Campingvogns omformer "snakker" højt

Halløj!
Helt nybegynder her. Jeg købte en gammel Hobby campingvogn sidste år, og alt virkede perfekt. I år efter opbevaring snakker/larmer den originale 220-12Volt's omformer en del når man slutter 220 volt til. Alt virker stadig. Mit spørgsmål er hvis denne omformer til 12 V står af - vil jeg så stadig have 220V i hele vognen?
Jeg har nyt stort batteri indbygget og mover som har sin egen 12V omformer - og alt 12 voltet dur også selvom der ikke er 220 Volt.
Jeg er bare nervøs for at hvis den "gamle" 12volts omformer holder op med at virke, - at cutter den også forbindelse til 220 volt ud i resten af campingvognen, der er ligesom en hovedafbryder der ligner et hfi relæ, der skal være slået til for at 220V virker ( og så begynder den gamle originale 12V omformer at "snakke")

 hvis "snakke" omformeren står af, vil der så stadig være 220 v ??

mvh
Steffen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil stadig have dine (220) 230 volt selv om transformeren “står af”. Er det ikke kun vandpumpe og et par få lamper der bruger de 12 volt?
Jeg ville blot koble transformeren fra og flytte afgangsledningerne over på batteriet til moveren. Hvis den konstant står med oplader, vil det ikke være noget problem. Husk lige at montere sikring ved tilslutningen til batteriet.

Søren O
Tak for svar    - jeg tror ikke det er noget der sidder løst, jeg har haft dækslet af og sån' rokket frem og tilbage og se om det var noget man kunne få til at holde kæft. billedet er af hele aggregatet, men nu er dækslet på igen, og jeg havde ikke lige noget til at skrue det af med igen.  
Det er transformatoren inde i den som "snakker" (brummer). Det kan løses ved at give den en gang lak. Kik efter noget der ligner spoler af kobbertråde. Det er der der skal en gang lak på.

Den står ikke af, men det kan være irriterende at høre på.
Henrik, jeg synes ikke den brummer - det lyder mere som en omløber der støjer når den kører rundt ( giver ikke meget mening )- for der er vel ingen bevægelige dele eller hva' ?
Annonce
Er der en ventilator i strømforsyningen?

fase
Prøv at lægge en finger eller en hånd på diverse dele når den snakker. Så vil du måske kunne spore hvor snakkeriet kommer fra. Enten ved at du kan føle vibrationerne, eller ved at de holder op når du presser med hånd eller finger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er det ikke normalt jernkernen i transformeren der er ved at ruste, der er årsag til “brummeriet”. Det kan ikke umiddelbart repareres.

Søren O
S. Fabrin skrev den 02-07-2023 15:55:09

Er der en ventilator i strømforsyningen?
jeg kan umiddelbart ikke få øje på nogen ventilator, men lyden kunne godt være derhen af, jeg synes ikke det lyder som en elektrisk brummen...

 

JohnLarsen skrev den 02-07-2023 19:17:40

Prøv at lægge en finger eller en hånd på diverse dele når den snakker. Så vil du måske kunne spore hvor snakkeriet kommer fra. Enten ved at du kan føle vibrationerne, eller ved at de holder op når du presser med hånd eller finger.

 Det tror jeg ikke jeg tør - der er jo 230 V tilsluttet... jeg ved jo ikke lige hvad det kan være strømførende...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis