Find skade i gummikabel

Hej
Jeg har en 50 M 2 ledet gummikabel, den er rar og bruge, for den er ikke så tung til hæk klipning og mos fjerner.
Jeg brugte den i går, det virkede fint til den hang fast og virker den ikke mere. Der er ingen synlige skader på gummiet, Jeg har tjekket stikkene og der er intet og komme efter, sikringen springer ikke, så jeg vil gætte på det er den ene leder der har fået en skade. Er der en måde jeg kan finde ud af, hvor skaden er?
Så kan jeg klippe  den og ​lave en samling.

J.A.
Det løser vi....
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville kigge enten i stikproppen eller hvor kablet er monteret i hækklipperen.
Jeg ville først prøve at kappe ca 20 cm af i hver ende og så genmontere, ​han og hun stikket. Virker det stadigvæk ikke, så prøv at gå hele kablet igennem, ved at tage ca ½ meter af gangen og rykke i det, er der et brud vil man ofte kunne mærke det er mere elastisk...

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du sætter strøm på kablet og sætter en lampe til, så kan du starte i den ene ende af kablet og bøje det frem og tilbage for hver ca. 5 cm. så tænder lampen måske når der er kontakt. Hvis det ikke virker, så klip kablet over på midten, så har du en ledning på 25 meter, den defekte del klipper du igen på midten og har yderligere en ledning på 12,5 meter.
mfrost skrev den 28-03-2024 17:02:33

Jeg ville kigge enten i stikproppen eller hvor kablet er monteret i hækklipperen.

 mfrost henviser til den mest almindelige fejl på forlængerledninger, så klip en f.eks 20 cm af ved forlængerleddet og monter forlængerleddet igen.


fase
Jeg har repareret i 100 vis af gummikabler på f.eks. vinkelslibere. Den sikre må er at sætte den ene ende fast i skruestik ( træk på bil, stolpe i garage eller lignende) og så gå de 50 m ud og trække hårdt indtil kablet giver sig. Så trækker man videre og kablet er gået over hvor det er dårligst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den blå leder virker. Jeg prøvede og klippe den første ½ M. af uden held, så prøvede jeg at bevæge 10 cm af gangen for at se om der blev forbindelse det gjorde der ikke. Så lavede jeg træk test på en metet af gangen, uden der var noget at mærke.
Så nu er der hvis ikke andet for end og klippe stykker af til jeg ​har forbindelse, ellers bliver det et nyt kabel.

J.A.
Det løser vi....
Synes da du skulle gøre som Elmand skriver. Bind den ene ende af kablet fast, og træk i den anden ende af kablet, så du rykker kablet over. 

Søren O
J.A.F. skrev den 29-03-2024 15:25:05

Den blå leder virker. Jeg prøvede og klippe den første ½ M. af uden held, så prøvede jeg at bevæge 10 cm af gangen for at se om der blev forbindelse det gjorde der ikke. Så lavede jeg træk test på en metet af gangen, uden der var noget at mærke.
Så nu er der hvis ikke andet for end og klippe stykker af til jeg har forbindelse, ellers bliver det et nyt kabel.

Tjah, men gør som Solaris skriver(halveringsprincippet), hvis du klipper 1 m af ad gangen, og er max uheldig(50% risiko), står du med knap 50 stk 1 m kabler. Og det er jo ikke meget bevendt.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis