Anbefal ukrudtsmiddel til sprøjte ved siden af hækken

Jeg har diverse ukrudt, som små græs arter mm der vokser op uden for min hæk igennem granit skærverne. Hvad vil i anbefale at sprøjte med? Det er vigtigt det ikke dræber hækken. Men hvad skal man kigge efter for at være sikker på det ikke dræber hækken?

Har læst en billig metode kan være eddikesyre (frabeder mig kommentarer om det ikke er godkendt osv) 😊 Men spørgsmålet er om det kan risikere at dræbe hækken?

Sidste år købte jeg det der ecostyle ukrudtsfri - noget værre skrammel. Holder maks 1 uge! 
Jeg har diverse ukrudt, som små græs arter mm der... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke længere lovligt at bruge Roundup i Danmark. Eddikesyre er også no go !

Hvis du alligevel vil bruge pesticider, så skal de være godkendt.
https://mst.dk/kemi/pesticider/anvendelse-af-pesticider/private-ikke-professionel-brug/tips-til-at-bruge-pesticider-korrekt/godkendte-pesticider/

Jeg syntes dog at du skal være mere kreativ i anlæggelse / omlægning af haven mv. så det ikke er nødvendigt at bruge disse midler i fremtiden.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hej Jens

Du linker jo netop til en side hvor man kan læse hvilke midler der er godkendte til brug af og salg til private. På disse lister er jo både glyphosphat fra forskellige producenter inkl. RoundUp? så jeg har lidt svært ved at se at de skulle være ulovlige?

Jeg kan kun være enig i at omlægning af vaner og have er en mere holdbar vej, også når det kommer til den samlede arbejdsindsats over tid ;)
Jeg har skærver i min indkørsel, men kun et ca 5 cm tykt lag, der kommer ukrudt. Jeg har før brugt roundup, men er begyndt et trække ukrudtet op, gør det efter en periode med regn, så er det nemt at få hele roden med op, så er det nok at være over det 2 gange om året.

Så har jeg nogle bede med 15 cm tykt lag skærver, her kommer der ingen ukrudt.

Jeg har en sort plast afgrænsning ud mod græsplænen (under niveau så plasten er ikke synlig) der er ukrudtsdug under skærverne.
 

Vi prøver igen, i morgen --
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 20-01-2022 12:08:08

Hej Jens

Du linker jo netop til en side hvor man kan læse hvilke midler der er godkendte til brug af og salg til private. På disse lister er jo både glyphosphat fra forskellige producenter inkl. RoundUp? så jeg har lidt svært ved at se at de skulle være ulovlige?

Jeg kan kun være enig i at omlægning af vaner og have er en mere holdbar vej, også når det kommer til den samlede arbejdsindsats over tid ;)

 My mistake. Mente at have hørt at det var blevet forbudt, men det er vel bare et spørgsmål om tid.

https://www.bolius.dk/det-er-lovligt-at-bruge-roundup-indtil-2022-43659


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 20-01-2022 15:17:35

 My mistake. Mente at have hørt at det var blevet forbudt, men det er vel bare et spørgsmål om tid.

https://www.bolius.dk/det-er-lovligt-at-bruge-roundup-indtil-2022-43659

 Det er med at komme til Tyskland og hamstre noget koncentreret så man har til resten af livet 😀

Annonce
rskadk skrev den 21-01-2022 14:35:49

 Det er med at komme til Tyskland og hamstre noget koncentreret så man har til resten af livet 😀

 Ja jeg har godt 5 liter af den koncentrerede stående, så med mine 66 år må det være "lifetime supplie"   og bruger det ikke meget, sidst var til et par træ stubbe, da jeg havde fældet et par træer, stubbene fik bare en tur med en pensel.

 


Vi prøver igen, i morgen --

je_ns - et alternativ til roundup mod træstubbe, er saltsyre. Jeg har gennem årene fået bugt med adskillige store træstubbe af ahorn (som jo har det med at skyde igen efter de er fældet). Jeg bore et passende antal store og dybe huller i stubben, og fylder hullerne op med saltsyre. De første par år sker der ikke det store, men herefter går det forbavsende hurtigt - både træstub og det enorme rodnet smulder fuldstændig væk - tilbage bliver der en fordybning man efterfølgende godt nok skal hælde jord på i årene fremover. 
Jeg savede den af helt nede ved jorden, med en gammel kæde der alligevel skulle kasseres, de fik roundup så skyder de ikke, så kommer der bare lidt jord over, og sået græs, så efterfylder jeg bare efterhånden som de rådner.

Vi prøver igen, i morgen --
Der vokser meget ukrudt på min ejendom, nogle planter ligner ambrosie, der er en hæk i nærheden. Jeg er udsat for allergi og lider meget. Kan jeg bruge dette herbicid? eller kan du anbefale andre til mig?
Vokser der meget ukrudt på din ejendom?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også