Kulfilteremhætte i lejlighed?

Jeg og min kæreste har købt en lejlighed hvor vi vil flytte køkkenet ind i stuen for at skabe et køkkenalrum. Væggen hvor køkkenet skal monteres er op ad væggen med badeværelse/vand/afløb så dette er intet problem. Mit spørgsmål drejer sig om muligheden for emhætte. 

Vi tænker at installere en kogeplade med indbygget kulfilter-emhætte. Er der nogen som har erfaring med dette og nogen som ved om dette vil være tilstrækkeligt lovmæssigt? Der er ikke umiddelbart mulighed for at skabe mekanisk aftræk, så vi krydser fingre for at nogen herinde kan vejlede os


Jeg og min kæreste har købt en lejlighed hvor vi... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i flytter køkkenet til et andet rum skal i søge byggetilladelse og sikre ventilering til det fri over husniveau. Om det i jeres givne situation vil være problem at undgå må i gøre op med jer selv. 

Men skal det være lovligt skal ovenstående følges. Se evt. her:

https://www.kk.dk/borger/bolig-og-byggeri/byggetilladelse/byggetilladelse-trin-for-trin/koekken

"I ældre ejendomme er køkkener ofte godkendt med naturlig ventilation fra en fælles, lodret aftrækskanal. Du må ikke tilslutte mekanisk ventilation til denne kanal.
Flytter du køkkenet til et andet rum i lejligheden, skal dit nye køkken ventileres mekanisk med en emhætte over kogepladerne. Luftafkastet skal føres til det fri, op til over bygningens tag. Vi har ikke praksis for at godkende ventilationsafkast ført gennem facaden, eller recirkulerende emhætter uden afkast til det fri."


Love er minimumsiveauet
sophiebygger123 skrev den 26-08-2023 23:04:04

Jeg og min kæreste har købt en lejlighed, hvor vi vil flytte køkkenet ind i stuen for at skabe et køkkenalrum. Væggen, hvor køkkenet skal monteres, er op ad væggen med badeværelse/vand/afløb, så dette er intet problem. Mit spørgsmål drejer sig om muligheden for emhætte. Vi tænker at installere en kogeplade med indbygget kulfilter-emhætte. Er der nogen som har erfaring med dette, og nogen som ved, om dette vil være tilstrækkeligt lovmæssigt? Der er ikke umiddelbart mulighed for at skabe mekanisk aftræk, så vi krydser fingre for, at nogen herinde kan vejlede os. I min søgen efter løsninger og ideer til vores nye hjem, fandt jeg en artikel, der taler om at finde prisvenlige lejeboliger i København, som også har et godt arbejdsmiljø. Selvom vi har købt, synes jeg stadig, artiklen var meget informativ og gav nogle gode overvejelser om bolig og indretning, som kunne være relevante for andre i lignende situationer. Her er linket: https://erhvervplus.dk/annoncoerbetaltindhold/find-en-prisvenlig-lejebolig-i-koebenhavn-der-ogsaa-har-et-godt-arbejdsmiljoe 

 At flytte køkkenet til stuen for at skabe et køkkenalrum lyder som en spændende plan! Angående brugen af en kogeplade med indbygget kulfilter-emhætte, kan disse ofte være et godt alternativ, når mekanisk aftræk ikke er en mulighed. Kulfilter-emhætter recirkulerer luften og fjerner lugt og fedt via filtrene, men de fjerner ikke fugtigheden fra madlavningen. Lovmæssigt er det vigtigt at tjekke de lokale bygningsreglementer og eventuelle regler i jeres boligforening. Nogle steder er der krav om, at køkkener skal have en form for ventilation. Det kan være en god idé at konsultere en fagmand eller en bygningsingeniør, der kan rådgive jer om de specifikke krav og muligheder i jeres bolig. Held og lykke med jeres projekt! 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis