Skal, skal ik skifte til vinterdæk?

Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal skifte til vinterdæk. Kan det virkelig betale sig? 

Fandt nogle vinterdæk med fælge. Det er da dyrt nok, og det kan vel ikke gå, kun at skifte dækkende? 

Hvad mener I?




BenjaminSpeedtsberg
Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og måske endda sikkerhedslåsehjulbolte grundet tiderne. 

Nådadada der er da kommet røre i andedammen , vi lever i et frit land ,og min mening er ligeså god som jeres , især når det er baseret på et ekspertudvalg , og husk på at dækkene bliver opvarmet med 5- 10 gr. C ved kørsel (friktionen) .alt efter hastighed............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tjae. Jeg bruger nu gerne de 2 x 30 minutter om året på at skifte rundt. Jeg lånte en vinter en bil på sommerdæk, en dag det lå omkring frysepunktet og havde glemt at der var vinterdæk på min egen. Det var kun en græsvold der gjorde at jeg ikke parkerede en lygtepæl i kofangeren på lånebilen

PS: Det eneste jeg kan huske omkring undersøgelsen af vinterdæk fra noget ministerium, endt med at konkludere at: en større rapport, som Transportministeriet har lavet i 2011, tydeliggør, at det koster samfundet og erhvervslivet dyrt, når mobiliteten nedsættes med ganske få procent.


karl smart skrev den 20-09-2017 10:46:43

Det er den gode gamle vandrehistorie dem med sommerdæk skøjter rundt og kan ikke køre op ad bakker , vås........ trafikministeret nedsatte en ekspertgruppe angående lovpligtig skift til vinterdæk , konklusionen  blev at vinteren i DK var blevet så mild at det var under 15 20 dage at det var anbefalemæsigt at have vinterdæk på , så det var spild af tid , og hvis man bare kørte efter forholdene så var det ikke noget problem .

 Jeg kunne ikke være mere uenig! Vinterdæk ER vigtigt om vinteren! Så snart der er frost på vejene, er vinterdæk LANGT bedre end sommerdæk. Jeg skal ikke kloge mig på hvor mange dage det drejer sig om, men lader du så bilen stå de dage? Det er nok langt fra alle der kan det. Og det kan også være svært at vide om der er frost på vejen eller ej på ens rute, hvis det ligger lige på kanten. Så det er da kun spild af tid, hvis man helt undlader at køre om vinteren de dage hvor der er bare den mindste risiko for frost på vejene. 

Annonce

Hvis du er pensionist / eller ikke nødvendigvis SKAL ud..  - OG LADER BILEN STÅ, NÅR DET ER UNDER 4-5 GRADER!!! og jeg mener - LADER DEN HELT STÅ!! så ok.. 

men ellers er du en af de ido.... , der snegler sig igennem trafikken med 30-40 km/t, med et stift blik og næsen oppe i ruden.. eller ligger i grøften.. og nej - jeg gider ikke mere stoppe og hjælpe den type.. er du skredet ud - så kan du sidde der og vente på falck / SOS vejhjælp eller andet..
Jeg tager altid de små veje om vinteren - for folk med sommerdæk søger jo ud, hvor der er ryddet (hvilket ikke er ensbetydende med, at der ikke er glat/fedtet..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vinterdæk fungere stadig fint selv om vejtemperaturen er højere end 10 gr+

Næste gang der citeres om sommerdækkenes fortræffeligheder, i det Danske vintervejr. i div undersøgelser, så indsæt venligst et link.


Vi prøver igen, i morgen --
karl smart skrev den 20-09-2017 10:46:43

Det er den gode gamle vandrehistorie dem med sommerdæk skøjter rundt og kan ikke køre op ad bakker , vås........ trafikministeret nedsatte en ekspertgruppe angående lovpligtig skift til vinterdæk , konklusionen  blev at vinteren i DK var blevet så mild at det var under 15 20 dage at det var anbefalemæsigt at have vinterdæk på , så det var spild af tid , og hvis man bare kørte efter forholdene så var det ikke noget problem .

 

Det må du meget gerne linke til hvis det er noget du ved hvor kan findes. For det står da i skarp kontrast til de data som DMI de har indsamlet.  Sidste vinter var gennemsnits temperaturen 3,1°C Hvilket er meget over gennemsnittet for en dansk vinter, jf. tal fra DMI. 

Til de nysgerrige, er her en masse data for året 2016. Og de har data fra mange andre år også 

https://www.dmi.dk/vejr/arkiver/maa...aret-2016/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis