skillrelæ

Hej
Jeg har et skillerelæ til at sidde mellem startbatteriet og batteri til bovpropel. Inden for de sidste 4 år har jeg måtte skiftet dette 2 gange fordi det er hold op med at virke. Og nu er den gal igen. Er der nogen der har et bud på hvorfor sådan et relæ sætter ud, det burde vel næste holde evigt 
Mvh lars
Hej Jeg har et skillerelæ til at sidde mellem... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du to batterisystemer, siden du vil bruge et skillerelæ? Hvis du bare skal bruge et relæ til at starte og stoppe bovpropellen, kan du nøjes med et almindeligt relæ som foreslået af je_ns. Det virker som om de to ting blandes sammen.

fase
hej fabrin
Hvis du mener om jeg har både 12 og 24 v. på båden er svaret ja. Sådan var el system bygget op da jeg købte båden i sin tid. Og de 2 systemer er total adskilt. 24 v bruges primær til forbrugs strøm, til selvstyr, ankerspil, køleskab ect ect.
12 v er primær motor instalation, samt bovpropel. Jeg har to generatorer på motor. Og hvorfor jeg ikke valgte en 24v bovpropel, husker jeg ikke :-)
Mht skillerelæ mellem 12v start batteri og 12v bovpropel batteri. Var det den løsning som profferne mente var det sikrest 

mvh lars
Endurance skrev den 12-09-2023 08:50:03

hej fabrin
Hvis du mener om jeg har både 12 og 24 v. på båden er svaret ja. Sådan var el system bygget op da jeg købte båden i sin tid. Og de 2 systemer er total adskilt. 24 v bruges primær til forbrugs strøm, til selvstyr, ankerspil, køleskab ect ect.
12 v er primær motor instalation, samt bovpropel. Jeg har to generatorer på motor. Og hvorfor jeg ikke valgte en 24v bovpropel, husker jeg ikke :-)
Mht skillerelæ mellem 12v start batteri og 12v bovpropel batteri. Var det den løsning som profferne mente var det sikrest 

mvh lars

 Vi skal lige skille tingene lidt ad. Dit 24V system har intet med dit 12V system at gøre. Så vi holder os til 12V systemet. I det system har du to batterier. Et til at starte motoren og et til at drive bovpropellen: Mellem de to batterier har du så et skillerelæ. Det relæ skal kun sørge for at dit startbatteri ikke bliver afladet, når du bruger bovpropellen. Det betyder, at skillerelæet skal forbindes så det føler på startbatteriet, så du undgår at tappe startbatteriet. Mellem bovpropel og det batteri skal du have et relæ, som starter og stopper bovpropellen. Det relæ har intet med skillerelæet mellem start- og bovpropelbatteri at gøre, men skal udelukkende starte og stoppe bovpropellen.


fase
Hvis bovpropellen kun bruges mens motoren er igang, og batteriet til bovpropellen kun bruges til bovpropellen, kan skillerelæet vel helt undværes.

Søren O
Søren O skrev den 12-09-2023 15:12:39
Hvis bovpropellen kun bruges mens motoren er igang, og batteriet til bovpropellen kun bruges til bovpropellen, kan skillerelæet vel helt undværes.

 Hvis bovpropellen kun bruges med motoren i gang, kunne man overveje at undvære skillerelæet. Jeg har taget det med i mit svar for at være sikker på, at startbatteriet ikke blev tappet af bovpropellen. Der skal dog stadig være et relæ til at styre bovpropellen. Det er mit indtryk, at der er nogle misforståelser i forhold til virkemåden af relæerne.


fase
hej alle
Og igen tak for alle  input👍

Var så heldig at skibshandlen havde et Victron Cyrix-Li-load  230A relæ på lager. Tog derfor ned igår og udskiftede  Hc cargo relæet med dette. Og vubti nu var der ens næsten ens spænding på forbrugsbatteriet til bovpropel og start batteriet, under ladning.  Så håber jeg bare teorien om for lille kapasitet på cargo relæet holder. Vi får se 😊

mvh lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis