,4,5 ja så er den også i vinkel

Tim  
 
Brug dog en vinkel eller opret den lodrette.
Hvorfor dog være vanskelig, når det falder så let at være helt Umulig !
http://fagteori.dk/trigonometri.aspx så kan alle være med, nemmere bliver det ikke.

Jørgen Hansen

Hvorfor i det hele taget kende krydsmålet på forhånd?? Tegn firkanten op, og tage krydsmålet den ene vej, og derefter den anden vej, er de ens er den ret. (Krydsmålet vil selvfølgelig være det, som allerede er beregnet, men hvorfor ikke springe det led over??) Du ser jo heller ikke en tømrer have lommeregneren fremme, hvis han f.eks. skal anlægge en træterasse - her tager han også bare krydsmålet.

Eller er det mig der har misset en pointe?

 

Christian

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis