Kompressor smelter dens styring.

Jeg har en kompressor. En stor industri model. Motor er en 7,5kw. Den har kørt mange år med en kontaktor. Men den er begyndt med at smelte dem.
Jeg bruger en 11kw kontaktor. Den køre fint et stykke tid. Men så stopper den med at køre og den har smeltet kontaktoren. 
Jeg har en kompressor. En stor industri model.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kent A skrev den 10-03-2024 07:57:13

ev elmand skrev den 09-03-2024 23:35:03

Det ser ud som om det går videre til trykafbryder, og så kan det være korrekt monteret.
Altså fra L1 ->96 
fra 95-> trykafbryder, ( brun i 2 leder kabel) 
fra Trykafbryder -> spole i kontaktor. 
Fra L2 -> Den anden klemme på motor. ( forudsat at spole er 400 V )

 Spole er 240v.

L1 - 96 brun ledning.

95 - trykafbryder. Brun ledning.
Trykafbryder - blå/sort til a1
a2 blå ledning=nul

 Hvis det er rigtigt, så er det forbundet rigtigt. Det er svært at se den ene forbindelse fra bimetallerne.

Så skal fejlen søges i motoren. Tror jeg. Kom med et forslag Erik.

fase
Søren O skrev den 10-03-2024 09:13:42

Hvor mange ledere har du i dit kabel fra stikkontakten, og har du 0 med? Normalt ville man bruge en kontaktor med 400 V spole.

 Ja der er nul med. Kablet har fem ledere.

Der var en 400volt spole i den oprindelige kontaktor. Men jeg vil jeg kunne styre kompressor fra værkstedet over lyset. Så derfor har jeg købt en 240volt spole.
Kent A skrev den 10-03-2024 11:24:53

Hvor mange ledere har du i dit kabel fra stikkontakten, og har du 0 med? Normalt ville man bruge en kontaktor med 400 V spole.

 Ja der er nul med. Kablet har fem ledere.

Der var en 400volt spole i den oprindelige kontaktor. Men jeg vil jeg kunne styre kompressor fra værkstedet over lyset. Så derfor har jeg købt en 240volt spole.

 Og hvordan er den styring så forbundet til motorværnet?


fase
Det er så helt korrekt. Det er sidste linje der siger at spole er 240v  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
S. Fabrin skrev den 10-03-2024 11:32:29

Kent A skrev den 10-03-2024 11:24:53

Hvor mange ledere har du i dit kabel fra stikkontakten, og har du 0 med? Normalt ville man bruge en kontaktor med 400 V spole.

 Ja der er nul med. Kablet har fem ledere.

Der var en 400volt spole i den oprindelige kontaktor. Men jeg vil jeg kunne styre kompressor fra værkstedet over lyset. Så derfor har jeg købt en 240volt spole.

 Og hvordan er den styring så forbundet til motorværnet?

 Den del er ikke lavet endnu da jeg ikke ville kaste penge efter det hvis jeg ikke kunne få det andet til at køre rigtig.

Det er fint med styring som du beskriver. 
Kunne også have været lavet med de 400 v , der skal blot en afbryder i serie med pressestat. 
MEN som du beskriver nu, skal du undgå at tænde afbryder igen før kompressor har mistet sit tryk. 
Det er sådan indrettet at når trykafbryder afbryder kompressor så udlufter den samtidig kompressor cylindre samt det rør der går fra cylindre og ned i tanken. Det foregår rent mekanisk i bunden af trykafbryder via et lille tyndt rør. 
Denne udluftning er nødvendig fordi kompressor ikke kan starte op med modtryk på cylindre. Motorvil stå og brumme og bruge 4 - 5 gange strøm indtil termorelæ slår fra 
Denne udluftning får du ikke når du afbryder styring på ekstern afbryder. 
Det kan dog laves med magnet ventil. 
Hvis du allerede har kørt med den styreform kan det være årsagen til at kontaktorer brænder af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis