Udvidelse af netværk fra nuværende router => access point og RJ45 vægstik mm.

Hej herinde
Hej, vi skal have lavet en opsætning med noget POE switch, gerne med 16 porte på loftet, fra nuværende fibernets router). 

Tanken er at der fra nuværende router (stueplan) føres et alm. cat 5e/6 lan kabel op til loftet og ind i en POE switch med 12-16 porte. En af portene skal anvendes til et access point for at forstærke det trådløse net. Her tænker vi fx ubiquiti unifi 6 lite - kunne også være andre.
Fra switchen vil jeg gerne trække 8 LAN kabler: 2 til stuen og resterende 6 patchet og monteret i værelser, hhv.  1 vægdåse med 2 LAN udgange) og 4 vægstik med 1 LAN udgang som er kompatible med cat 5e/6 kabler som minimum. 

Der skal også tænkes ind at vi på et tidspunkt skal have monteret 4-5 POE udendørs kameraer i samme switch. Ved ikke om der er behov for en controller til switchen?
Jeg har ikke prøvet at patche kabler og har ikke 100% styr på hvilke typer kabler og dele til vægdåser der skal købes. 
Lige nu har vi en wifi 6 fibernet router fra Hiper med en 500/1000 opkobling. 

Håber at I kan være behjælpelige med råd til hvilket accesspoint, hvilken switch og dele til LAN kabel osv I kan anbefale? Samt om der er andre hensyn der skal tages i forhold til samspillet med nuværende router og switch, accesspoint og LAN kabler? 

tak på forhånd

/Nazim





MVH Nazim
Hej herinde Hej, vi skal have lavet en opsætning... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nas29 skrev den 03-07-2023 15:06:53

Hmm, nu er jeg lidt i tvivl om hvilken kabeltype jeg skal anvende må jeg indrømme. Når kablerne skal trækkes ned til værelserne via loftet vil der ikke rigtigt være andre kabler der trækkes med ned, men ved selve vægstikkene hvor LAN kablerne skal monteres, vil der selvfølgelig være andre kabler såsom HDMI, strøm osv fra TV, andre apparater. 
Jeg tror at det vil være svært for mig at koble kablerne til jord i enderne, da jeg simpelhent ikke har super styr på den del og heller ikke ved om der er tilgængelig jord. Men måske skærmede kabler uden at tilsluttte til jord? F/utp eller U/ftp? eller skal jeg bare gå med de alm. uskærmede UTP
Jeg vil gerne fremtidssikre kablerne en smule til når vi få højere hastigheder end 1gb, så vil cat6a stadig være fint eller skal jeg gå højere op? 

 Hvis din bolig er fra 1994 eller frem er der jord i alle udtag. Men som jeg skrev så kan du trygt købe skærmede kabler og så bare lade være med at montere skærmen i udtag/keystones. S/FTP er de bedst skærmede. 
Alternativt kan du montere skærmen og i den ende hvor din router/accespoint står sikre dig at fx switchen tilsluttes med et 3 leder kabel til din jordede stikkontakt (hvis boligen er fra efter 1994). Det er dog ofte kun de dyrere switche der kan jordforbindes.

Cat6a - 600MHz
Cat7a - 1500 MHz (er altid skærmet)
Cat8 - 2000MHz (er altid skærmet)

Jeg ville anbefale cat 7a solid core fra eksemplekvis LK. Det er noget lettere tilgængeligt end cat8 og gør at du kan køre 25 Gigabit når det (en dag) begynder a tblive tilgængeligt. Og så er du i hvertfald sikret 10 gigabit (som kræver 500MHz båndbredde) og du kan også køre DVB-T2 (altså tv antenne) igennem kablet.

Med skærmede kabler kan du også ligge dine 230v kabler nogle få mm fra. Bruger du uskærmede kabler bør 230v kabler ligge minimum nogle centimer fra (afhængig af om der er 1,2 eller 3 faser mm) ifølge EN standarderne.

Og husk at du ikke må (eller bør) trække ethernetkablerne i samme rør som strømkabler. For så roder du i den faste installation og det kræver autorisation.


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også