Spørgsmål til kompressor

Hej

Jeg har købt en Kgk kompressor 7,5 hk. 5,5 kw. 270 liters beholder. Ifølge sælger skulle den fint kunne køre på 16 amp CEE stik. Jeg har ikke prøvet at starte den endnu, da jeg mangler en lille forlænger ledning.

Jeg har nu tilfældigt læst et eller andet sted at det måske ikke er muligt og at den skal bruge softstarter/stjernetrekant start, for at virke. Er dette korrekt? Jeg har ikke den store forstand på el. Så det tør jeg ikke rode med selv. hvis det skulle være tilfældet. Hvad vil sådan noget koste hvis man skal have en elektriker ud til opgaven?
Håber i kan hjælpe :)

Mvh

Charlotte  
Hej Jeg har købt en Kgk kompressor 7,5 hk. 5,5... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt, men det vil da se “forfærdeligt ud”. Hvis det er en du kan låne for lige at prøve vil det da være ok. Så hellere det 10 m. lange forlængerkabel. Der har du da mulighed for på et tidspunkt at klippe kablet over, og tilslutte direkte til kompressoren.

Søren O
Har fået startet kompressoren op. Den kører fint på 16a sikring. Er det noget med at man kan indstille lufttrykket på pressostaten? Lige nu er den indstillet til 10 bar. Vil gerne have den ned på 8. Nogen der kan forklare hvordan man gør? 😊


Det letteste vil være hvis du kunne tage et billede af pressostaten med afmonteret låg. Men der sidder sikkert er “stor” fjeder som er spændt med en møtrik. Møtrikken skal løsnes.
Har du tjekket at kompressoren kører den rigtige vej rundt? Vingerne i den store remskive skal blæse luft ind over kompressorblokken.

Søren O
Ja, kan være svært at se. Men den køre samme vej som pilen vist på kompressoren 😊
Annonce
Så er det jo også i orden.

Søren O
Det kunne meget vel være din pressostat, ligner den på billedet.
Så justere du stop trykket på skruen pos 14. (kan også være det er en møtrik.)



Vi prøver igen, i morgen --
Pressostaten er den som er vist på billedet. Sidder så godt i sofaen at jeg er for doven til at gå ud for at tage et billede ;)
Kunne der være den som er vist på billedet? :)
Kan man ikke risikere at skrue den forkerte vej. Så den overstiger de 10 bar? 
Det er da muligt at skrue den forkerte vej, men det burde der ikke ske noget ved - din sikkerhedsventil vil så aflaste trykket når det bliver for højt.

Søren O
Du kan nemt mærke om det er rigtige vej. Det er nemmere at løsne fjeder end stramme. 
jeg plejer at indstille under kørsel. Så ​medens kompressor ​kører og lige netop har nået de 8 bar, så skruer jeg ned til den går i stå. Så er det tæt på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis