Kompressor smelter dens styring.

Jeg har en kompressor. En stor industri model. Motor er en 7,5kw. Den har kørt mange år med en kontaktor. Men den er begyndt med at smelte dem.
Jeg bruger en 11kw kontaktor. Den køre fint et stykke tid. Men så stopper den med at køre og den har smeltet kontaktoren. 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en typisk overbelastning. Har du ingen bimetal foran til at koble kontaktoren ud.
Fejlen er sikkert, at kompressoren overbelaster eller motoren går trægt. Det undersøger du.

fase
Motor køre let rundt. Både el og pumpe motor. Det hele startet med at den stod lidt for langt væk fra tavlen. Ledningen der til var en for lille kvadrat. Så den tog kontaktoren og nogle meter ledning. Jeg har nu fået den sat under tavlen og med kort ledning og rigtig ledning.. Jeg købte den blå kontaktor til 200kr. Tænker måske den er for billig i dens opbygning. Den oprindelige kontaktor har nok kørt i 7-8år uden problemer.
Starter ​motoren direkte op ? så ville jeg vælge en kontaktor der er nummeret større..

Eks denne her 40 ampere der kan klare op til en 11 kw motor ​LINK​​​

En ​25 amperes kan kun håndtere 4 kw motor ​LINK​​​

Men sikkert anderledes i andre fabrikater ? husk at vælg den rigtige spolespænding...

Vi prøver igen, i morgen --
Det er lidt forskellig hvad det ligner. På billede 1 til venstre er det et Danfoss relæ. 
Som jeg ser det her så er det i første omgang spolen der er brændt af. Detr kan skyldes den lavere spænding ( spændings fald p.gr.a. lang kabel ) Men oftest skyldes det myrer, ørentviste eller fugt altså rust på de 3 magnet flader. Når kontaktor trækker med skidt der så brummer hele relæet og spolen trækker mere strøm, og varmer mere end den kan tåle.
Hvis det er årsagen har det som sådan ikke noget med motorbelastning at gøre. 
På billede 2 og 3 er det blå relæ brændt ved tilslutninger. Kan det være muligt at klemmer ikke har været spændt til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns skrev den 08-03-2024 21:30:45

Starter motoren direkte op ? så ville jeg vælge en kontaktor der er nummeret større..

Eks denne her 40 ampere der kan klare op til en 11 kw motor LINK

En 25 amperes kan kun håndtere 4 kw motor LINK

Men sikkert anderledes i andre fabrikater ? husk at vælg den rigtige spolespænding...

 Jeg har bestilt 40ampere modellen du linket til.. Så må den monteres og se om det kan holde.

Det var den anden faktisk også.
https://www.elsag.dk/kontaktor-11kw-spole-230v
Annonce
Du bruger kun en kontaktor. Der mangler motorværnet i form af de tilhørende bimetaller, der måler strømmen og afbryder kontaktoren ved overstrøm. Bimetallerne skal indstilles på motorstrømmen 15,6A.

fase
S. Fabrin skrev den 09-03-2024 14:57:28

Du bruger kun en kontaktor. Der mangler motorværnet i form af de tilhørende bimetaller, der måler strømmen og afbryder kontaktoren ved overstrøm. Bimetallerne skal indstilles på motorstrømmen 15,6A.

 Har sådan en her til at side under kontaktor. Der går en brun ledning fra klemme 96 og L1 så den mangler ikke.

Hvis der kun er en ledning mellem 96 og L1, mangler der en ledning fra 95 og til spolen. Det tyder på, at dit motorværn er forbundet forkert. Det er så skyld i, at det hele er brændt sammen. Du skal have undersøgt motoren for fejl. Der er noget der tyder på, at viklingerne er fejlbehæftede. Den nøjagtige årsag kræver en måling på motoren.

fase
Det ser ud som om det går videre til trykafbryder, og så kan det være korrekt monteret.
Altså fra L1 ->96 
fra 95-> trykafbryder, ( brun i 2 leder kabel) 
fra Trykafbryder -> spole i kontaktor. 
Fra L2 -> Den anden klemme på motor. ( forudsat at spole er 400 V )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-03-2024 23:35:03

Det ser ud som om det går videre til trykafbryder, og så kan det være korrekt monteret.
Altså fra L1 ->96 
fra 95-> trykafbryder, ( brun i 2 leder kabel) 
fra Trykafbryder -> spole i kontaktor. 
Fra L2 -> Den anden klemme på motor. ( forudsat at spole er 400 V )

 Spole er 240v.

L1 - 96 brun ledning.

95 - trykafbryder. Brun ledning.
Trykafbryder - blå/sort til a1
a2 blå ledning=nul
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis