Udskiftning af Siemens indbygningsovn - strømstik

Hej jeg troede jeg var lidt smart og ville udskifte vores udtjente Siemens indbygningsovn med en nyere model.

Dimensionerne passer helt perfekt, men nu ser jeg til min irritation at tidligere strømindtag til gammel ovn ikke er den standardmodel med schuko men et kabel med løse ledninger, selvom den gl. model online beskrives som med schuko stik:
https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/da/mkt-product/HB760560S

Hvad er bedste løsning? - elektriker der installerer schuko stik bag ovnen? - jeg kan ikke finde en omformer ​online til at splejse 3 ledninger ind til Siemens strømindtag, men andre har måske set noget? 

Mvh Dnaiel


Hej jeg troede jeg var lidt smart og ville... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 Problemet er at der ikke er et Schuko stik i væggen... strømkablet er trukket igennem et hul i indbygnings skabet og hvad jeg formoder til en fordelingsdåse under vasken, så jeg kan ikke tage det gamle kabel ud.

Selvfølgelig kan du tage det gamle kabel ud. Sluk for strømmen ved gruppen til ovn og kogeplade, demonter kablet fra den gamle ovn. Træk kablet ud og fjern ovnen. Klip stikket, som skal i stikkontakten, på ledningen til den ny ovn af og træk ledningen samme vej ind til fordelingsdåsen og monter ovnen. Tænd for gruppen igen.
Hvis du ikke kan montere ovnen efter de anvisninger, du har fået, vil jeg anbefale at få en elektriker til at lave det.

fase
GodeVen skrev den 25-01-2024 15:13:03

Hvis du ikke kan komme til vægdåsen, er det ikke en lovlig installation. Der skal være et så stort hul i bagpladen at man kan komme til vægdåsen. Det bør bringes i orden.

 Det kan jeg godt men den er trukket igennem køkkenet under frem til en placering under køkkenvasken, ca 2,5 meter, væk, så selv hvis jeg fik lavet væg dåse om til Schuko skal jeg have et andet kabel end det medfølgende


bilingual skrev den 25-01-2024 15:47:39

GodeVen skrev den 25-01-2024 15:13:03

Hvis du ikke kan komme til vægdåsen, er det ikke en lovlig installation. Der skal være et så stort hul i bagpladen at man kan komme til vægdåsen. Det bør bringes i orden.

 Det kan jeg godt men den er trukket igennem køkkenet under frem til en placering under køkkenvasken, ca 2,5 meter, væk, så selv hvis jeg fik lavet væg dåse om til Schuko skal jeg have et andet kabel end det medfølgende

 Få en elektriker til at lave en stikkontakt, som passer til stikproppen på ledningen, der er med til ovnen. Siger du at ledningen er for kort til at nå mellem ovnen og tilslutningsdåsen. Hvis det er tilfældet er den gamle ovn sikkert forsynet med en længere ledning ved installationen. 


fase
S. Fabrin skrev den 25-01-2024 16:25:38

bilingual skrev den 25-01-2024 15:47:39

GodeVen skrev den 25-01-2024 15:13:03

Hvis du ikke kan komme til vægdåsen, er det ikke en lovlig installation. Der skal være et så stort hul i bagpladen at man kan komme til vægdåsen. Det bør bringes i orden.

 Det kan jeg godt men den er trukket igennem køkkenet under frem til en placering under køkkenvasken, ca 2,5 meter, væk, så selv hvis jeg fik lavet væg dåse om til Schuko skal jeg have et andet kabel end det medfølgende

 Få en elektriker til at lave en stikkontakt, som passer til stikproppen på ledningen, der er med til ovnen. Siger du at ledningen er for kort til at nå mellem ovnen og tilslutningsdåsen. Hvis det er tilfældet er den gamle ovn sikkert forsynet med en længere ledning ved installationen. 

Ledning fra tilslutningsdåsen ved køkken vask kommer op ved indbygningsskab til ovn, ledning kører nedenunder køkken elementer og har ikke et Schuko stik men er bare som vist på billedet hvor den er tilsluttet.


Jeg synes, du skal få en elektriker til at lave en stikkontakt til din ovn. Stikkontakten til ovnen skat helst placeres over eller under det rum, ovnen skal placeres i. Grunden til, at jeg anbefaler den placering af stikkontakten, er at der sikkert ikke er plads bag ovnen til en stikkontakt. Du skal så bore et hul i køkkenelementet, som stikproppen kan komme igennem. Du kan ikke lave tilslutningen på selve ovnen om. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-01-2024 08:27:22

Jeg synes, du skal få en elektriker til at lave en stikkontakt til din ovn. Stikkontakten til ovnen skat helst placeres over eller under det rum, ovnen skal placeres i. Grunden til, at jeg anbefaler den placering af stikkontakten, er at der sikkert ikke er plads bag ovnen til en stikkontakt. Du skal så bore et hul i køkkenelementet, som stikproppen kan komme igennem. Du kan ikke lave tilslutningen på selve ovnen om. 

 



S. Fabrin skrev den 26-01-2024 08:27:22

Jeg synes, du skal få en elektriker til at lave en stikkontakt til din ovn. Stikkontakten til ovnen skat helst placeres over eller under det rum, ovnen skal placeres i. Grunden til, at jeg anbefaler den placering af stikkontakten, er at der sikkert ikke er plads bag ovnen til en stikkontakt. Du skal så bore et hul i køkkenelementet, som stikproppen kan komme igennem. Du kan ikke lave tilslutningen på selve ovnen om. 

 Super tak, er det bedst varmemæssigt at kontakt placeres i bund, jvnf. at ovn nok afgiver noget varme fra siderne og op selvom det er en indbygningsovn?

Nej det er ligegyldigt om stikkontakten placeres over eller under ovnen. Hvis elementet har et rum, hvor man kunne tænke sig, at der blev placeret en miniovn eller en mikrobølgeovn, ville jeg placere to stikkontakter der.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis