varmepumpe styring/ pool opvarmning

Hej jeg er ved at bygge sommerhus med en stor pool, jeg har købt et brugt stort 18kw sol celle anlæg, så der er masser af overskud. mit spørgsmål er, hvordan styre man varmepumpen så den kun levere varme til poolen, når solcellerne levere nok strøm, der er jo ingen grund til at varme på poolen om natten, jeg er ikke interesseret i elpriserne, da solcellerne er kraftige nok til at give varme til pollen i sig selv. findes der en fix og færdig styring? jeg vil ikke køre off grid da jeg naturligvis vil sælge overskudsstrøm
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Emnet her været oppe i dette forum før og ud fra den tråd og hvad jeg ellers har kunnet finde på nettet, tror jeg ikke der findes noget der kan det du og jeg er ude efter, men er tvunget til at lave det selv. Egentligt mærkeligt for der burde være en stor gevinst i at holde strømmen fra solcellerne "in house" i stedet for at sende det ud på nettet, hvor prisen typisk er lav, når der er meget sol.
Tesla har lavet noget der virker specifikt med deres invertere til at lade Tesla biler, når der er overskudsproduktion på solcelleanlægget, så helt fremmed er konceptet ikke men der findes så vidt jeg ved ikke noget generelt produkt der kan det her.
Du kan tage et kig på 4power, de har noget til styring af poolopvarmning ud fra elprisen, måske det kan bruges til noget.
Den er smart, men hvad gør du så om vinteren, når der ikke er sol nok til at varme poolen op?
Ja, du får kun varme af betydning på solrige sommerdage, hvor det er rart at vandet ikke er alt for varmt.

Hvor stor er varmepumpen og poolen?

2x9kw ja det bliver lavet sådan at der bliver indstøbt en pexslange i poolens bund. jeg føre det op til gulvvarmen, og sætter en termostat på returen på f.eks 22 grader. i forbindelse med et andet fremløb vil der sidde en magnetventil som åbner når solcellerne giver f.eks over ​150v ligledes vil der sidde en føler ​på retur som vil ​lukke magnetventilen hvis retur er over f.eks 29 grader. således vil langt det meste af varmen blive tilført ​når solen skinner.

Annonce
jens2 skrev den 26-02-2024 22:01:09

jeg fandt en løsning et relæ som måler spændingen på solcellerne ELKO pri 52

 Det duer ikke rigtig at måle spændingen (volt) på solceller, da den er højest når det er koldt. Men at måle strømmen (amp. / current) vil være ok.

Du bør også indbygge et tidsrelæ, så varmepumpen ikke slår til/fra flere gange i minuttet, hvis der er lidt skyer og strømmen ligger lige på grænsen til on/off.

Måske også varmepumpen kan kører i flere trin, så det ikke er enten 0% eller 100% - det bør du også udnytte.
For at man kan styre tilførslen af varme til poolen ud fra strømmen, skal forbruget være der. Den variable vil normalt være mængden man sender til tilbage til det offentlige net.

På solrige tidspunkter om sommeren er der størst risiko for negative priser, altså hvor solcelle ejere skal betale for at komme af med strømmen. Hvis man afbryder for tilslutningen til nettet på de dage eller tidspunkter, vil man ikke kunne benytte det omtalte relæ, da strømmen ikke vil være et udtryk for den mulige produktion.

Hvis gulvvarme/poolvarme anlægget er styret af telestater, og det er en telestat man slår til og fra, vil der være 5-10 min reaktionstid.
Huawei kommer med en intelligent inverter, der kan måle på produktionen fra solcellerne og ud fra nogle regler som sættes op i den medfølgende app, sender strøm ud til forskellige apparater i dit hus, som f.eks. en varmepumpe. Inverteren er vist ikke på det danske marked endnu, men når den kommer, vil den blive tilbudt i Amalos solceller løsninger. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis