Spørgsmål til kompressor

Hej

Jeg har købt en Kgk kompressor 7,5 hk. 5,5 kw. 270 liters beholder. Ifølge sælger skulle den fint kunne køre på 16 amp CEE stik. Jeg har ikke prøvet at starte den endnu, da jeg mangler en lille forlænger ledning.

Jeg har nu tilfældigt læst et eller andet sted at det måske ikke er muligt og at den skal bruge softstarter/stjernetrekant start, for at virke. Er dette korrekt? Jeg har ikke den store forstand på el. Så det tør jeg ikke rode med selv. hvis det skulle være tilfældet. Hvad vil sådan noget koste hvis man skal have en elektriker ud til opgaven?
Håber i kan hjælpe :)

Mvh

Charlotte  
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kompressoren bruger 8A, så jeg ville give det en change, Det største problem er startstrømmen. Hvilken slags sikringer er der i gruppen, og her tænker jeg på om det er automatsikringer eller smeltesikringer.

fase
Det ved jeg faktisk ikke. Mine sikringer ser sådan ud :)
Med lasten fordelt på tre faser kan jeg heller ikke forestille mig at det bliver et problem, selvom du har automatsikringer.

Men prøv det dog af, du har jo udtaget allerede.

Det er bare ned i Harald Nyborg efter et CEE kabel.

Elektronikteknikeren
Du har automatsikringer i dine grupper. Automatsikringer er lidt mere følsomme for overstrømme end smeltesikringer (Neozed), men prøv bare at slutte kompressoren til. Der sker ikke andet end, sikringer kobler ud.

fase
Annonce
Det " gode " råd med soft starter er faktisk ikke særlig god når vi taler om kompressor. 
Den skal nemlig helst starte med fuld power for at den kan komme i gang. 
Men oftest kan det sagtens gå an. Især hvis din forlænger ledning ikke er meget lang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der sidder 1 meter gummikabel på. Den mangler lige en meter for at kunne nå hen til stikket. De forlængerledninger man kan købe. De korteste er typisk 10 meter. Vil det kunne gå an?
Hvad tænker du med hensyn til om det er samlet? 😊
Det rigtige vil være at udskifte gummikablet på kompressoren, så det kan nå dit stik. Køb f.eks. 3 m 2,5 mm2 5 leder gummikabel.

Søren O
Det ville være både lidt dårlig men samtidig u -praktisk at have 9 m ekstra kabel liggende. Sæt et nyt stykke kabel i så det har den længde som du skal bruge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan jeg bruge en forgrener som forlænger? De findes i 1,5 meters længde 😊
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis