Elektriker-gåde

Hej

Fedt forum. Er ny i trafikken her, så sig endeligt til, hvis jeg poster det forkerte sted eller lignende.

Jeg skal hænge en lampe op i gangen i vores gamle andelsbolig, men den hvide boks under loftet (hvor tidligere beboer mig bekendt havde en lampe tilsluttet), ligner en bizar ormegård. For mig i hvertfald - jeg er glad DIY-amatør og ikke bange for el, men den her virker et par levels over mit…

Det som komplicerer det er nok, at boksen har ikke færre en fire ind/udgange - hvor EN af dem leder strøm ind til en lampe og en stikdåse på toilettet, der ligger på den anden side af væggen, EN ANDEN leder hen til en ny udtagsdåse (‘B’ på min tegning) og EN TREDJE har forbindelse ned til to afbrydere og en stikdåse (se foto, det er en af de her ikke-aktive afbrydere, som jeg håber at kunne bruge til lampen, hvis jeg finder de rette muffer at slutte den til i). DEN FJERDE er strømkilden selvsagt… men jeg er ikke engang helt sikker på hvilken dét er 🙄🙄🙄 (tænker ‘A’ på min tegning, men kunne også bære ‘C’ måske… som dog forekommer gådefuld for mig: 5 hvide ledninger og en gul/grøn (jord?))

Hvis NOGEN her har et bud, der kan hjælpe eller bare kommentarer, som kan lede mig på sporet, så sig til - jeg vil være evigt taknemmelig! Ellers må jeg jo krybe til korset og ringe til elektrikeren, der er bare irriterende, når jeg jo nemt til kan slutte lampen til, hvis jeg kender de to rette muffer…

Jeg har vedhæftet billeder, men de bliver noget rod, selv når jeg forsøger at hive ledningerne lidt fra hinanden - tilgengæld har jeg tegnet et diagram, som burde være ret præcist…

Kæmpe tak på forhånd for AL hjælp.

Jeppe

PS den gule stofledning, som kan ses på et billede er ledningen fra lampen, jeg hænger op - så den skal bare ignoreres.



Hej Fedt forum. Er ny i trafikken her, så sig... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke helt hvad du mener med serie tilslutning / flere lamper op
I elektriker sprog er lamper sat i serie når de deler den spænding der er. Og det bruger man ikke.
Men man kan sagtens sætte flere lamper op, ​blot tilslutte dem samme sted, Altså på Lyseblå og sort / grå ? som du nok allerede har fundet ud af.
Men for at komme dig til hjælp videre så skal du fortælle hvad du har fået til at virke og hvad du ønsker videre. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fra lampested til lampested  Men er der flere udtag kan man trække nye kabler i de gamle rør hvis de har været brugt i samme gruppe derfor måske tre ledninger, under loft ikke pænt sikkert heller lovlig så skal det være en hængelampe  med aflastning i loft køres fra samme udtag eller en loftudtag som kan skrues fast på loft rund/ dåse fra det første udtag  M1  eller M2 samt nul kik på eller snak med en montør

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis