Elektriker-gåde

Hej

Fedt forum. Er ny i trafikken her, så sig endeligt til, hvis jeg poster det forkerte sted eller lignende.

Jeg skal hænge en lampe op i gangen i vores gamle andelsbolig, men den hvide boks under loftet (hvor tidligere beboer mig bekendt havde en lampe tilsluttet), ligner en bizar ormegård. For mig i hvertfald - jeg er glad DIY-amatør og ikke bange for el, men den her virker et par levels over mit…

Det som komplicerer det er nok, at boksen har ikke færre en fire ind/udgange - hvor EN af dem leder strøm ind til en lampe og en stikdåse på toilettet, der ligger på den anden side af væggen, EN ANDEN leder hen til en ny udtagsdåse (‘B’ på min tegning) og EN TREDJE har forbindelse ned til to afbrydere og en stikdåse (se foto, det er en af de her ikke-aktive afbrydere, som jeg håber at kunne bruge til lampen, hvis jeg finder de rette muffer at slutte den til i). DEN FJERDE er strømkilden selvsagt… men jeg er ikke engang helt sikker på hvilken dét er 🙄🙄🙄 (tænker ‘A’ på min tegning, men kunne også bære ‘C’ måske… som dog forekommer gådefuld for mig: 5 hvide ledninger og en gul/grøn (jord?))

Hvis NOGEN her har et bud, der kan hjælpe eller bare kommentarer, som kan lede mig på sporet, så sig til - jeg vil være evigt taknemmelig! Ellers må jeg jo krybe til korset og ringe til elektrikeren, der er bare irriterende, når jeg jo nemt til kan slutte lampen til, hvis jeg kender de to rette muffer…

Jeg har vedhæftet billeder, men de bliver noget rod, selv når jeg forsøger at hive ledningerne lidt fra hinanden - tilgengæld har jeg tegnet et diagram, som burde være ret præcist…

Kæmpe tak på forhånd for AL hjælp.

Jeppe

PS den gule stofledning, som kan ses på et billede er ledningen fra lampen, jeg hænger op - så den skal bare ignoreres.



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her mere læsbart diagram…
Jeg har ikke lige sat mig ind i dit diagram, men hvis det er lavet lidt smart skal du tilslutte din lampe til de 2 dobbelte muffer. Den ene dobbeltmuffe samler de blå ledninger. Det er ret sikkert 0-ledningen. Den anden dobbeltmuffe - hvilken ledningsfarve er der i den? - og hvor mange ledninger?
I den “perfekte” installation (hvor der er løse muffer) vil de “faste” ledninger være samlet i den ene side af dobbeltmuffen, således at en lampe kan tilsluttes i den anden side af samlemuffen uden at skulle løsne andre ledninger.

Søren O
Der er tre blå og en hvid i den ene af dobbeltmufferne, og to brune (rød farve på mit diagram) og en hvid ledning i den anden dobbeltmuffe. Især den med de blå, virker jo godt fyldt, men tænker du har ret i at jeg jo nok ville få lys på den måde… men er det muligt at en af afbryderne ville virke, hvis jeg gjorde dette, når nu de to muffer rummer en del forbindelser (som vel næppe skal reagere på en afbryder?)
Men du kan have ret i, at det er værd at afprøve?
Søren O: Det ser mere ud som om de dobbelt samlemuffer indeholder nul i den ene ( blå) og fase i den anden ( brune)  Og så skal den sidste ikke bruges til lampen.
Hvis dit diagram er korrekt, så har du måske ikke en ledig afbryder. Som jeg ser det så er der en afbryder som tænder " kun til udtag" Og den anden afbryder er en korrespondance som går ud til A et eller andet sted. 
Det er den eneste forklaring på at der skal bruges så mange ledere ned til afbryder panelet. 
MEN det er helt sikkert at den ene stofledning skal i sammen med de blå.
Så må du prøve dig frem med den anden. Denne skal ikke sammen med de brune for så vil din lampe tænde hele tiden, og den skal naturligvis heller ikke sammen med de gul/grønne. 
Så er der kun at prøve sig frem. Nogen steder vil din lampe så tænde sammen med noget andet. 
Vil du det nærmere så skal du have skilt afbryder blokken ad. 
De hvide ledninger har hver et nummer, men der er ingen fast norm for hvilket nummer der bruges til hvad. 

 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det bedste ville være at måle sig frem til hvilken ledning der går til afbryderen, men jeg vil starte med at satse på at bl er 0, og så sætte den anden lampeledning til en af de øvrige samlemuffer. Et gæt kunne være samlemuffen med kun 1 ledning. Samlemuffen med de brune ledninger er sikkert konstant strømførende, så ikke den samlemuffe.

Søren O
Annonce
Brug en polsøger bør virke så fasen bliver fundet

 

Hej Søren, EV og Jacovit - tusind tak gor jeres gode råd. Jeg prøver! Den ene til blå, den anden til… en af de andre. Kan jeg komme til at gøre noget MEGET forkert, hvis jeg bare prøve mig frem?
Hjælper det, hvis jeg siger, at der er er permanent strøm i stikkontakten? Og dermed to afbrydere dernede, som ikke har funktion.
@Søren: ‘samlemuffen med en ledning’ mener du den sorte ude til venstre, der fører ud af udgang ‘B’? Det er desværre nok (?) et blindspor, den er i hvertfald ikke tilsluttet til noget, ligesom den brune og blå i den retning. MEDMINDRE selvfølgelig:
Der har måske været sluttet to lamper til oprindeligt, hvor lampe nummer 2 måske kunne have været tilsluttet i den boks hvor der lige nu går de tre ledninger blå-brun-sort hen fra venstre udgang (hvoraf sort er uforbundet i BEGGE ender). Kunne det være en eller anden form for serietilslutning? (Ikke sikker på jeg helt ved, hvad jeg taler om her, men ville måske kunne forklare de ubrugte ledninger?)


Det ville passe mig fint også at lave en serietilslutning, da jeg skal have flere lamper op. Men ved ikke hvordan man ville gøre det?
kan det bruges til noget

 

sender lige igen vandret

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis