Kulfilteremhætte i lejlighed?

Jeg og min kæreste har købt en lejlighed hvor vi vil flytte køkkenet ind i stuen for at skabe et køkkenalrum. Væggen hvor køkkenet skal monteres er op ad væggen med badeværelse/vand/afløb så dette er intet problem. Mit spørgsmål drejer sig om muligheden for emhætte. 

Vi tænker at installere en kogeplade med indbygget kulfilter-emhætte. Er der nogen som har erfaring med dette og nogen som ved om dette vil være tilstrækkeligt lovmæssigt? Der er ikke umiddelbart mulighed for at skabe mekanisk aftræk, så vi krydser fingre for at nogen herinde kan vejlede os


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Mit umiddelbare bud er nej:

I køkkener er der krav om, at der skal være emhætte med udsugning over kogepladerne og afkast til det fri. Dette krav vil altid være gældende, når der etableres kogeplader i en bolig. Emhætter med recirkulation vil normalt ikke opfylde dette krav, herunder også recirkulationsemhætter med kulfilter. 

Kilde: https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version1/Tekniske-bestemmelser/22/Vejledninger/Generel_vejledning/Kap-1_6
Tak for svar. Jeg har godt set den kilde men har fundet følgende

 "Du kan installere med recirkulation af luften gennem filter når: • dit hus er opført under et bygningsreglement, hvor afkast til det fri ikke var et krav og samtidig ikke oprindeligt er opført eller siden ombygget med en byggetilladelse, hvor huset er med emhætte med afkast til det fri. Samtidig må din renovering ikke være betinget af ansøgning om ny byggetilladelse." (Kilde https://www.hth.dk/globalassets/files/emhatteguide.pdf).

Samt dette https://www.andelsvurderinger.dk/koekkenventilation/ som også indikere at det vil være okay.

Da bygningen er opført i 1939 tænker jeg at det måske derfor godt kan være tilstrækkeligt, da en flytning af køkken ikke kræver ansøgning om byggetilladelse.

Kan du komme med input på det?
Hej.

Så spørgsmålet er, hvordan man finder ud af at lejligheden er opført under "under et bygningsreglement, hvor afkast til det fri ikke var et krav" - der er jeg svar skyldig. Måske kan din ejer-/andelsforening svare på det.

På linket andelsvurderinger.dk står der dog:

Opførsel af nyt køkken
Ved etablering af nyt køkken, stilles krav til mekanisk ventilation direkte til det fri. Bemærk at opførsel af nyt køkken kræver byggetilladelse.


Eftersom du ønsker at flytte køkkenet, så ser der ud til at være at krav om mekanisk ventilation.

Bor I på øverste etage? Er der mulighed for at føre udtræksrør i loftet til den nuværende stue? 
Nyt køkken er ikke renovering af køkken, så boligen har stadig et køkken, ik? Så skal BBR næppe opdateres og byggetilladelse ej søges.

Der er næppe centralsug i 1939 lejligheder. Kulfilter emhætter vil være en forbedring. Alternativt søg foreningen om lov til aftræk til det fri.
Min datter boede i en lejlighed der var opført i 2015, der var emhætte med kulfilter.

Det skal så siges det er en utrolig dårlig løsning, alt damp ender oppe under loftet, og den tager ikke alt lugten af mad, hun var nødt til at åbne ud til badeværelset, som var lige over for, og tænde udsugningen der.
Filtret blev skiftet 1 gang om året, og samme problem med et nyt filter.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg vil sige at kulfilteremhætte absolut er en nødløsning.
Min mening er at  den rigtige tilgang er lave en rigtig emhætte hvis det på nogen mulig måde kan lade sig gøre og ikke hvordan kan vi undgå det.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 27-08-2023 12:11:57

Jeg vil sige at kulfilteremhætte absolut er en nødløsning.
Min mening er at  den rigtige tilgang er lave en rigtig emhætte hvis det på nogen mulig måde kan lade sig gøre og ikke hvordan kan vi undgå det.

 Ofte må man ikke det, da man risikerer at blæse udsugningen ind i andre lejligheder, som man deler udluftningskanaler med. Igen, lejligheder på den tid er lavet meget anderledes. Vi boede selv tidligere i en sådan og madlavning var lig åbent vindue og recirkulerende emhætte. 


Bedste er udblæsning ud via væg, men det får man næppe lov til 
Kære @sophiebygger123

Er du kommet nærmere en løsning? Jeg står i samme situation som dig, og ved heller ikke hvor jeg kan se om ejendommen (fra 1938) opfylder krav om afkast til det fri.

Vh Tamara
Desværre er jeg ikke rigtig kommet så meget længere. Jeg har netop haft en vvs og tømre fra en relativt stor virksomhed ude til vurdering og de mente begge at det ikke var et krav med emhætte med udtræk. De mente umiddelbart at recirkulation bør være fint. Men igen, de sagde ikke at de var 100% sikre og kendte lovene, men de mente at det burde være fint. Så vi står lidt stadig og er i tvivl 
Vi bor i en ombygget stråtækt stald fra 1850. En udluftning mod det fri under taget er der ikke plads til, og tror også det ville give problemer med taget.
Derfor har vi recirkulation med kulfilter hvilket fungerer rimeligt. Derudover opvarmes huset med brændefyret masseovn, og når den tændes er det en fordel af der ikke er mekanisk udsugning til det fri, da det modarbejder skorstenstrækket.
Ved næste opgradering af kogeplade overvejer vi en med sug indbygget i kogepladen og udblæsning i højde med køkkengulvet. Måske får vi så brug for en røgsuger på toppen af skorstenen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis