400 V kraftstik

Hej

Jeg har et værksted hvor jeg på sigt godt kan ende med at bruge nogle maskiner der trækker en del strøm. F.eks. En overfræser på 2.2 kW som kører samtidig med udsug på 2 kW.

I værkstedet er der kun et 13A 230V stik. Så det vil ikke være en god løsning at bruge det. Den bedste løsning ville være at udvide eltavlen i huset og trække kabler til skuret. Men det er også en meget dyr løsning kan jeg forestille mig.

I mit bryggers er der et kraftstik med 16A og 400V. Må man trække et kraftkabel over loftet som jeg så kan komme i det stik der allerede er i mit bryggers, og så tilslutte det til en byggetavle i skuret, som denne

https://www.greenline.dk/byggepladstavle-16a-4xdk-2xcee-16a-400v-4xcee-16a-230v-454993 

Er det rigtigt forstået at da der er tre faser i de 400 V, kan man på tavlen trække 16A på hver af 230v udtag? Eller i hvert fald 3 af dem.

Er det en lovlig løsning, da det jo bare svarer til at trække en forkængerledning til byggetavlen?


Hvis det er lovligt skal jeg så bruge et kraftkabel med allerede monterede stik, eller må jeg gerne købe kabel og stik, trække kabel og selv montere stik i enderne?
Hej Jeg har et værksted hvor jeg på sigt godt kan... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med din nuværende installation kan du teoretisk trække 2990 watt, men som også Elvmand skriver så kan man i kortere perioder trække en del mere. Det værste der kan ske er at der går en sikring til en tyver, og hvis du har automatsikringer så er det bare at koble den ind igen.så prøv at se hvad der sker før du ændrer noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis