Hjælp til at forbinde ssd med sata til bundkort med 20pin connector

Hej alle. 
Jeg har fået en fin All-in-one pc (lenovo ideacentre a910) som er en 5 år gammel Ca. Der er plads til at montere en alm ssd i bunden af pc'en... Men selve connnectoren på bundkortet har 20pins (talte efter) og er fladt. Sata kablet fra ssd'en vil aldrig passe ind direkte.... Skal man købe en ssd case/ramme med 20pin eller en anden form for adapter?


Hilsen Nas

MVH Nazim
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt. 12 er til en sædvanligt harddisk, hvor tilslutningerne er med kabler.  8 er til en M2 harddisk. M2 harddisken er med et stik direkte på bundkortet. Der findes to typer, hvor stikkene er lidt forskellige. Der er sikkert også et afstandsstykke med plads til en skrue til at gøre harddisken fast med.

fase
Hej igen. yes, den med m.2 er der styr på - den sidder direkte på bundkortet - men ift. nr 12  - hvor der sidder det her 20pins stik - så har I nok ret i at det er til en alm. hdd og nok ikke ssd. Det må så være til en 2.5" Hdd for en 3.5" er der ikke plads til? jeg mangler så bare en bracket/case med stik til sata connectoren samt en 2.5" hdd :) Havde egentlig håbet på at jeg kunne genbruge min anden SSD til denne pc...men er det helt umuligt at indsætte SSD med en adapter på plads nr. 12 i stedet for en 2.5" HDD? 

MVH Nazim
Det kunne ligne at dette kabel er det rigtige at bruge? men på selve pc'ens manual står at den understøtter HDD op til 1 TB, mens 2.5" SSD ikke er nævnt. 
Hvis jeg installerer min SSD i stedet for en 2.5" HDD - vil det være nogen issues ift. strøm eller andre risici jeg bør overveje?

MVH Nazim
Næ, smæk du bare en ssd i.
Manualen nævner vel 1TB da det var den største de blev konfigureret med.
Der er næppe nogen øvre grænse med 64bit Windows, hvis du vil have større end 2TB i, skal den partitioneres som GPT. Vi skal en del år tilbage før der er chipset begrænsninger i forhold til størrelse.

Annonce
Det lyder bare godt. Selve kablet til sata connectoren med 20-pin , skal det være et specifikt et til lenovo eller er det et universelt kabel? har prøvet at søge på danske hjemmesider men kan ikke rigtigt finde nogen der har dem til salg. Hvis I kan hjælpe her vil det være super...

MVH Nazim
Nr 12 er til en almindelig 2,5" harddisk. Den fås i to udgaver. 1. en almindelig harddisk og 2. en SSD med samme form som den harddisk du har nu. En SSD men 1 TB fås til ca. 700 kr. og den passer i det stik du har til nr. 12. Se link.
SSD 2,5"

fase
Tror ikke du har brug for et adapterkabel, adapteren burde være indbygget i bagpladen.
Udledt fra s. 36 i manualen.
Tag gerne nogle flere billeder af holderen til den eksisterende harddisk.
Der er flere tråde på nettet fra andre med samme problem.
https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-All-In-One-AIO-Desktops/Install-2nd-HDD-What-parts-needed-HDD-caddy-and-cable-Lenovo-Ideacentre-910-27ish/m-p/5042800
https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-A-B-C-N-S-Flex-Horizon/AIO-910-27ISH-All-in-One-ideacentre-second-hard-drive/td-p/3584066

Du skal sandsynligvis have fat i den del, som hedder 01EF180, men det er uklart om det kun er rammen eller også kablet. Under alle omstændigheder er det nok ikke let at få fat i den, og det er ganske sikkert noget proprietært Lenovo og ikke en standard del.
Jeg ville nok bare købe en usb-sata adapter til din disk, og så se om det ikke skulle være muligt at føre kablet bagud og forbinde det til usb. Alternativt placere disken eksternt.

Mine sidste 2 mini pc'er har haft specielle kabler til sata, og de er ikke ens - tror ikke der findes en fælles standard for det.
Selve bracket-delen som burde være en del af bagpladen, mangler desværre. Så der er kun den 20-pins sata connector som vist i det første billede, og dermed ingen adapter/kabler til en SSD eller 2.5 HDD desværre. 

Både rammen og kablet mangler - men tænker at et kabel er tilstrækkeligt - da SSD'en sagtens vil kunne fastmonteres med noget dobbelklæbende eller lignendende. Den del som jeg umiddelbart mangler skulle vist hedde "01EF361 " eller .A. SATA_A910 . Jeg har forhørt mig hos de gængse danske webshops uden held. 

På ebay er der flere valgmuligheder, men som I skriver kan det være noget lenovo specifikt ift antallet af pins på selve connectoren...? 

MVH Nazim
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis