Gulv konstruktion, meget vægt belastning

Jeg skal lave et gulv, som kan holde til minimum en palleløfter + gods. Lad os sige totalt 2000kg.
Ville gerne det kunne holde til gaffeltruck + gods. Totalt 5000kg.

Min tanke var følgende opbygning:
100x100 C18 Stolper\tømmer som strøer
45x95 Reglar oven på, modsat retning af strøer
15mm støbekrydsfiner/trailerplade

Der vil kun være 15cm mellem strøer og det samme mellem Reglar.

Og hvis det er bedre, så tage noget tyndere tømmer istedet for de 45 Reglar og så tage en 21mm plade istedet. Eller lave dobbelt op på plade fx 2x 15mm.

Jeg har 160mm til opbygningen.

Hvad siger panelet? Stærkt nok, evt anden løsning? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5 tons på et strøgulv tror jeg du bliver ked af.
Jeg ville lave det i beton med lidt eps gulvisolering under.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jonathanhandyman skrev den 16-08-2023 21:19:56

Er der tale om et gulv på jorden (terrændæk)?

Hvis du skal køre med gods, så skal du have stål eller beton..

 Der er et beton gulv det hvor det skal laves. Det gamle gulv er fjernet og nu skal det op i niveau med indkørsel. 

Og fylde op med beton er ikke umiddelbart en mulighed. 
Hvordan ville man angribe det, hvis det skulle være i stål? 
Hvis det er på jord, hvorfor så ikke lave en løsning med beton som man ved der kan holde? Det er også meget billigere end jern og stål - kan du forklare det nærmere?

Uagtet så er træ udelukket af mere end en årsag, mest fordi det ikke er hårdt nok men også fordi det vil have begrænset levetid ved direkte jordkontakt. Ift vægt så tænk på hvor få cm2 hjulene på en palleløfter har i kontaktflade. Første gang du kører over det med noger vægt på vil der komme trykmærker, kærestens stilethæl er alt der skal til og til sidst giver pladen efter. Alternativt kunne man lægge noget tyk stålplade ud som trykfordelende lag øverst, men det tror jeg også du vil blive træt af ift rust og gennemslag - og hvis lasten bliver høj nok vil det bare være strøer/reglar nedenunder som deformeres eller knuses.

/BOFH 

 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har kørt med palle løfter på gulvspån. Der var intet at se bagefter. Det var så ikke mere end godt  1000 kg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 16-08-2023 23:34:27

Jeg har kørt med palle løfter på gulvspån. Der var intet at se bagefter. Det var så ikke mere end godt  1000 kg. 

Fedt! Betyder det at det var en konstruktion til et værkstedsgulv du vil anbefale?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-08-2023 23:28:23

Hvis det er på jord, hvorfor så ikke lave en løsning med beton som man ved der kan holde? Det er også meget billigere end jern og stål - kan du forklare det nærmere?

Uagtet så er træ udelukket af mere end en årsag, mest fordi det ikke er hårdt nok men også fordi det vil have begrænset levetid ved direkte jordkontakt. Ift vægt så tænk på hvor få cm2 hjulene på en palleløfter har i kontaktflade. Første gang du kører over det med noger vægt på vil der komme trykmærker, kærestens stilethæl er alt der skal til og til sidst giver pladen efter. Alternativt kunne man lægge noget tyk stålplade ud som trykfordelende lag øverst, men det tror jeg også du vil blive træt af ift rust og gennemslag - og hvis lasten bliver høj nok vil det bare være strøer/reglar nedenunder som deformeres eller knuses.

/BOFH 

 

Der er flere grunde til, at beton ikke lige umiddelbart er en mulighed. 

Hvor den første er, at at jeg ikke ejer lokalet hvor gulvet skal laves og ejer har sagt at jeg gerne må lave nyt gulv, bare ikke i beton. Det kan jeg godt udfordrer og om muligt få lov til.
Men så kommer mit andet problem. Jeg har en del gods, som skal have ophold i lokalet og det skal ind og stå på gulvet om 2 uger, og af hvad jeg ved af, så er betonen ikke hærdet til den tid...

Jeg kan godt droppe at køre ind med min truck og så udelukkende bruge en pallestabler. Så vil max vægten ca være 2000kg som gulv vil blive belastet med.
Og hvis jeg fx ligger en dørk plade øverst på en krydsfiner plade, så vil det måske godt kunne lade sig gøre. 
Der er da ikke andet end at prøve. Det er bedre med tyk plade end 2 tyndere over hinanden. Dørkplader er ikek så gode at køre på, hvis det er dem med dråbe mønster du tænker på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville gerne bruge de plader jeg har liggende. De er dog kun 15mm og ikke 21mm. De er dog rigtig gode trailerplader, så tænker de nok kunne holde, selv om de kun er 15mm.

Kunne gå med en strøafstand på 10cm og det samme med reglarne ovenpå og derefter de trailerplader. Kak godt være jeg bare må prøve mig frem. 
Har lige vedhæftet billede af pladerne.
Jeg tror sagtens det kan bruges. Jeg ville holde mig til de 150 mm afstand øverst men nederst kan det være mere.  Jeg regner mig frem til at du vil lægge de 45 x 95 ned på siden. Det vil være ok når der kun er 150 mm frit spænd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis