forkellen router/switch

Hej
Er der en af jer derude, der kan give en kort forklaring på hvad forskellen er mellem en router og en switch.
Jeg har været søgefunktionen igennem og der er mange forklaringer på hvad der er godt at bruge, men ikke hvad den præcise forskel er.

Med venlig hilsen

Michael
Hej Er der en af jer derude, der kan give en kort... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jørgene

Det jeg har privat, som er købt i USA, kan så vidt jeg ved ikke købes i danmark, det hedder Siemens Speedstream. Men der er heller ikke noget specielt ved det jeg har.
SMC kan sagtens koebes i Danmark, det var bare et eksempel til noget jeg vidste der virkede, med hensyn til rækkevide. De andre maerker der bliver solgt i Danmark burde være lige så gode, men jeg ved det ikke.
Jeg tror et af problemerne med det du har, er at det er 54 Mbit. Jeg kunne forestille mig at rækkeviden er kortere med trådløst af denne "høje" hastighed. Det jeg har er kun 11 Mbit. 11 Mbit var det hurtigste man kunne få da jeg købte mit. Den eneste grund til at jeg koebte mit i USA var at da jeg koebte mit, var pris foreskellen mellem danamrk og USA meget stor jeg gav 1950 kr. i USA, og et tilsvarende i danmark kostede 5000 kr.
Jeg endnu ikke i danmark set et tilsalg med indbygget LPT port, som i mit.
Der var en der meldte tilbage og takkede for et godt råd her på siden.

Jeg brokkede mig over, at mit trådløse netværk kun virkede over meget kort afstand og ThomasB svarede at jeg skulle prøve at flytte rundt på det.

Til orientering blev det flyttet 1 meter og nu virker det i hele huset incl. kælder - så også jeg takker lidt sent for et godt råd!

Mvh. JørgenE
Citat fra ThomasB

Hej smile

Hub/switch:
Har man 2 eller flere pc'ere kan man koble dem sammen gennem en hub/switch.
Altså er en hub/switch en samlingsted for pc'ere smile

Router:
En router bruges til at koble flere netværk sammen.


Har man f.eks 3 pc'ere derhjemme, så køber man typisk en switch og en router. Routeren sætter man til internettet og til switchen, og pc'erne kobler man til switchen.
En router har som regel også indbygget det man kalder en DHCP-server, som tildeler hver PC en IP (unik adresse. F.eks 195.1.1.100). Routeren bliver tildelt en IP af internetudbyderen, og denne IP har ikke noget med de interne IP adresser routeren tildeler pc'erne at gøre.
Trafikken fra pc'en til internettet går først gennem switchen, og dernæst gennem routeren.

Routeren har den fordel at den kan blokere trafik udefra, så man ikke bliver hacket. Routeren skjuler de interne pc'ere.

De fleste udbydere tilbyder enten 2 dynamiske eller 1 statisk IPadresse via deres DHCP-server, så har man 2 pc'ere der skal på nettet kan man godt nøjes med en switch, hvis man vælger 2 dynamiske ip-adresser.

Hvis man vælger 1 statisk IP, så kan man kun koble 1 pc på nettet og så behøver man ikke en switch.

Vælger man en løsning uden router, skal man være klar over at man har væsentlig større risiko for at blive hacket.

De fleste routere har i dag også indbygget en 4 ports hub/switch.

En trådløs router koster i dag ca. 600 kr, men så har den også indbygget en 4 ports hub/switch. Hvis man vil undgå at trække kabler skal man også have et trådløst netkort til pc'en og det koster ca. 3-400 kr.

Men så er man også 100% trådløs.. (har det selv herhjemme)

Mvh ThomasB

Hej Jørgen

For at få en rigtig definition på forskellen mellem en router/hub og switch må man først kende OSI modellen.

Der er en teknisk definition på OSI modellen på denne hjemmeside OSI modellen.

Den hurtige forklaring og den klare forskel er at en standard switch "bare" bare sender pakken ud af en port/kablet.

Routeren pakker selve det modtaget data ud (til en vis grænse) og undersøger pakken. Hvem er pakken fra og hvor skal den hen, hvad er den hurtigste vej, hvilken port (port 80, 443, 110 osv) skal den benytte osv. Router kommunikere også med hinanden for finde de hurtigste router gennem netværket/internettet.

Alt udstyr/hardware er bygget op omkring OSI modellen, som definere helt klart over for netværksprodycenter, operativ systemet hvordan de forskellige dele i computeren skal "snakke" med hinanden.

Der findes switches som arbejder på højere niveau/lag af OSI modellen, men en router arbejdere på et højere niveau/lag.

Ret spændende læsning og rart at vide.

Henrik B. Hansen
Hej

jeg er uddannet Elektriker og jeg vil holde med Rene2 i at trådløs er ikke altid godt jeg foretrækker også selv at bare smide en patch kabel der hvor man har brug for det og det er jo heller ikke så dyrt man må jo godt selv lave det patch kabel koster jo ikke så meget og man kan bare sætte et rj 45 stik i begge ender behøver jo ikke at købe et udtag til det, da de er noget dyrer en rj 45 stik koster ca 2 kr. og man kan også selv sætte stikene på hvis man lige låner en tang og en kabel tester ned ved den lokale elektriker en router idag 4 ports koster ca 500kr. og hvis du selv trækker kablet kan du jo trække op til 100m i en Categori 5 så det er bare at komme igangsmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis