400 V kraftstik

Hej

Jeg har et værksted hvor jeg på sigt godt kan ende med at bruge nogle maskiner der trækker en del strøm. F.eks. En overfræser på 2.2 kW som kører samtidig med udsug på 2 kW.

I værkstedet er der kun et 13A 230V stik. Så det vil ikke være en god løsning at bruge det. Den bedste løsning ville være at udvide eltavlen i huset og trække kabler til skuret. Men det er også en meget dyr løsning kan jeg forestille mig.

I mit bryggers er der et kraftstik med 16A og 400V. Må man trække et kraftkabel over loftet som jeg så kan komme i det stik der allerede er i mit bryggers, og så tilslutte det til en byggetavle i skuret, som denne

https://www.greenline.dk/byggepladstavle-16a-4xdk-2xcee-16a-400v-4xcee-16a-230v-454993 

Er det rigtigt forstået at da der er tre faser i de 400 V, kan man på tavlen trække 16A på hver af 230v udtag? Eller i hvert fald 3 af dem.

Er det en lovlig løsning, da det jo bare svarer til at trække en forkængerledning til byggetavlen?


Hvis det er lovligt skal jeg så bruge et kraftkabel med allerede monterede stik, eller må jeg gerne købe kabel og stik, trække kabel og selv montere stik i enderne?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan trække 3x16A på en 16A byggestrømstavle.

Når der er 4 udtag, betyder det at to af dem deles om 16A. Det vil fremgå af opmærkningen på sikringerne, hvilke der kører på samme fase.

Du må gerne tilslutte den som en midlertidig foranstaltning, med et gummikabel fra dit bryggers.

Men det fordrer så at kablet kan føres frit, uden at stik mv. afmonteres.


Elektronikteknikeren
Tak for svar.

Ja ok. At trække det frit er måske en udfordring. Jeg kan selvfølgelig Bore op, men det er måske ikke så smart. Det vil selvfølgelig være i et skab så man vil ikke kunne se hullet, men et lidt stort hul at have op til loftet måske.

Tæller det som midlertidig selv om det altid sidder i?

Nogen ide om hvor mange 1000 det Ca vil koste at lave det korrekt? 
Det gør det jo ikke i virkeligheden.

Det rigtige vil være at føre et fast installationskabel videre fra dit bryggers, hvor der kobles på bag udtaget el. andet passende sted, til nogle nye udtag i skuret, f eks. som kunne være et CEE udtag i forbindelse med 3 stikkontakter fordelt på hver fase.

Det behøver ikke at koste en bondegård, når der så ikke skal rodes i tavlen.

Elektronikteknikeren
Du må ikke trække forlænger kabel fra stik i bryggers, og bruge permanent til installation i værksted. 
1. Så bruges installations kabler til faste installationer og må ikke sættes i stikkontakter. 
2. Når man snakker om midlertidige installationer så skal de gennemgås af en sagkyndig hver 3. måned.

Jeg tror ikke det er så meget dyrere at trække kabel fra sikrings grupper end det er at tage det fra stik i bryggers. Men med nul kendskab til dit hus og installation så er dette et gæt 
Men det er meget pænere end at have sådan noget dinglende

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-03-2024 09:29:13

Du må ikke trække forlænger kabel fra stik i bryggers, og bruge permanent til installation i værksted.
1. Så bruges installations kabler til faste installationer og må ikke sættes i stikkontakter.
2. Når man snakker om midlertidige installationer så skal de gennemgås af en sagkyndig hver 3. måned.

Jeg tror ikke det er så meget dyrere at trække kabel fra sikrings grupper end det er at tage det fra stik i bryggers. Men med nul kendskab til dit hus og installation så er dette et gæt
Men det er meget pænere end at have sådan noget dinglende

 du har jo ret. Men det er bare til hobby, så ville være lidt ked af at skulle smide 5000 for at få strøm derud. Nogen der kan give et slag på tasken hvad det Ca ville koste at lave en pæn fast løsning?


Så ved jeg da hvad jeg skal spare op, eller om jeg helt skal glemme det 
Jeg ville blot prøve at køre med de maskiner og så se hvad der sker. Der er noget samtidigheds faktor, sikringers udløsekurve osv. som sammenlagt ofte kan gøre at det går alligevel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-03-2024 09:37:07

Jeg ville blot prøve at køre med de maskiner og så se hvad der sker. Der er noget samtidigheds faktor, sikringers udløsekurve osv. som sammenlagt ofte kan gøre at det går alligevel. 

 Ja det kan jeg selvfølgelig også. Står bare med nogle lidt dyre maskiner hvis det så ikke virker. Maskinerne koster måske 4000. Men koster det så f.eks 2000 at få dem til at virke hvis de ikke gør er det fint. men skal jeg pludselig bruge 10000 for at få strøm de kan køre på, så giver det pludselig ikke så meget mening. Så ville være rart hvis jeg havde en ide om hvor man cirka lå prismæssigt

Nu kender vi jo ikke din installation og afstand mv.
Men 5000kr. er ikke et urealistisk overslag.
Du har jo mulighed for at påvirke prisen hvis du selv kan lave føringsvej efter aftale med en lokal håndværksmester.

Hvis han blot skal trække og tilslutte et kabel hvor der er lavet huller i muren osv. på forhånd, kan det bringe prisen ned.

Elektronikteknikeren
Ok. Tak for hjælpen folkens.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis