Drænpumpe og brønd konstant i gang med at pumpe vand - er det normalt?

Vi har et dræn rundt om vores hus, som vi har døjet en smule med. Rettere så har vi døjet med at pumpen, der fra drænbrønden skal bringe vandet op til spildevandsbrønden ved vejen. Denne har haft stået af og rørerne har været stoppet til. Dette har vi nu løst umiddelbart, men det jeg ligger mærke til er at der konstant er vand i brønden. Det har der været i lang tid nu og det undrer mig for det har ikke regnet så meget på det seneste. Kan det virkelig være "grundvandet", som er højt og siver ind konstant så det gør at vores pumpe kører nærmest 24/7 i over en måned eller kan der være tale om noget andet? 

Jeg snakkede med en bekendt, som havde et lignende problem. Hos dem viste det sig at være et af kommunens rør, der var sprunget og konstant sendte vand ind på deres grund. Det fik Novafos konstateret med nye målere og løst, men da jeg nu har prøvet at ringe til både Novafos og Kommune uden hjælp, står vi tilbage med at det i henhold til dem ikke kan være det. 

De kloakmestre jeg havde fat i ville skifte hele vores system så det virkede bedre og var hurtigere til at pumpe vandet væk, men det virker som et hurtigere plaster på såret uden at løse selve problemet. 

Hvem skal jeg have fat i, hvis de skal konstatere om der er noget galt og hvad? 


Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skulle være din egen vandledning der er sprunget før måleren, ville du kunne høre det suse kraftigt, hvis du lytter til dine vandrør. Evt sæt en skruetrækker på rørene og lyt på håndtaget.

Ellers kan det være at:
Vandstanden rent faktisk er høj. Det burde betyde at der kommer vand ind af alle dræn nogenlunde jævnt hele tiden.
Eller evt at dine regnvands brønde/ledninger er møg utætte eller stoppet, så det er dit regnvand der finder ned til drænet. Det burde betyde at der er mere flow i drænene i timerne/dagene efter regnvejr.

Du må nok prøve at holde øje med hvor meget vand der kommer ind af drænene i en periode, for at få en fornemmelse om det ændrer sig.


Bare kald mig BBB 
Der er også den mulighed at pumpen har svært ved at komme af med vandet. 
Tyndt rør, knækket slange eller stoppet ved afgangs brønd.
Kloakpumper klarer mange kubikmeter i timen, men giver ikke særlig meget tryk. Der skal være ret frit afgang. 
Det må du kunne se i spildevandsbrønden ved vejen. Eventuelt slukke brønden nogle timer og se om vandet stiger så voldsomt som det tyder på efter din forklaring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Især hvis der er okker i vandet, kan både pumpe, og afgangsledning stoppe delvist til, så pumpen ikke flytter ret meget vand.
Hvis pumpen hænger i et reb, kan det hjælpe, med nogle ryk i rebet, det kan nogle gange løsne evt urenheder.
Nogle pumper har også en si, som ​holder større urenheder tilbage, de kan også lukke til.

(vi havde sådan en drænpumpe på mit tidligere arbejde, der skulle pumpe og afløbsslange renses flere gange om året, da der var okker i vandet)

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 25-03-2024 09:21:41

Der er også den mulighed at pumpen har svært ved at komme af med vandet. 
Tyndt rør, knækket slange eller stoppet ved afgangs brønd.
Kloakpumper klarer mange kubikmeter i timen, men giver ikke særlig meget tryk. Der skal være ret frit afgang. 
Det må du kunne se i spildevandsbrønden ved vejen. Eventuelt slukke brønden nogle timer og se om vandet stiger så voldsomt som det tyder på efter din forklaring. 

 Der er netop ikke meget tryk på, men der kommer løbende vand ved afløbet ved vejen. 

Har prøvet at slukke for pumpen og vandet stiger relativt hurtigt når jeg gør det, så tænker der kommer noget vand et eller andet sted fra. 

Det virker ikke til at være vores eget vand, da måleren ikke kører natten igennem. Det er også en ny måler med alarm, så ville vi være kontaktet, hvis den gjorde. Dog et fint bud også. 

Hvilken slags fagmand ville man skulle tage fat i, hvis nogen skal undersøge det uden at det nødvendigvis indebærer det store gravearbejde i første omgang? Kan det overhovedet undgås. 


Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Prøv at gå ind på dingeo.dk og se hvad den gennemsnitlige grundvandsdybde er.

Du kan prøve at kontakte dit vandværk. De kan i mange tilfælde se ​om der er et konstant forbrug i dit område.
Annonce
Det kan jo, som BBB skriver, være at der er et utæt rør før jeres måler. Det vil ikke nødvendigvis give lyd i dine rør da det afhængig af lokale forhold kan være en del meter væk.
Vi havde i vores tidligere hus måler inde i huset. Der var så knap 10 m rør ude fra fortovet. Derude var der en hovedhane uden måler. Hvis jeg havde oplevet det du gør ville jeg midlertidigt have lukket hovedhanen, og så checke hvad der sker. Men den skal lukkes et godt stykke tid da der kan være meget vand i jorden som skal drænes væk før du ser en forskel.
Har du naboer tæt på? Hvis ja kan de måske også bidrage med info ud fra egne oplevelser.
Du kan desuden prøve at kontakte vandforsyningen, og spørge dem om der er et overforbrug i dit område. De ved sikkert også hvem der kan hjælpe med at undersøge problemet.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu ved vi ikke hvilken pumpe du har, er derved ikke hvor meget den kan give. 
Hvis slangen /røret fra pumpen går direkte til brønd ved vejen så vil det stråle meget.
Et Eksempel:
en  ret almindelig pumpe er Flyght SMX3 Den har en kapacitet på 225 l/min 
Det er 13,5 Tons i timen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
JohnLarsen skrev den 25-03-2024 14:11:48

Det kan jo, som BBB skriver, være at der er et utæt rør før jeres måler. Det vil ikke nødvendigvis give lyd i dine rør da det afhængig af lokale forhold kan være en del meter væk.
Vi havde i vores tidligere hus måler inde i huset. Der var så knap 10 m rør ude fra fortovet. Derude var der en hovedhane uden måler. Hvis jeg havde oplevet det du gør ville jeg midlertidigt have lukket hovedhanen, og så checke hvad der sker. Men den skal lukkes et godt stykke tid da der kan være meget vand i jorden som skal drænes væk før du ser en forskel.
Har du naboer tæt på? Hvis ja kan de måske også bidrage med info ud fra egne oplevelser.
Du kan desuden prøve at kontakte vandforsyningen, og spørge dem om der er et overforbrug i dit område. De ved sikkert også hvem der kan hjælpe med at undersøge problemet.

 Tak. 

Vi har dog haft fat i Novafoss, som kiggede i deres systemer og ikke bemærkede nogle uregelmæssigheder. 
Naboerne er ligeså ikke ramt eller generet af vand umiddelbart. 



ev elmand skrev den 25-03-2024 14:17:19

Nu ved vi ikke hvilken pumpe du har, er derved ikke hvor meget den kan give. 
Hvis slangen /røret fra pumpen går direkte til brønd ved vejen så vil det stråle meget.
Et Eksempel:
en  ret almindelig pumpe er Flyght SMX3 Den har en kapacitet på 225 l/min 
Det er 13,5 Tons i timen

 Jeg ved ikke hvilken type pumpe det er, men kan se af husets papirer at røret, der fører op til vejen "kun" er 40mm. Pumpen er en som er installeret af en fagmand (ikke dermed sagt alle fagmænd ved lige godt). 


------------------------------------------------------------------
Hvem ville folk ringe til, hvis nogen skulle undersøge, hvad der kan være galt?



Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
40mm pumperør er ganske almindeligt. Det er nok mere pumpens kapacitet der reelt har betydning.
Hvem løste problemet fra din tidligere tråd hvor pumpen ikke virkede.
Hvad gjorde de ved det.

Afhængig af om pumpen virker korrekt, er det nok enten en elektriker eller en kloakmand du skal have fat i.

Bare kald mig BBB 
Hvis du vil have lidt mere konkret info om det kunne du jo prøve at undersøge det lidt nærmere.

Hvad er dimensionen af brønden
Hvor højt står vandet når pumpen starter.
Hvor højt står vandet når den lige har kørt.
Hvor lang tid tager det pumpen at tømme 1 gang.
Hvor tit kører den.

De tal vil jo give en identifikation for hvormeget vand der reelt løber til.
Og så lave de målinger i en periode for at se om det er konstant, eller der er variationer.

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis