skillrelæ

Hej
Jeg har et skillerelæ til at sidde mellem startbatteriet og batteri til bovpropel. Inden for de sidste 4 år har jeg måtte skiftet dette 2 gange fordi det er hold op med at virke. Og nu er den gal igen. Er der nogen der har et bud på hvorfor sådan et relæ sætter ud, det burde vel næste holde evigt 
Mvh lars
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder det udsat så der kan komme fugt til det ? Hvilket fabrikat har du brugt, og er det kraftig nok.

Vi prøver igen, i morgen --
Ofte bruges der for små relæer og kontaktsættet brændes af efter nogen tid.

For at finde ud af hvor stort relæet skal være, skal du kende strømmen til bovpropellen. Så kan du finde et relæ, der kan klare den strøm. Der skal du være opmærksom på at strøm ikke bare er strøm. Den maksimale strøm relæet er mærket med, er normalt ved ohmsk belastning. En elmotor er induktiv belastning og vil trække en gnist, når den slukker.

Ofte står der ikke noget om induktiv belastning på et relæ. Hvis det ikke er nævnt, bør vælge et, der har en meget højere mærkestrøm, end hvad motoren bruger. Med meget højere, mener jeg mindst 3-4 gange så stor.

Hvis problemet er underdimensioneret relæ, vil fejlen typisk starte med at den ikke tænder motoren nogle gange og til sidst slet ikke.
Hej
Først tak for repons.

Relæet sidder godt og tørt i en kiste bænk.
Det er et:
HC cargo nr 161059
Cut in 13,3v
Cut out 12,8 v
140 amp.

Bovpropelen er en :
Maxpower CT 80
12 volt
Maxium amperage 360 A
Max power fuser size 200 A

Giver det mening, i forhold til det du skriver "gode ven" vedrørende at kapasiteten på relæet er for lille og hvis ja hvor stor et relæ, må jeg da have ???
mvh lars






Måske er dit batteri i stævnen for lille. Med den type relæ du har, er det ikke meningen at startbatteri og batteri til truster skal levere halvdelen hver, når den kører.
Du har et relæ beregnet til max 140 A, og en bovpropel på max 360 A, samt en 200 A sikring. Bovpropellen har en stor startstrøm, for derefter at gå væsentlig ned i syrømforbrug. Sikringen er sikkert træg, derfor er de 200 A. tilstrækkelige.
Der er dog lang fra relæets 140 A og op til bobpropellens max. belastning.
Jeg tror at du skal over et “gammeldags” separat startrelæ beregnet til en bil eller traktor.

Søren O
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor kraftige skillerelæer kan fås, men det her er beregnet til 230 ampere kontinuerligt, og 500 ampere peak. LINK


Vi prøver igen, i morgen --
Havde vist lige misforstået opgaven. Et startrelæ er ikke beregnet til at erstatte et skillerelæ.
Prøv at måle strømmen mellem de 2 batterier mens bovpropellen er igang.

Søren O
Taler vi overhovedet om det samme relæ? Et skillerelæ er normalt et, der bruges til at skille start- og forbrugs batteri ad. Det viste relæ er ikke til at forsyne bovpropellen med strøm, men til at sørge for at et startbatteri ikke trækker strøm under start fra forbrugsbatteriet. Når spændingen kommer under 12,8V (Cut out spænding), kobler relæet ud, og der trækkes ikke strøm fra forbrugsbatteriet. Når motoren kommer i gang og generatoren begynder at lade, stiger  spændingen og spændingen stiger til 13,3V (cut in spænding). Det relæ er slet ikke beregnet til at drive noget som helst udover at sørge for forbrugs batteriet ikke deltager i start af motor og sørge for at forbrugsbatteriet bliver ladet.
Til at drive bovpropellen kunne det relæ, je_ns anbefaler, sikkert godt bruges. Det er jo bare et on of relæ, der skal bruges til at koble bovpropellen til og fra.

fase
Hvorfor et skillerelæ - hvis batteriet i stævnen kun er til bovpropel og ikke andet forbrug ?.

Jeg går ud fra du ikke bruger bovpropel uden motor er i gang-... eller ?

 

Hej alle
Først igen tak for alt repons.
Jeg tror konklusionen må blive at det "itu gået" skille relæ simpel hen har haft en for lille kapasitet. Hvor utroligt den end lyder da hele systemet er monteret af proffer. Og de har skiftet relæet en gang.  Der har måske været noget der de ikke helt har været obs på.
Forventer at skifte det ud med enten et SEPTOR 12300 eller det Victron Cyrix-ct  som er nævnt i tideliger input.
Da jeg nok ikke kommer ud at sejle mere i år, kan jeg nok ikke "offenliggøre" nogen resultat i år, men hvis jeg husker det kommer det 24
God vind der ude
mvh lars 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis