Udvidelse af netværk fra nuværende router => access point og RJ45 vægstik mm.

Hej herinde
Hej, vi skal have lavet en opsætning med noget POE switch, gerne med 16 porte på loftet, fra nuværende fibernets router). 

Tanken er at der fra nuværende router (stueplan) føres et alm. cat 5e/6 lan kabel op til loftet og ind i en POE switch med 12-16 porte. En af portene skal anvendes til et access point for at forstærke det trådløse net. Her tænker vi fx ubiquiti unifi 6 lite - kunne også være andre.
Fra switchen vil jeg gerne trække 8 LAN kabler: 2 til stuen og resterende 6 patchet og monteret i værelser, hhv.  1 vægdåse med 2 LAN udgange) og 4 vægstik med 1 LAN udgang som er kompatible med cat 5e/6 kabler som minimum. 

Der skal også tænkes ind at vi på et tidspunkt skal have monteret 4-5 POE udendørs kameraer i samme switch. Ved ikke om der er behov for en controller til switchen?
Jeg har ikke prøvet at patche kabler og har ikke 100% styr på hvilke typer kabler og dele til vægdåser der skal købes. 
Lige nu har vi en wifi 6 fibernet router fra Hiper med en 500/1000 opkobling. 

Håber at I kan være behjælpelige med råd til hvilket accesspoint, hvilken switch og dele til LAN kabel osv I kan anbefale? Samt om der er andre hensyn der skal tages i forhold til samspillet med nuværende router og switch, accesspoint og LAN kabler? 

tak på forhånd

/Nazim





MVH Nazim
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var godt nok mange POE forbindelser du har brug for.

Jeg vil anbefale at du bruger kabler, der er mindst cat 6A, så du har mulighed for 10Gb når det bliver til at betale.

Mange er glade for Ubiquiti. De har deres eget system. Så jeg tror det bedste er at du køber det hele fra Ubiquiti (switch, access point og router/controller).

Der er utroligt mange muligheder og det meste virker. Skriv hvad du har tænkt dig, og vi kan kommentere det.


Jeg tilslutter mig GodeVen.

Ubiquiti er godt!

En Lite AP fra dem af, går du ikke helt galt i byen med.

Hvis det er til overvågningskameraer, skal du have en switch der har PoE, men måske endda PoE+, der kan trække lidt større kameraer. Det står angivet på kameraerne, inden du køber dem, hvad de kræver.
De er meget gængse i dag, og kan fx købes hos Proshop.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Jeg har trukket dette UTP kabel rundt i huset:
https://www.av-cables.dk/cat-6-u-utp-2/cat-6-u-utp-lszh-netvaerkskabel-cu-solid-hvid-100-m.html
Det vigtige er at købe et kabel i ren kobber (CU) og ikke kobberbelagt aluminium (CCA). CU kan bedre trække POE.
Du kan også gå op i kat 6a kabel, hvis du vil være sikker på at fremtidssikre båndbredden. Men kablerne er også mere stive og du skal passe ekstra på at knæk ikke er for skarpe.
Du skal ikke købe skærmet kabel (S-FTP) da det kræver med korrekt jording. Det er ikke nødvendigt til privat brug.

Ude i rummene kunne jeg udnytte gamle telefonstik og sætte dette dataudtag i:
https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase-2/lk-actassi-fuga-dataudtag-uden-konnektor-l-1-stik-hvid.html

Du kan også bruge denne type stik i rummene. Lågene sidder dog ikke vildt godt fast på den jeg har.
https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase-2/cat6-utp-dataudtag-rj45-2-stik-hvid-2.html

Hvis du bruger den ovenstående type dåse skal du have en LSA tang:
https://www.av-cables.dk/lsa-tang/n-a-2889.html
Den bruger du til at skubbe ledningerne i kablet på plads og klippe enderne af.

Det kan anbefales at købe værktøj til at afisolere kablerne:
https://www.av-cables.dk/antennekabel-i-metermaal/universal-afisoleringsvaerktoej.html

Som stik brugte jeg disse stik:
https://www.av-cables.dk/keystone-stik/cat-6-utp-keystone-stik.html
De kan samles uden værktøj. Bemærk at de kræver noget plads bag i stikdåserne.

På loftet er kablerne koblet op i sådan en boks.
https://www.avxperten.dk/keystone/keystone-daase-8-port-goobay.asp
Her er det ligeledes med keystone stik. Så kobler du de enkelte rum til din swtch med korte kabler og kan bytte rundt som det passer dig. Det anbefales ikke at de faste ledninger bruges direkte i switch da stikkene ikke er beregnet til at blive rykket rundt på.

Som Access point bruger jeg to gamle fra Ubiquiti. Det er lidt nørdet at få sat op, men kører rigtig godt. Du behøver ikke en controller, men kan bare sætte det op fra din computer. Et LITE er fint til privat brug - hellere to af de billige i hver ende af huset end et af de dyre.

Som switch bruger jeg nogle ikke administrerede switche fra Gigabit. Jeg har en 8 ports uden POE og en med POE+. Så slipper jeg for at udskifte alt når en del går i stykker. Så mister jeg dog en port i hver for at koble dem sammen.
https://www.proshop.dk/?s=TP-Link+TL-SG108+8-port+Metal+Gigabit+Switch&l=1

Hvis du kører alt switch osv. fra Ubiquiti kan du overvåge og nørde meget mere. Du får også lov til at betale for det!
Til almindelig brug er det ikke nødvendigt. Du kan bare bruge et Access point eller to fra dem og få godt WIFI.

Generelt er det ret simpelt at samle netværkstik - du skal bare være omhyggelig og følge farvekoderne. Jeg lærte det ved bare at se youtube.

På loftet har jeg samlet udstyret i et gammelt køkkenskab. Jeg har passive switche der ikke kræver særlig køling og det har ikke givet problemer selv i sommervarmen på et uisoleret loft. Har dog overvejet at blæse kølig udeluft ind i skabet om sommeren.
Hej igen,

tak for svarene so far. Yes, det er korrekt at der skal bruges en del POE porte. Tanken var at 1 POE skulle gå til et access point (fx unifi 6 lite) og 4-5 stykker til nogle udendørs overvågningskameraer rundt om huset => disse er jeg dog ikke nået til endnu og bliver nok først aktuelt om 1 års tid tænker jeg. 

Access point:  bliver formentlig en Unifi 6 lite eller LR (kommer an på prisen)
Switch: Men vil derfor gerne sikre mig at den switch jeg køber kan håndtere mindst 6 POE eller 6 POE+ forbindelser og 8 alm LAN porte. Ubiquiti har denne switch (Ubiquiti UniFi Switch Lite USW-Lite-16-POE - 16 Porte) men er i tvivl om den vil være det rigtige valg, den er i øvrigt heller ikke særlig billig :) Den kan klare op til 1000mbps - vil det være smartere at finde noget der kan understøtte op til 10gbit hastighed i stedet? 

LAN kabler: Det lyder fornuftigt med cat 6a kabler ift fremtidssikre tænker jeg. Vil cat 7 være overkill/unødvendigt? 

LAN vægstik/dåse og patching af kabler: da jeg gerne vil have sat nogle vægstik/LAN dåse (ikke indmurede) vil det kræve at jeg køber en del meter rå-kabel (cat 6a). Der findes utp/ftp osv og en masse små dele der skal købes.
Hvad skal jeg købe af dele for at få det hele til at virke når LAN setuppet bliver som følger - I må meget gerne linke til de dele der skal købes udover selve værktøjet: 
2 stk LAN forbindelser på værelse 1 , dvs et LAN vægstik/dåse med 2 indgange
4 stk forbindelse til hhv værelse 2, 3,4 og 5 med et vægstik med 1 udgang per værelse.
2 stk direkte LAN kabler fra switch til 2 tv i stuen (bare alm lan kabel færdigbygget)

Controller: Vil det give mening med en controller fra ubiquiti, når der kun skal anvedes et access point? der vil dog komme kameraer til på et tidspunkt? 

Tak for jeres tid og tålmodighed :)

MVH Nazim
Nas29 skrev den 28-06-2023 13:27:34

Hej igen,

tak for svarene so far. Yes, det er korrekt at der skal bruges en del POE porte. Tanken var at 1 POE skulle gå til et access point (fx unifi 6 lite) og 4-5 stykker til nogle udendørs overvågningskameraer rundt om huset => disse er jeg dog ikke nået til endnu og bliver nok først aktuelt om 1 års tid tænker jeg.

Access point:  bliver formentlig en Unifi 6 lite eller LR (kommer an på prisen)
LR er ikke nødvendigt - det står for Long Range, men det andet udstyr du kobler på kan nok alligevel ikke sende så langt.
Switch: Men vil derfor gerne sikre mig at den switch jeg køber kan håndtere mindst 6 POE eller 6 POE+ forbindelser og 8 alm LAN porte. Ubiquiti har denne switch (Ubiquiti UniFi Switch Lite USW-Lite-16-POE - 16 Porte) men er i tvivl om den vil være det rigtige valg, den er i øvrigt heller ikke særlig billig :) Den kan klare op til 1000mbps - vil det være smartere at finde noget der kan understøtte op til 10gbit hastighed i stedet? 
Du skal have et særligt behov for at kunne udnytte 10 Gbit. Fx trække meget fra en lokal server derhjemme ift. tungt dataarbejde. Til brug for internet er 1 Gbit rigeligt.


LAN kabler: Det lyder fornuftigt med cat 6a kabler ift fremtidssikre tænker jeg. Vil cat 7 være overkill/unødvendigt? 
Ja. Kat 7 er også meget stive og for at overholde kravene til den høje båndbredde må den ikke bøjes særlig skarpt.
6a trækker fint 10 Gbit med de længder du har i et hus.


LAN vægstik/dåse og patching af kabler: da jeg gerne vil have sat nogle vægstik/LAN dåse (ikke indmurede) vil det kræve at jeg køber en del meter rå-kabel (cat 6a). Der findes utp/ftp osv og en masse små dele der skal købes.
Du skal købe UTP kabler. Skærmede kabler kræver at du har helt styr på jording for ikke at give dig flere problemer end de løser.

Hvad skal jeg købe af dele for at få det hele til at virke når LAN setuppet bliver som følger - I må meget gerne linke til de dele der skal købes udover selve værktøjet:
2 stk LAN forbindelser på værelse 1 , dvs et LAN vægstik/dåse med 2 indgange
4 stk forbindelse til hhv værelse 2, 3,4 og 5 med et vægstik med 1 udgang per værelse.
2 stk direkte LAN kabler fra switch til 2 tv i stuen (bare alm lan kabel færdigbygget)

Controller: Vil det give mening med en controller fra ubiquiti, når der kun skal anvedes et access point? der vil dog komme kameraer til på et tidspunkt? 
Du behøver ikke en controller bare til accespoint. Den bruges mest til at opsamle data om forbruget 24/7.


Tak for jeres tid og tålmodighed :)

 

Annonce
Super - mange tak for de uddybende svar!

Jeg må lige finde ud af hvilke dataudtag og dåser der vil være mest passende. Har nemlig kun et gammelt telefonstik på et af værelserne....
I forhold til keystones, tænker jeg bare det så skal være et cat 6a utp keystone stik a la et af disse: www.av-cables.dk/keystone-stik/

Derudover nyttigt at vide, at jeg sagtens kan anvende en billige POE switch end den med 16 porte som Ubiquiti har (medmindre jeg finder den til en billig pris) :). Har ikke rigtigt det store behov for at administrere netværket - bare det virker stabilt. Når nu cat 6a lan kablerne er sikrede til at køre op til 10gb hastigheder - så formoder jeg at switchen på et tidspunkt vil skulle udskiftes når nu det er billigt og muligt med højere fibernets hastigheder end nuværende 500/1000mbit? 
Var ikke rigtigt klar over det med keystone dåsen som mellemled mellem LAN kablerne og selve switchen.

Jeg må kaste mig over det nu med al den viden og de gode råd jeg har modtaget :) Der kommer sikkert flere spm fra min side når jeg går i gang. Takker pænt igen.

mvh Nazim

MVH Nazim
Ift at have det i et køleskab på lovet. Står det tændt? Kan passiv luft - eller aktiv - udefra bruges eller er det for fugtigt?

Overvejer at kable alt. Livet er for kort til ustabilt wifi
HrT skrev den 29-06-2023 20:48:25

Ift at have det i et køleskab på lovet. Står det tændt? Kan passiv luft - eller aktiv - udefra bruges eller er det for fugtigt?

Overvejer at kable alt. Livet er for kort til ustabilt wifi

Mit står i et køkkenskab - ikke køleskab :) Jeg forventer ikke at kølig luft på et varmt loft giver problemer. Det er mere varm luft på kølige ting der giver problemer med kondens.

Det er super lækkert at have fx pc og apple Tv på kabel. Så fungerer det bare altid. Selv om stabiliteten med Ubiquiti er langt bedre end det indbyggede wifi i routeren fra udbyderen.

Er der i øvrigt nogen smarte finesser / ideer til hvordan kablingen fra loftet ned til værelserne kan udføres på en pæn måde. Kabblerne og stikdåser skal ikke indmures skal det siges, men ellers havde jeg tænkt mig at bore et mindre hul i et hjørne af loftet på de enkelte værelser, trække kabler og skjule dem med en kabelkanal fra jem og fix og og derfra ind i vægstikket.

MVH Nazim
Nas29 skrev den 30-06-2023 00:51:09

Er der i øvrigt nogen smarte finesser / ideer til hvordan kablingen fra loftet ned til værelserne kan udføres på en pæn måde. Kabblerne og stikdåser skal ikke indmures skal det siges, men ellers havde jeg tænkt mig at bore et mindre hul i et hjørne af loftet på de enkelte værelser, trække kabler og skjule dem med en kabelkanal fra jem og fix og og derfra ind i vægstikket.

 Hvilken type væg har du? Det er jo meget pænere med kablerne skjult i væggen uanset om dåsen er indbygget eller ej 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også