Udskiftning af Siemens indbygningsovn - strømstik

Hej jeg troede jeg var lidt smart og ville udskifte vores udtjente Siemens indbygningsovn med en nyere model.

Dimensionerne passer helt perfekt, men nu ser jeg til min irritation at tidligere strømindtag til gammel ovn ikke er den standardmodel med schuko men et kabel med løse ledninger, selvom den gl. model online beskrives som med schuko stik:
https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/da/mkt-product/HB760560S

Hvad er bedste løsning? - elektriker der installerer schuko stik bag ovnen? - jeg kan ikke finde en omformer ​online til at splejse 3 ledninger ind til Siemens strømindtag, men andre har måske set noget? 

Mvh Dnaiel


27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det fra samme producent, kan du sikkert genbruge det gamle kabel. Altså blot trække det nuværende ud af den gamle ovn i modsatte ende af Schuko-stikket, og ind i den nye. Så skal du ikke bekymre dig om at tilslutte din nye ledning.

Jeg skiftede for nyligt en Bosch opvaskemaskine til en ny Bosch på den måde.
S. Fabrin skrev den 18-01-2024 15:33:03

Skal dit spørgsmål forstås sådan, at der ikke er et Schukostik på den gamle ledning? Det tyder på at stikproppen er klippet af og monteret i et udtag. Kan du ikke vise et billede af udtaget, hvor din ovne er tilsluttet nu?

Det er lidt det jeg tror der er sket, syntes bare det er underligt at når jeg googler strøm kabel til den gamle ovn, så er det samme stik som til den nye, men spørgsmålet er om installationen før den gamle ovn har været brugt til en anden type indbygningsovn.

Jeg får taget et billede asap.

 

Der er meget normalt at man klipper stikket af og monteret det i en dåse, når det er tale om indbyggede hvidevarer.

Det kan du jo blot gøre med den nye ovn også.
Altså klippe stikproppen af. Det er ikke noget der bryder garantien.

Det skal så lige nævnes at det rent lovmæssigt er autoriseret arbejde.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-01-2024 10:26:36

Der er meget normalt at man klipper stikket af og monteret det i en dåse, når det er tale om indbyggede hvidevarer.

Det kan du jo blot gøre med den nye ovn også.
Altså klippe stikproppen af. Det er ikke noget der bryder garantien.

Det skal så lige nævnes at det rent lovmæssigt er autoriseret arbejde.

 Det ville jeg også gerne gøre, problemet er bare at det ikke virker som om den nye ovn er dimensioneret til andet end strømstikket på billedet og strøm ledningen er ikke bare til at pille ud og erstatte med den nye,  da den ikke er trukket fra en stikkontakt.

Annonce
Ja, det gamle kabel er sikkert klippet over og monteret. Hvis du kigger på dit billede af kablet kan du se at der er stik også i den anden ende. Den gamle ovn har sikkert det samme stik . Så du trækker blot det ud af din gamle ovn og sætter det over i den nye. Det må du godt selv gøre. Det giver ingen mening at få en elektriker ud til blot at klippe det nye over.

Hvis Bosch ovnen er meget gammel har den nok ikke det trepolede stik, og så er det nødvendigt at klippe kablet over eller få opsat en stikkontakt.

Hvis din nye ovn kommer med en ledning, klipper du den og monterer i dåsen på væggen.

Kommer den med ledning med stik mage til den gamle ovn, hiver du stikket ud af ovnen, og stikker ind i den nye.

Elektronikteknikeren
Så fik jeg taget nogle billeder, jeg har ikke afskruet ledningen fra den gamle ovn, Øverste med hvid ledning er gammel ovn, nedenunder er indgang til ny ovn.
Du viser tilslutningen med et stik til den ny ovn. Det skal du ikke lave om på. Du skal sætte det stik, der passer i ovnens tilslutning på plads. Så skal du tage et billede af den gamle ovns tilslutning i væggen og vise her på siden. 

fase
Der er ikke stik i den gamle ovn. Det nye kabel skal stikkes i den nye ovn og stikproppen skal klippes af (Schuko).
Ledningen afisoleres og de tre ledninger monteres i klemmerne hvor de gamle sad. Gul/grøn hvor den gamle gul/grønne sad, blå i den gamle blå osv.

Det er elektrikerarbejde, så vær forsigtig med hvad du gør.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis